Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död SK-1:a

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-30 01:17

halloj

Rotade precis fram en den gamla goda mysplankan casio SK-1:an från garderoben när jag var hemhemma en sväng nyligen. Desvärre så verkar den numera vara stendöd, den startar varken med batterier eller med nätsladd. Har skruvat upp den och kikat lite och den ser ren och fin ut innuti och jag har inte lagt märke till något kabelbrott eller dyl.

Så, hur bör jag försöka felsöka den?
Eftersom den mer eller mindre legat stilla på och i en garderob i säkert 6 år så antar jag att det inte är något direkt omfattande fel.

Kanske rent utav är något klassiskt fel på SK-1:or eller dylika synthar?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-30 19:08

Skaffa Herr Multimeter och mät var spänningen tar vägen. Gå från där den kommer in och vidare. Det kan ju alltid ge en ledning. Något som blir varmt inuti?

  • Medlem
  • 2006-12-02 05:35

Testade tidigare med en multimeter men då hittade jag inget roligt.
Nu satt jag dock nån timme och prövade allt möjligt, såg att det fanns aktivitet så gott som överallt på kortet. Efter ett tag så råkade jag nudda två ben på nån ström-regulator, och vips så började en liten LED lysa på kretskortet och SK-1:an vaknade till liv igen. Jävligt gött.

Jag antar att nån har kopplat in nån adapter med för hög strömstryrka tidigare, och den kanske fuckat up regulatorn. Jag lödde på en strömbrytare till benen och nu är det bara att slå på brytaren och sen slå på ON på SK-1:an så funkar den prima. Jag antar att jag bypassade regulatorn.

Bifogar två bilder om det är nån som vet nått mer.

Blå kabel går förmodligen till GND.

Tips: byt regulatorn! Att regulatorn pajjar är 'a blessing in disguise'.

  • Medlem
  • 2006-12-02 14:56

Mjo, det vore nog bra. Finns massor med olika styrkor antar jag?
Tror inte det stod något på den, nån som vet vad jag bör ha?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-02 15:16

Du får kolla var regulatorns tänkta spänning ska gå. Går den till ickretsar är det bara att dra hem datablad och kolla vad kretsarna gillar för matningspänningar.
7805(5 volt) är vild gissning men troligtvis en sådan.

  • Medlem
  • 2006-12-02 15:47

Ok, tack för hjälpen alla och God Hjul!

1
Bevaka tråden