Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minimoog

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-11-28 17:25

Nu jäklar!!!!

Vill ha en minimoog!!!

Vad är markandsvärdet på en minimoog i Sverige!

Finns det något man skall passa sig för?

/S

Ursprungligen av steve:

Finns det något man skall passa sig för?

/S

Köptorsk

  • Medlem
  • 2006-11-28 17:29

Haha

Seriöst

Jag kommer inte äga denna själv:rolleyes: så då blir jag ju inte löptorsk:D

Delad vårdnad med frun?

  • Medlem
  • 2006-11-28 17:33

15 kkr tror jag är ett rätt gångbart pris.

Är de så pass billiga? Trodde lätt 30, men synthar har jag ingen koll på.

  • Medlem
  • 2006-11-28 17:35

ok 15papp

Men säljs de för det? Sällan man ser någon till salu. Känns som om de springer upp mot 20"

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-28 17:35

läste 20k i någon annan tråd

  • Medlem
  • 2006-11-28 17:37

Tja, 15 kkr får väl anses vara ett bra pris idag. 20 kanske är normalt? Kostar de 20 så skulle jag nog börja rota efter en begagnad Voyager istället.

  • Medlem
  • 2006-11-28 17:38

mmm såldes ju en blixtsnabbt på vendolin för 18" idag

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-28 17:43

moogarna är lite väl eftertraktade tycker jag. känns väldigt mycket hype för min smak
men så finns det de som älskar minimoogen och säger tvärtemot.

men priserna på vissa syntar är läskiga numera.
fattas bara att en gammal model d kommer i liknande pris som en ny voyager
(en model d kostar iofs nästan lika mycket som en voyager i rack)

Jag hade också satsat på en begagnad Voyager. Den är roligare att programmera och mer flexibel än sin föregångare. Skulle jag ha en gammal Moog hade det blivit en Rogue eller en Prodigy.

Minimoogen har aldrig varit speciellt intressant i mina ögon. 8000:- är väl det jag hade kunnat tänka mig att ge för en om den var i fint skick. Den är för begränsad och hypad för att vara värd de priser den inbringar idag.

  • Medlem
  • 2006-11-28 18:06

Hmm

Jo, de är nog allt lite hypade!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-28 18:12

Jag hade tur... köpte min mini för 12 papp 2001 inkl Kenton Midi. Den är i fruktansvärt fint skick faktiskt.
Hypade... mja vet inte. Jag var beredd att betala 20 men killen ville ha 12. Den låter så fruktansvärt bra. Varm, fet och levande... Det är faktiskt som det står på websidor och i tidningar... man måste testa den innan man förstår varför den e så fin. Jag har inte hittat någon annan synt som låter som den.

Jag har en Voyager och tyvärr låter inte dess Model D ljud lika bra som orginalet. Däremot kan Voyagern mycket som inte Model D kan så dom funkar ihop.

Personligen tycker jag JP8000 är hypad... den går fortfarande för 5000-59000 kr. Jag tycker den låter plast och har endast 8 röster... men vill man göra Scooter/Günter musik kanske den e kalas.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-11-28 18:44
Ursprungligen av Demokid:

Personligen tycker jag JP8000 är hypad... den går fortfarande för 5000-59000 kr. Jag tycker den låter plast och har endast 8 röster... men vill man göra Scooter/Günter musik kanske den e kalas.

:kaaaka!: Instämmer för fullt! Mina bandkompisar har börjat gilla supesaw nu och jag känner att jag måste börja akta mig för att inte börja låta som dem.

Personligen så är Minimoog ganska instressant för mig, men så har jag lite liknande grejer som har vissa funktioner som Minimoog saknar (ringmod t ex) så jag skippar nog en sådan....och köper ett stort Moogmodular-system med bode-modul istället.

Ursprungligen av Demokid:

Den låter så fruktansvärt bra. Varm, fet och levande... Det är faktiskt som det står på websidor och i tidningar... man måste testa den innan man förstår varför den e så fin. Jag har inte hittat någon annan synt som låter som den.

Jag har testat två model D och ingen av dem gav mig något av den där magin som alla pratar om. Den var inte så rolig att programmera och även om ljudet lät gött så var det inte tillräckligt för att trollbinda mig.
Däremot Voyagern var en trevlig upplevelse på alla plan.... utom patchminnet...men jag gillar inte patchminnen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-28 18:54
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-11-28 19:09

Vi har nog olika uppfattningar om vad magi är i detta sammanhang. För min del känner jag den så fort jag fingrar på tangenterna, lägger på den tredje oscillatorn och ljummar iväg med ett mysigt eko. Visst, en del av magin består i att jag kan göra exakt samma ljud som Tony Carey, Manfred Mann m.fl, men det är också en gränslöst fulländad maskin. Minnen skulle bara förstöra rattarnöjet och för dem av oss som inte är onanimusiker behövs inget midi. Jag betalade gladeligen knappa tjugo tusen och skulle göra om det igen.
Det man måste fråga sig är: Kommer jag att vara nöjd efter köpet? Om jag skaffar t.ex. en Prodigy, får jag då samma känsla? Om svaret är nej finns bara ett alternativ.
Det handlar inte heller om att välja. Så småningom ska jag ha en MS20, en Odyssey en Pro one o.s.v. Vi är väl prylknuttar, eller hur?

  • Medlem
  • 2006-11-28 22:39

Just det där med Manfred Mann är en tung faktor till införskaffning. Angel Station är fullsmetad med skön Minimoog:cool:

Kul att det finns fler som uppskattar!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-28 22:42

[CENTER]+ +
___

Fler som uppskattar? :hmmm:

Nästan alla uppskattar Minimoog om det gått dig förbi.
Kan ju typ vara en typ bidragande typ faktor till typ priset.

Det här är väl minst den tionde tråden här om Mini...[/CENTER]

  • Medlem
  • 2006-11-28 22:52
Ursprungligen av PF:

[CENTER]+ +
___

Fler som uppskattar? :hmmm:

Nästan alla uppskattar Minimoog om det gått dig förbi.
Kan ju typ vara en typ bidragande typ faktor till typ priset.

Det här är väl minst den tionde tråden här om Mini...[/CENTER]

På med läsglasögonen????? Syftade på Manfred Mann:rolleyes:

Mitt tips är att skita i vad andra säger och helt enkelt köpa en om det känns rätt.

Men eftersom du frågar: Om man bara är ute efter ljud så finns det självklart billigare alternativ som man kan komma längre med.. men å andra sidan så är känslan man får utav att lira mini utöver det vanliga.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 10:39

Finns två ute på tyska ebay såhär lagom inför jul

"Personligen tycker jag JP8000 är hypad... den går fortfarande för 5000-59000 kr. Jag tycker den låter plast och har endast 8 röster... men vill man göra Scooter/Günter musik kanske den e kalas."

Eh...och då är det bättre att betala 20000:- för en synt som bara kan spela EN röst..?

Jag trodde dessutom att du var en hejare på det där med syntar, men jag har tydligen haft fel. Vet man bara hur man kranar en JP-8000 så behöver den inte låta tuggummi-techno. Det är ungefär som att påstå att den av alla så vördade Mimimoogen bara kan låta 70-talshårdrock.

Ja, jag är en av de som gillar JP-8000. Jag gillar också Supersaw om man inte gör tuggimmi-technoljud med den. Den går ha till annat också. Men det märker man bara om man testar synten noga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 13:39
Ursprungligen av Real Parakeet:

"Personligen tycker jag JP8000 är hypad... den går fortfarande för 5000-59000 kr. Jag tycker den låter plast och har endast 8 röster... men vill man göra Scooter/Günter musik kanske den e kalas."

Eh...och då är det bättre att betala 20000:- för en synt som bara kan spela EN röst..?

Jag trodde dessutom att du var en hejare på det där med syntar, men jag har tydligen haft fel. Vet man bara hur man kranar en JP-8000 så behöver den inte låta tuggummi-techno. Det är ungefär som att påstå att den av alla så vördade Mimimoogen bara kan låta 70-talshårdrock.

Ja, jag är en av de som gillar JP-8000. Jag gillar också Supersaw om man inte gör tuggimmi-technoljud med den. Den går ha till annat också. Men det märker man bara om man testar synten noga.

Nja någon hejere är jag inte... men en nästan 10 år gammal bitimbral, 8 rösters VA för 6 papp... Jag hade en NL-II en gång i tiden... jag stod i valet och kvalet mellan JP8000 och NL-II. Jag valde NL-II för jag tyckte på den tiden att den lät mer analog och rå... JP8000 tyckte(er) jag låter plast och behöver sitt chorus och Bas/Diskant för att komma i närheten av NL-II. Hellre en synt som låter okej utan inbyggda ljudförskönande prylar.

Visst Model D har bara en röst... men vilken röst!! Idag har man hårdiskinspelning vilket gör att man inte behöver 128 röster, 64 part multitimbralitet... så fort jag kommer på en sak spelas den in i databurken så är synten ledig för ännu ett ljud.

Som sagt; man måste inte välja (om inte plånboken begränsar). Med ett gäng polyfoniska synthar och i egenskap av hårdrockare/symfonirockare återstår bara ett steg och det är att skaffa en monofonisk apparat. För den som inte fattat finessen, är det så att föregående ton avslutas när en ny påbörjas. Däri i ligger en del av godsakerna när det är dags att härma M. Mann, och ska det göras blir det som tårta utan grädde att göra det med annat än en Minimoog

"För den som inte fattat finessen, är det så att föregående ton avslutas när en ny påbörjas."
Äh... det fär kan jag göra på alla mina syntar.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-11-29 14:56

MM-citat(fritt ur minnet!)
"...de som inte begriper varför man ska lägga 20-papp på en monofon best när man kan få en japansk flugsmälla på annons för ettåfem ska vara glada att de slipper!" :rolleyes:

Med risk för att hijacka tråden, vad är det för prisintervaller som moogarna ligger i? Förmodat så är väl rangen ungefär Micro, Rouge, Prodigy, Source, Mini (medveten om att jag lämnat ett flertal utanför)
Vad kan man tv ingas ge för Moogsound?

Bevaka tråden