Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bas synth

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-29 08:23

Var och tittade på Anna Ternheim i söndags( en fantastiskt bra konsert för övrigt) och bassisten i hennes band alternerade mellan att spela vanlig bas och spela bas på en liten synth. Det tyckte jag verkade hemskt spännande och tänkte att man kanske skulle köpa någonting med lite coola synthbasljud som man kunde spela på i en del låtar. Frågan är vad man ska köpa för något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 08:41

En Korg microkorg? En novation basstation key? En Roland SH-101:a? En Novation K-station? En Moog Prodigy?

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-11-29 09:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 13:42

Mja får väl slå till med att säga Pro~One, Minimoog, Crumar DS-2.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • 2006-11-29 13:49

eller varför inte en prodigy. den är rätt billig också...

Detta är kortfattat vad jag kan dela med mig ifrån mina nuvarande bassynt erfarenheter.
Vi pratar väl nu om klaviaturförsedda basmaskiner, eller? Nåja, jag tar upp dessa nu då.
Samtliga är mycket kompetenta på basar men på olika sätt. Frågan är ju vad man vill sikta in sig på. En sak är säker, de är betydligt mer olika än man kan tro och de håller verkligen vad de lovar.

* Korg MS20: Varm och 70-tals mufflig med väldigt organisk karaktär.

* Pro~One: Varm men hård karaktär samt lite mer klinisk i sällskapet.

* Moog Prodigy: Fläskig med väldigt skön (moog)karaktär med mycket värme.

* ARP2600: Extremt bred men också krävande maskin som både kan låta tunn, kall och hård men är framförallt väldigt, väldigt tung och fläskig och käkar ovanstående till frukost om den är riktigt på G. Den låter som den ser ut, verkligen.

* Oberheim OB-X (i unisonläge): Hur skall man uttrycka det. Kan verkligen låta som en formidabel "bas-bärsärkargång" om man är på riktigt styggt humör, sjukligt fet. Kan verkligen skänka extremt varma och organiska basar med väldigt mycket 70-tals karaktär.

P.S. Novation Basstation Keyb. hade verkligen kvalat in här om den inte hade lidit av extremt slöa och dåliga enveloper.

en filterbank

brus\ljud genom ett *keyboard follow resonant filter -- behövs inte så mkt mer

[*ska du inte spela [exakta]noter så kan du dra av på keyb-follow på filtret -
finns väl dosor som har både CV och\eller midi etc + mjukvara] "oscillatorer" e rätt överskattade överlag för egen del, sorry... dvs bassBoomar framför skalor]

crumar ds-2, firsman sq01, sh101,

Pro One är en himmla fin basmaskin.

Ursprungligen av visionfactory:

Pro One är en himmla fin basmaskin.

Ooh yes... Men, glöm inte din mycket välljudande Moog Source också som du ägde, sjukt tighta och råa basar i den. Så pass att min Moog Prodigy kände sig något blek i nyllet i vissa lägen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-30 09:43

Tack för alla svar, har fått lite att fundera på.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-30 13:46

Förresten, var kan man tänkas hitta en pro one, vad är det för fabrikat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 13:49

Det är Sequential Circuit. Och de är uttöda sen länge. Så det är begagnat som gäller då. De kanske kostar mellan 5 och 8 tusen..?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-30 14:04

En liten fin Juno-1:a kan göra bas billigt.

  • Medlem
  • 2006-11-30 23:40

understöder Pro One! skaffade en nyligen och den är värd varje öre trots den var dyr

Om man vill välta och äta live så tycker jag att Moogs Taurus pedaler (ettan) är en klass för sig...

1
Bevaka tråden