Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prophet 5?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

OI! finns det ingen här som vet hur jag kan få tag i en Prophet 5 idag? såg att YMO använde den friskt, och ..jag vill ha!

mvh appe

Lassa fram massor med slantar?

Kolla även in Pro-12. Creamwares imitation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-29 19:20

Är det någon som köpt stora klassiska analogpoly syntar på Ebay och fått hem dom i det skick säljaren sa dom var i? Jag skulle aldrig väga nått så stort och känsligt på nätet. Alltså allt går väll att laga men det kan bli dyrt lixom.

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 09:22

DLX hade både en rev2 och en rev3 inne för några veckor sedan, båda hade lite småproblem som väntat. Jag försökte få veta när de skulle vara klara om de skuklle fixas eller ett pris på dem i befintligt skick, men tröttnade efter att inget hänt på flera veckor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 09:24

Du är medveten om att de har en tendens att gå sönder titt som tätt? Om du är din egen servicetekniker är det inga problem, bara småsaker, men det kan vara irriterande.

Alla utom rev3.2 och uppåt mår bra av en total översyn av powersupplien och kanske ett byte av OS-EPROM:arna också. Jag har haft både en rev2 och rev3.

Ursprungligen av Frebrik:

Du är medveten om att de har en tendens att gå sönder titt som tätt? Om du är din egen servicetekniker är det inga problem, bara småsaker, men det kan vara irriterande.

Alla utom rev3.2 och uppåt mår bra av en total översyn av powersupplien och kanske ett byte av OS-EPROM:arna också. Jag har haft både en rev2 och rev3.

Får hålla med där. Jag har själv en P5 Rev 2. Jag visste om att en röst var pajad när jag köpte den. Det kostade mig 3000:- att fixa. Nytt SSM2040 och SSM2020. Fick tag på ett chip i Österrike och ett chip i USA. Nu har jag ett nytt problem med puslbredden på OSC 1. Så till er som suktar efter en Rev 2. Tänk er för. Den låter fantastiskt bra (den bästa poly jag ägt och då har jag ägt OBXa, Jupiter8). Men den är gammal och har en tendens att strula lite. Jag har haft min i 7 månader och haft lite problem:

4-5 gånger har den hängt sig pga av värmeproblem (går att fixa om man byter ut nätdelen vilket jag ska göra)
Som sagt så funkar inte min pulsbredd på OSC 1 som den ska vilket ska vara en inställnings grej. Ska fixa det i veckan som kommer hos en meckare.
Två chip var brända när jag fick den som sagt. De här SSM chipen är inte helt enkla att hitta. Jag ska köpa på mig ett av varje och ha som buffert i framtiden.

Jag har aldrig lyssnat på en P5 Rev 3.x så jag vet inte exakt vad skilnaden ljudmässigt är mellan Rev 2 och 3. Men jag har aldrig fått känslan av dirrekthet och ljudkvalitet från någon annan synth jag testat som jag får av min Rev 2. Jag vet att den kanske kommer kosta mig åtskilliga tusenlappar till genom åren om jag inte är försiktig och vårdar den ömt. (känns så i alla fall) :kaaaka!:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 12:44
Ursprungligen av visionfactory:

4-5 gånger har den hängt sig pga av värmeproblem (går att fixa om man byter ut nätdelen vilket jag ska göra)

Det blir ännu bättre om man byter ut OS-EPROM:arna mot 2716 i stället för de 2708:or som sitter i den från början. Man kan också byta ut Z80 CPU:n mot en CMOS-variant.

Ursprungligen av visionfactory:

De här SSM chipen är inte helt enkla att hitta. Jag ska köpa på mig ett av varje och ha som buffert i framtiden.

Hmm, så svårt är det väl inte, Senso har nästan alltid ett litet lager.

http://www.vintageplanet.nl/index.html

23 Euro för en 2020 och 50 Euro för en 2030.

Sedan vet jag om ett par här på 99:an som bunkrat också... :kaaaka!:

Ursprungligen av visionfactory:

Jag har aldrig lyssnat på en P5 Rev 3.x så jag vet inte exakt vad skilnaden ljudmässigt är mellan Rev 2 och 3.

Det har jag, jag hade rev2 och rev3 samtidigt. I en mix, ingen skillnad. Om du försöker ratta fram samma ljud på båda och börjar svepa filtret och leka med resonansen så kommer du att höra skillnad. Men grabbarna på Sequential gjorde ett riktigt bra jobb med att bygga samma synt med helt nya delar!

Ursprungligen av Frebrik:

Det blir ännu bättre om man byter ut OS-EPROM:arna mot 2716 i stället för de 2708:or som sitter i den från början. Man kan också byta ut Z80 CPU:n mot en CMOS-variant.

Vart får man tag på en 2716 OS-EPROM och vad kan en sådan kosta? Krävs det någon löddning eller är det ett chip som bara ska tryckas i?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 20:41
Ursprungligen av visionfactory:

Vart får man tag på en 2716 OS-EPROM och vad kan en sådan kosta? Krävs det någon lödning eller är det ett chip som bara ska tryckas i?

2716 EPROM:ar har jag en masse. Verkligen hur mycket som helst. Du kan få 2-3 helt gratis av mig.

Problemet(för din del) är att de förstås måste programmeras med ett juste OS för just din synt. Man behöver alltså en EPROM-programmerare(en hårdvarupryl som man kopplar till en dator).

Du behöver också modifiera spänningsmatningen så att -5V och 12V inte finns kvar utan är jord i stället. Det är bara de gamla 2708:orna som behöver -5V och 12V.

Man kan antingen läsa ur OS:et ur dina gamla EPROM:ar som sitter i, det är jobbigt för de är så gamla så att de flesta programmerare inte hanterar dem utan modifikation. Men man kan fixa det genom att koppla ett 4.5V-batteri så att det ger -5V(som krävs för att kunna läsa dem) och använda en sockel, det är det som är jobbigt.

Annars bränner man bara in OS:et i både det övre och undre minnet på sina 2716:ar, de är dubbelt så stora, och ploppar i de nya där de gamla satt när man moddat sin spänningsförsörjning. Ingen lödning. Antalet EPROM:ar som behövs beror på version, minst två.

Vilket OS du skall ha beror på vilken variant du har. Jag har för mig att P5 2.0 skall ha OS 6.1 eller 6.2, P5 2.1 skall ha 7.0(den har kassettinterface), P5 3.0 måste ha 8.0-8.2, P5 3.1 9.0 och uppåt och P5 3.2 och uppåt kan man peta in 10.0 och uppåt. Det här är fritt ur minnet, det var ett par år sedan jag senast fipplade med P5:or.

Jag har för mig att jag någonstans har diverse OS till diverse P5:or.

Jag kan eventuellt bränna dina EPROM:ar om du finns i Stockholm, men det blir _tidigast_ i mellandagarna.
Om du öppnar synten och kollar kan du se vilket OS du har i nu, det står på kretsarna(hanskrivet).

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-30 22:31

Frebrik,

Ursprungligen av Frebrik:

Vilket OS du skall ha beror på vilken variant du har. Jag har för mig att P5 2.0 skall ha OS 6.1 eller 6.2, P5 2.1 skall ha 7.0(den har kassettinterface), P5 3.0 måste ha 8.0-8.2, P5 3.1 9.0 och uppåt och P5 3.2 och uppåt kan man peta in 10.0 och uppåt. Det här är fritt ur minnet, det var ett par år sedan jag senast fipplade med P5:or.

Du minns ganska bra! Du fixade ju EPROM:en till min rev 2:a och det var 6.1.

Har du fortfarande möjlighet att bränna EPROM? Jag tror att jag berättat tidigare om att jag jobbat ganska mycket att reverse-engineera OS:et som sitter i rev 2:an och jag tror att jag har ett sätt att utökat OS:et med MIDI-stöd utan att man behöver bygga in någon extra elektronik i den. På sin höjd behöver man löda in lite kablar på CPU-kortet ... Jag har dock inte kunnat testa min kod på min rev 2:a eftersom min EPROM brännare är trasig Jag är lite sugen att testa det vid tillfälle ... när jag får tid!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-30 10:02

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd med min Rev3.2. Den är lite ovanlig då den har External In. Jag uppgraderade den nästan direkt till 3.31 vilket ger 120 minnen och MIDI samt mixade powersupplien. Nu har jag haft den i nästan 10år (Hjälp, 10 år!!!) och den funkar perfekt och håller stämningen bättre än Andromedan.

Det viktigaste för mig när jag köper en gammal analogsynt är att den är i fint skick utvändigt. Jag betalar hellre lite mer för en synt i bra skick än en rishög. Då vet man att ägaren(ägarna) har varit försiktiga med den och behandlat den med respekt (gäller även nya saker). En synt med avslagna tangenter/rattar som är repig kan ha varit med om många tråkigheter som kanske inte syns men som kan blir dyrt eller inte går att reparera.

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Det viktigaste för mig när jag köper en gammal analogsynt är att den är i fint skick utvändigt. Jag betalar hellre lite mer för en synt i bra skick än en rishög. Då vet man att ägaren(ägarna) har varit försiktiga med den och behandlat den med respekt (gäller även nya saker). En synt med avslagna tangenter/rattar som är repig kan ha varit med om många tråkigheter som kanske inte syns men som kan blir dyrt eller inte går att reparera.

Mvh
Demokid

Håller med till 100%. har alltid varit mitt grundkriterie, "mint" eller väldigt nära "mint condition". Min inpiration för instrumentet går dessutom förlorat då skicket är kass eller att känslan hela tiden finns att den kan rasa samman vilken sekund som helst.

Tråkigt att höra "Visionfactory" att strulet med din rev2:a förföljer dig...

Frebrik!

Jag öppnade precis min P5´a och det är en Rev 2.0 och OS´et är 6.0.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2006-12-01 14:39

Ojoj detta lät intressant. Hoppas du får tid snart till detta.
En bekant till mig har en rev.2 , och jag har en eprombrännare..
Kaxigt att hacka gammal os-kod Nerkis. Respekt!

/Micke

1
Bevaka tråden