Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minimoog

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Prodigyn är väl billigast har jag för mig. Runt 4000:- får man räkna med.

Ursprungligen av Airwolf:

Prodigyn är väl billigast har jag för mig. Runt 4000:- får man räkna med.

På Ebay kan du nog få den för runt 4000:- av en amerikansk säljare. Men i Sverige får du nog räkna med 6000:- eller mer. Det gick en på Vendolin för ett par veckor sedan. Tror den gick för 7000:- och var då omoddad (utan CV och midi).

Kan dock rekomendera Sourcen om man står ut med gränssnittet. Den låter riktigt bra och har både sequencer, arpeggiator och minne. Vilket kan vara kul. Sourcen kan dock vara klurig att få tag på.

Jag kan ha fel, men hur kommer det sig då att en 35 år gammal apparat fortfarande används så mycket, när nya apparater tjänat ut efter något år eller två?

Av precis samma anledning som jag har en 175cc Monark från -52, skillnaden är att jag inte måste påstå att den är bättre än motsvarande hoj från -98 bara för att någon annan är nöjd med en sådan (och vice versa).

Ursprungligen av Putte P:

Jag kan ha fel, men hur kommer det sig då att en 35 år gammal apparat fortfarande används så mycket, när nya apparater tjänat ut efter något år eller två?

för att det e samma tanke bakom grejjerna men folk vill ha original?
- av samma anledning folk spelar på tangenter etc f f idag och inte lägger grejjer på hyllan...?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-11-29 21:39

Skulle vilja prova att göra msuik med enmini, det lilla jag hört i verkligheten var verkligen sjukt konstigt, det bara "fäste" inget speciellt men det var nått exta, som ampegstärkare till bas.. bara hugger tag i en...

jovisstt bottnar det i "miniMoogHeadz"
-- lika kalibrerade som tex "acidHeads" till sin manikk -- & mer e det nog inte...

Jag tycker minin är rejält överskattad. Visst låter den relativt varmt/fett och har en riktigt bra botten, men dagens begagnatpriser är sjuka tycker jag. Lite halvtrista filter har den med. Om man nu klarar sig utan en prestigpryl på scenen så finns det så många andra vettiga prylar man får för de pengar en MiniMoog betingar. Fast det är väl precis som en '58 Stratocaster, det har skapats en myt av coolhet runt instrumentet, även om det inte låter märkvärdigare än något annat liknande.

Ursprungligen av Dalleponken:

Jag tycker minin är rejält överskattad. Visst låter den relativt varmt/fett och har en riktigt bra botten, men dagens begagnatpriser är sjuka tycker jag. Lite halvtrista filter har den med. Om man nu klarar sig utan en prestigpryl på scenen så finns det så många andra vettiga prylar man får för de pengar en MiniMoog betingar. Fast det är väl precis som en '58 Stratocaster, det har skapats en myt av coolhet runt instrumentet, även om det inte låter märkvärdigare än något annat liknande.

Jaså? En till. Vad skönt...trodde att jag var helt unik för ett slag där.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-11-29 22:03

Dalleponken: DUCKA!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-29 22:10

57:a skall det vara
Hehe!

Tyckte samma sak som du.
Tills jag skaffade en Mini och använde den som ett musikintsrument.
Jag har ägt 40+ synthar, sållt alla. utom minimoogen.

  • Medlem
  • 2006-11-30 00:20
Ursprungligen av theVOID:

57:a skall det vara
Hehe!

Tyckte samma sak som du.
Tills jag skaffade en Mini och använde den som ett musikintsrument.
Jag har ägt 40+ synthar, sållt alla. utom minimoogen.

tjaa..elle en 54....58...eller 62, 63, 65 om vi pratar Pre CBS. Eller kanske en mini är en Fender Super Reverb-65.

  • Medlem
  • 2006-11-29 22:17

allmoge synthen minimoog = allmooge. [ehrm?]

Trista filter?!?!
Jag har inte hört ett fetare filter. Dock så säger jag inte att det på något sätt skulle vara "bäst".
I vissa mixar är det klockrent, i andra inte.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-30 00:48

har också fingrat på en mini och magin försvann rätt så snabbt för min del.

har även spelat på en gammal telebas 52:a som jag fick låna av anders andersson nere i växjö.
bortsett från att jag var hypernervös pga priset (50.000!!!) så var det inte mycket att hurra för...

(angående inlägget om 58:a strata)

åter till inlägget: det finns de som älskar minin och de som klarar sig utan den.
personligen skulle jag dock kunna tänka mig att ge minin en ny chans.
men aldrig för fantasipengarna som den ligger i nu.

minin e kool

som gästartist i ett band med nya idéer vann vi en musikTävling när det begavsig i e-tuna (tror ett släpp med en singel va priset - jag va inte med senare då det va stuidioarbete bara ...som kunde dra)

alla OSC off på minin och fullt blås med elgura i EXTin med återkoppling på audion

körde en elgura genom filtret bara
-- primeTime på scen, jag lirade inte på guran
--om minin rockar vet jag alltså inte
-- lät illa med OSC ON, förlåt ; )

[andra band va bara rockare så .. erm stod ut lite]··[etuna internt -auidioVisuals]

\\vet i o f s mer vad som hände senare men det e.. | hoppas det finns 99or idag som minns kvällen ?? skittrevligt folk i rörelese ( va det bästa)

  • Medlem
  • 2006-11-30 08:35
Ursprungligen av kallback:

minin e kool

som gästartist i ett band med nya idéer vann vi en musikTävling när det begavsig i e-tuna (tror ett släpp med en singel va priset - jag va inte med senare då det va stuidioarbete bara ...som kunde dra)

alla OSC off på minin och fullt blås med elgura i EXTin med återkoppling på audion

körde en elgura genom filtret bara
-- primeTime på scen, jag lirade inte på guran
--om minin rockar vet jag alltså inte
-- lät illa med OSC ON, förlåt ; )

[andra band va bara rockare så .. erm stod ut lite]··[etuna internt -auidioVisuals]

\\vet i o f s mer vad som hände senare men det e.. | hoppas det finns 99or idag som minns kvällen ?? skittrevligt folk i rörelese ( va det bästa)

Finns det någon tolk?:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 10:09

En annan ska med Minimoogen... vrid inte upp maxvolym på alla VCO:erna i mixen. Jag brukar sällan gå över 50% om jag inte vill ha klassiskt ModelD analog "dist". Använd bara en eller två VCO... det räcker.
Som när jag och polaren gjorde ljud på Voyagern och Model D. Han gjorde ett apfint basljud på Voyager. Jag gjorde ett likadant ljud på Model D som lät väldigt likt. Min kompis frågade "Hur har du ställt in OSC-3..." mitt svar "Va, jag använder bara VCO-1 och VCO2". Model D piskade Voyagern på alla klassiska minimoog ljud. Sedan piskade han mig med alla klassiska Voyager ljud.

Mvh
Demokid

"har också fingrat på en mini och magin försvann rätt så snabbt för min del."
Magin kanske kommer när man gör mer än bara pillar lite, typ använder den flera timmar om dagen i flera år. Det är det som skiljer ut en bra synt från en magiskt synt.

"Sedan piskade han mig med alla klassiska Voyager ljud. "
Klassiska Voyager-ljud? Synten är ju så ny att detn har delar av moderkakan kvar bakom öronen. Men vaffan... allt skall ju vara klassiskt och kult nu för tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 11:28

Mja vad jag menade var ljud där Voyagen använder Pot-mapping, olika "spaceing" mellan filtren, olika poles mellan filtren, sync m.m. sånt som inte Model D har tillgång till.

Mvh
Demokid

Bevaka tråden