Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Omvandla trig till MIDI via Nord Modular?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har tänkt skaffa en Alesis Controlpad (http://alesis.com/product.php?id=103), men eftersom jag skulle vilja använda pengarna till annat också funderar jag på att köpa ett par billiga pads (gick inte så bra att bygga egna :rolleyes: ) och klara mig på det ett tag iaf. Grejen då är att det ju vore fint att, förutom styra NM-ljud med dom, kunna trigga trumsamplingar i Reason. Så:

Finns det nåt sätt att omvandla en triggsignal till MIDI-out i en NM?

Eller är jag bara en dum snåljåp som borde lägga pengarna på en mer flexibel apparat som t ex en Alesis Controlpad? Är inte padsen lite små på en sån förresten? Har inte hittat några specifikationer på stlk. Vill ju kunna röja loss lite utan att slå sönder displayen...

  • Medlem
  • 2006-11-29 16:13

Pads > Ljud in på NM > komparator, dvs signal över en viss nivå > trigger > midi out?

Jo, jag är med fram till hur trigger -midi-out skulle byggas. Har inte lekt med dom modulerna än. Borde inte vara några problem då eller? Är ju gitarrist för fan! Nästan lika dum som en trummis...
Blir nästan lite existensiellt nu... sitta här o fundera på trumpads när jag borde spela Entombed på guran :hmmm:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 16:20

Tror inte du kan få trig -> midi ut på en Nord Modular (G1? G2:an går det på?).

Nej, det är ingen G2a

håller med jgb men det va en evighet sen jag patcha min

G1 har inga möjligheter till midi ut. Däremot kan du trigga ljud med triggpulsar. G2 fixar midi ut dock.

Trigger->midi-burkar brukar man kunna få för runt tusenlappen, tex Alesis D4 eller Roland Octopad. Sen finns ju Triggerfinger, MPD och liknande som spottar ur sig midi direkt, men då kan du ju inte använda separata triggers/pads.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-30 07:47

Borde ju gå att använda liknande teknik som i min externtrigg-patch:

External drumming: lyssna, kolla, ladda hem patchen

Jo, det där är ju som jag tänkt. Grejen var att jag undrade ifall Nord Modularen kunde skicka vidare en midi-signal när den blev triggad. Har läst i manualen nu, och det verkar inte gå att lösa (precis som sagts ovan). Men med en expression-pedal ska jag nog kunna klämma ut en hel del ur två pads...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-30 12:21

OK, sorry läste slarvigt... :/

Har inte exakt med saken att göra men borde man inte kunna få Nordmodularens sequencer att synka mot ljud in, t ex ljudet från en trummaskin. Hade varit skittufft i livesammanhang.
Måste kolla det där. G2 pratar jag om, förövrigt.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-11-30 15:06

outshape: det borde väl funka ?

testa om inte annat...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-30 15:56

Outshape: har matat min NM classic med sync24 och fått den att synka om det är det du menar...?

Sen finns ju midiklocka, men det är kanske lite för uppenbart?

Eller så kan man köpa min Yamaha RM50 trummodul med 8 trigg in, 8 separata utgångar och MIDI givetvis.

1
Bevaka tråden