- Mattias Hedman
- Medlem ●
- Sundsvall
Jag har bredbandsbolaget.
Fram tills nu har jag varit en mycket nöjd kund men.
Nu verkar det som om det har införts en spärr.
Är det någon annan som upplver samma sak?
Deras alltid så kära sunet har jag till och med tappat fart mot. Mot tidigare 500 k/s ligger jag nu på 150 k/s. Ingenstans verkar jag komma över denna gräns.
Fan det går ju fortare på jobbets 256 k lina än denna 10 mbit.
[ 21 Juni 2002, 00:21: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]
Intressant. Har ni som upplever problem kontaktat BBB?
Oj oj, hoppas inte
Jag som langtat efter min kara 10mbit under hela vistelsen har i usa med Martin. AOL och modem blir lite segt i langden.
quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
Hur kan en 256Kbs lina vara snabbare än 150KB/sec?
den borde ju bara komma upp i 32KB/sec
Blandar du inte ihop kilobit och kilobyte nu?
Läste du verkligen Mattias inlägg noga?
BBB är 10 MB:s lina.
Testade just mitt BBB-abonnemang:
Nerladdningshastighet: 109,95 kB/s (kilobytes per sekund)...
Testade ännu en gång på annan webbsida:
168 kB/s (1374 kbit/s)...
Samma värden som det alltid har varit sedan jag skaffade abonnemanget för fem månader sedan. :rolleyes:
[ 21 Juni 2002, 23:18: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
Testade mot Sunet, samma hastigheter som alltid (d.v.s. >700 kB/s inom Sverige). Däremot har en del routrar BBB använder sig av betett sig minst sagt udda på sistone, så det kan vara värt att kolla med traceroute vilken väg trafiken går om man har problem...
Den senaste månaden har jag märkt en markant nergång på mitt Bostream abonemang. Från att tidigare ha legat på 80kb/s i snitt till nu runt 30-40kb/s.....
men jag pröjsar fortfarande samma slantar för den så kallade 2,5/meg´s linan.
Om jag hajat de rätt så ska linan kunna prestera 312,5kb/s, men de är trots allt fiktion.
Jag har slagit en signal till bostreams support men dom kunde inte hjälpa mig.
quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
quote:Skapades ursprungligen av: Clavius:
Testade just mitt BBB-abonnemang:
Nerladdningshastighet: 109,95 kB/s (kilobytes per sekund)...
Testade ännu en gång på annan webbsida:
168 kB/s (1374 kbit/s)...
Samma värden som det alltid har varit sedan jag skaffade abonnemanget för fem månader sedan. :rolleyes:
Då måste det vara något problem med din anslutning... för mitt Bostream (2,5 Mbit/s) är klart snabbare. Mot sunet får jag strax under 300 kB/s, alltså ungefär 2,5 Mbit/s. Eftersom BBB ska vara 10 Mbit så är det nåt som inte stämmer om du har så låga hastigheter.
Jag känner INGEN som har haft hastigheter över 4-5 Mbit i sitt BBB-abonnemang. I undantagsfall kommr man upp i 2-3 Mbit, men oftast lägre och detta beror ju på linorna i andra änden... Att du själv sitter på snabb lina spelar ingen roll då det är den långsammaste delen av hela uppkopplingskedjan som sätter hastigheten. Om jag däremot jackar in mig mot en granne i huset i det lokala BBB-nätverket så säger det "schwooosch" direkt, men det är ju en annan sak. Alla Bostreamanvändare jag känner har också en verklig lägre uppkopplingshastighet än den teoretiska 2,5 Mbit...
Jag tror vi får vänta länge än innan det blir "regel" med snabba uppkopplingar... Internet är ett komplext nätverk som innehåller alla möjliga (och omöjliga) former av servrar, linor och abonnemnag.
Men det är ändå en j-kla skillnad att sitta på ett bredband än ett modem, så jag är tillräckligt nöjd ändå!
( Ps: Gjorde ett nytt test - 1604 kbit/s - 197 kByte/s )
[ 22 Juni 2002, 13:40: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
Att tillägga är också att stora sajter och FTP servrar runt om i världen är last-begränsade, dvs de spärrar så att en nedladdning från din dator får inte överstiga 60 k/sec. Sen spelar det ingen roll om du sitter på SuNets backbone eller "bara" Telia ADSL 512 kbit.
Så det är ju inte särskilt ofta man egentligen behöver 10 mbit eller 2,5 mbit som i Bostreams fall. Det är bara om man har flera nedladdningar på gång samtidigt.
Så här är det ju alltid, de lovar en viss hastighet, och när fler och fler skaffar abonemang får de brist på bandbredd och uppkopplingen blir slö. Samma sak hände med Chello och med många vanliga modemuppkopplingar innan det. Detta borde iofs. inte hända med BBB och deras överlägsna bredbandsstruktur.
men jag pröjsar fortfarande samma slantar för den så kallade 2,5/meg´s linan.
Om jag hajat de rätt så ska linan kunna prestera 312,5kb/s, men de är trots allt fiktion.
Har haft Bostream i snart 2 år nu, och har alltid kommit upp i runt 300 k/s när jag laddar ner från folk som har BBB eller Sunet. Så 2,5 Mbit skall man få hos Bostream.
Har du testat att ladda ner en stor fil från t.ex. Sunets FTP-server? Kommer du verkligen inte upp i mer än 80 k/s då?
ftp2.sunet.se anonymous/blajj
-r--r--r-- 1 9597 ftpadm 266164585 Jun 21 10:52 ls-lR
-r--r--r-- 1 9597 ftpadm 33506939 Jun 21 10:52 ls-lR.gz
Tanka nån av ovanstående...
Har maxat från jobbet mot en sådan fil, fick 60Mbit/s (vi har 100Mbit direkt mot Sunet).
Fick iofs bara 30Mbit/s på en PC.. hehe..
När någon med BBB tankar från min server i Umeå kommer den personen upp till dryga 6-700k/sek. Vanligtvis i alla fall.
quote: men jag pröjsar fortfarande samma slantar för den så kallade 2,5/meg´s linan.
Har haft Bostream i snart 2 år nu, och har alltid kommit upp i runt 300 k/s när jag laddar ner från folk som har BBB eller Sunet. Så 2,5 Mbit skall man få hos Bostream.
Har du testat att ladda ner en stor fil från t.ex. Sunets FTP-server? Kommer du verkligen inte upp i mer än 80 k/s då?
Jag har testat o norpa lite filer ifrån ftp.sunet.se, aldrig över 80kb/s. Ibörjar tyckte jag att 80kb/s va himmelskt snabbt mot modem, men nu när man börjat kolla runt ibland andra ADSL ägare så förefaller mina 80kb/s vara i lägsta laget för 2,5lina.
Kan kablar inverka på prestanda?? Ska man lägga ner några hundra lappar på bättre kablar mellan ADSL gren uttaget och ADSL-modemet samt ifrån ADSL-modemet till Routern.
Just nu har jag två hemma byggda kablar, en ifrån en polare och en som installatören gjorde.
[ 23 Juni 2002, 23:13: Meddelandet ändrat av: MorganG ]
quote:Skapades ursprungligen av: MorganG:
Jag har testat o norpa lite filer ifrån ftp.sunet.se, aldrig över 80kb/s. Ibörjar tyckte jag att 80kb/s va himmelskt snabbt mot modem, men nu när man börjat kolla runt ibland andra ADSL ägare så förefaller mina 80kb/s vara i lägsta laget för 2,5lina.
Kan kablar inverka på prestanda?? Ska man lägga ner några hundra lappar på bättre kablar mellan ADSL gren uttaget och ADSL-modemet samt ifrån ADSL-modemet till Routern.
Just nu har jag två hemma byggda kablar, en ifrån en polare och en som installatören gjorde.
Testa att dra ur sladdar till modem och router. Det hjälpte för mig. Av någon anledning händer det att BoStreammodemet "låser" sig på en lägre hastighet för mig, men då är det bara att starta om.
Ser man på många som upplevt liknande saker...
Det första som fick mig att märka av att BBB gick långsammare var det att jag hade det på en annan adress i Sundsvall och nu har jag bytt adress.
Själv tycker jag att det är en avsevärd skillnad på hastigheten mellan de två ställena.
Jag har varit kontakt med dom tidigare. Då visade det sig att jag bara körde på halv duplex. Varför?
Jo Airportbasstationen är så dålig på att förhandla när det kommer till duplex. Så jag bad dom skicka mig full duplex oavsett. Vilket de faktiskt kunde göra. TIll en början gick det fortare.
Jag skickade ett mail till BBB i Onsdags angående detta och har nu fått svar. Nu säger den som svarat på supporten att det beror just på att jag hela tiden får full duplex som gör att det går långsammare.
Jag har testat mot 5 olika servrar (däribland Jons). Ingenstans kommer jag högre än cirka 100 k/s i nerladdning och inte högre än 40 k/s upp.
Bland dessa servrar finns 2 som ligger på 100 mbit. 2 som ligger på 10 mbit och en som ligger på 2,5 mbit (Bostream).
Jag får ta och sätta mig ner igen och ringa BBB supporten (sent på kvällen då de bra verkar jobba...) för att se om vi kan komma fram till något.
Kanske skulle jag smälla upp en Linux hink direkt mot vägguttaget och låta den routa trafiken till airportbasstationen? Hmmm...
Om nu ingen vill ge mig en Xserver.
quote: Testa att dra ur sladdar till modem och router. Det hjälpte för mig. Av någon anledning händer det att BoStreammodemet "låser" sig på en lägre hastighet för mig, men då är det bara att starta om. [Smile]
Jag brukar starta om modemet med jämna mellan rum, ibland blir de bättre, ibland inte.
Routern tickar på i 10Mbit mellan modemet-routern och 100Mbit inom nätverket. Bra dagar kan filerna inom de interna nätverket flyga fram i 5-6M/s. Så routern tror jag inte är flaskhalsen.
Ska idag försöka hitta rätt kablar, även om jag inte tror de kommer att göra någon dramatisk skillnad.
TILL ALLA ER SOM HAR BBB-ABONNEMANG:
Jag har varit i kontakt med BBB-supporten (de svarade på mail inom en timme - vilken service!) och klargjort med vilken uppkopplingshastighet jag har (1 - 2,5 MB/s) och vilken jag BORDE ha realistiskt ( 4-6 MB/s)...och de svarar utan att tveka att den borde vara högre (!).
De hänvisar till ett bredbandstest på IIS , men problemet är att de inte har något (givetvis) för macmiljö. Citat: "Den 1 september 2002 beräknar vi att en Mac-version av TPTEST ska finnas för operativsystemen Mac OS9 och Mac OSX."
Undertiden som jag fortsätter korrespondensen med BBB kan ni gå in på följande sajter och testa eran uppkoppling...
http://bandwidthplace.com/speedtest/index.html
http://www.bonet.ac/bonet/Speedtest/speed.html
http://www.macum.org/resurs/uppkopplingshastighet.shtm
Ett exempel på hur det kan se ut:
:rolleyes:
[ 25 Juni 2002, 17:51: Meddelandet ändrat av: Clavius ]
Det finns en sådan.. MacBredband heter den och finns för X..
Har Bostream 2.5 mbit o tankar fråna apple.com i 285k/s
detsamma gäller 3 vänner som har samma typ av uppkoppling.Har en polare med bbb i sthlm o han tankar ofta upp mot en 700-800 k/s.Kan dessa problem som vissa verkar ha bero på var man kanske bor och hur långt bort från en så kallad bastation man ligger?
har peakat med 700kb/s från norge till skåneland. men det är dock sant att för det mesta ligger den på 400-500kb/s (dock kan jag påpeka att jag inte har provat att köra bbb-bbb eller bbb-sunet eller någon +100mbit inom sverige).
men, dock, usch så jobbigt, varje gång min powermac går in i sleepmode så tappar den sitt ip. suck. men annars är bbb bäst i sverige.
Undertiden som jag fortsätter korrespondensen med BBB kan ni gå in på följande sajter och testa eran uppkoppling...
http://bandwidthplace.com/speedtest/index.html
http://www.bonet.ac/bonet/Speedtest/speed.html
http://www.macum.org/resurs/uppkopplingshastighet.shtm
Tyvärr är inte någon av de uppkopplingshastighet-tester, som du nämnde ovan, tillförlitliga för test av Bostream eller snabbare uppkoppling. Filerna som laddas ner är för små.
Kör med "ladda-ner-stor-fil-från-Sunets-FTP-server" testet istället, som det tipsats om tidigare i tråden.
[ 25 Juni 2002, 23:42: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]