Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SE/30 som server

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:46

Om datorn ligger med skärmen nedåt ska du dra skalet rakt uppåt, alltså från skärmen. ta i lite nu och säg BANZAI! så går det nog bättre!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:46

jag halkar ju med händerna hela tiden!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 20:52

Köp sånt där talk som tyngdlyftare använder. Och glöm inte att snorta lite ammoniak innan du kör igång. Funkar bra.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:54

ha ha... Jag tror att man ser den där lilla datorn som brukar le på skärmen när jag försöker dra av skalet... fast nu skrattar den...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 20:56

så här söger SE/30 support pages:

Citat:

quote: After you´ve removed all the screws, lay the SE screen-down on something soft before prying it open. The ´Mac Cracker´ kits included a device which you slotted into the narrow indentation running round the sides and top of the SE, just behind the screen. Applying pressure levered the case away from the chassis slightly so you could lift it off. However, you can improvise with a bulldog clip, metal ruler (take care not to damage the case) or similar. Some people recommend slapping the sides of the SE (not too hard!) to loosen it.

Men vad är ett Bulldog clip?!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 21:04

En "bulldog clip" är väl en sån där stor pappersklämma av metall? Största tillverkaren är ett brittiskt företag med namnet Bulldog.

Rätt! Jag har också en sån här:

Hon var min första kärlek, men nu är hon... död! Buhu hu huhuuu! *snyft*

Den andra bilden visar en SE men dubbla floppy. (Wow, liksom!)

[ 23 Oktober 2002, 21:07: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 21:08

under min SCSI hårddisk sitter en 12 pinning jumer, den är jumprad såhär:

||||||[|][|]||||

ska den vara så?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-23 21:11

He he, du är ju inte riktigt klok ju.

Nä, jag har ingen aning om det där med SCSI-hårddisken. Min SE/30 är... död! Bu hu huhu huhu... buuuuääää äääää! *snyft*

Nu måste jag ta en promenad och kasta av mig sorgen...

De allra flesta trasiga SE/30 lagar man genom att lyfta ur minnena och sätta tillbaka dem.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-23 21:47

nicke30... du har inte nått tips hur man får upp lådan

[ 23 Oktober 2002, 21:55: Meddelandet ändrat av: Björne ]

1. Lyft upp datorn
2. Gå in i sovrummet
3. Lägg datorn på sängen (skärmen nedåt)
4. Sätt dig på knä framför den
5. Säg "Sesam (eller vad du nu döpt datorn till)- öppna dig"
6. Håll händerna ungefär en decimeter från datorns sidor
7. För händerna snabbt och hårt inåt och uppåt och skrik "MÖLÖNÖH" (händerna ska träffa datorn strax ovanför den horisontella centrumlinjen)
8. Din dator är plötsligt öppen!!!

Nej, det är inget skämt. Det funkar faktiskt och är mycket effektivare än att hålla på och mickla med den där eländiga SE-knäckaren.

/edit ändrat vid till från...

[ 24 Oktober 2002, 00:34: Meddelandet ändrat av: theJoker ]

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-24 10:07

datorn följer ju bara med kan man sätta fast den på nått vis??

Det finns ett talesätt:
Allting går med vilja, våld eller vaselin.

Hur snuskigt det än är så passar det utmärkt här.
Precis som med alla andra kompakta Macar så måste man använda riktat, någolunda kontrollerat, våld!
Anledningen att det går lättare att få upp burken för Mondo är kort och gott att han har haft upp den tidigare. Är den aldrig öppnad tidigare så är den seg. Rejält seg!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-24 11:49

Det stämmer. Har man väl fått upp den en gång är det lättare sedan. Testa följande:

Lägg datorn med skärmen nedåt:
Daska den lite lätt på sidorna.
Dra samtidigt av skalet med brutal kraft.
Hugg i och drrrrrraaaaaaaaaaaaaaaa!

Om du inte får grepp om lådan, ta tag i handtaget, daska hårt på sidorna och hugg tag i undersidan. Vråla RrrrrrrrRRRR aaaaaaaaaaaaa AAAAAAA AAAAAAAAAHHH!!! som Ricky Bruch eller Hoa-hoa Dahlgren - minns ni dem? - så ska det släppa!

[ 24 Oktober 2002, 12:37: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-24 12:05

drar jag följer ju hela lådan med... Dessutom är lådan öppnad innan, det sitter en lapp på baksidan "Ombyggd för minskad bildskärms strålning" Ska prova igen

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
så ska jag köra Mac OS 7.5, Linux, Debian Linux, BSD eller NetBSD?

Ja, min g3a har både SCSI och ata på moderkortet...

Ja har en SCSI CD till övers med (intern) var tvungen att byta till ata för att installera Mac OS X

Kör A/UX vetja!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-25 14:54

vad äe A/UX? Dessutom gör det ju ingen nytta eftersom burken inte öppnar sig! :´(

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-25 19:06

kan det sitta nått på insidan som håller ihop den eller??

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
vad äe A/UX? Dessutom gör det ju ingen nytta eftersom burken inte öppnar sig! :´(

A/UX är det saligen insomnade Apple Unix, som lades ner nån gång i början av / mitten på 90-talet. Det var en ungefärlig motsvarighet då till vad OS X är idag; A/UX hade en Unix-kärna (nära släkt med AT&T System V 2.2) med System 7-GUI och Finder ovanpå, och det körde program för Mac OS 7 utan större problem. Gudarna vete hur mycket längre fram Apple hade varit idag om de hade fortsatt på A/UX-linjen.

Fungerade (och fungerar) klockrent på en SE/30, dessutom. Synd bara att det lades ner... men det finns att ladda ner från nätet annars, har för mig att jag hittat imagefiler lite varstans på olika ftp-servrar.

Fått upp lådan ännu?

Jag brukar (efter att ha tagit bort skruvarna) liksom "skaka" den över sängen med skärmen nedåt (mot sängen). Ungefär som en ketchupflaska. Innehållet brukar lossna efter några skak...

Kan vara svårt att öppna dem när de blivit ombyggda till lågstrålande. Har sett flera varianter. En av dom innefattar en kopparfärgad (koppar?) plåt som kapslar in hela innehållet. Det blir riktigt ont om plats och man får trixa en del för att få ihop den igen.

Använde en SE/30 som mail- och FTP-server för hemmabruk. Fungerade utmärkt!

Å andra sidan kanske du kan skippa ny hårddisk? Här står en Plus som webserver .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-25 21:40
Citat:

quote: kan det sitta nått på insidan som håller ihop den eller??

Du kan väl röntga datorn eller (!) köra den i en datortomograf?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-26 13:43

om jag vill ha php, mysql och sånt tror jag inte att 50mb räcker

PS. Ja har inte fått upp lådan... En polare kommer över, ska se om han kan hålla under delen så drar jag

[ 26 Oktober 2002, 13:47: Meddelandet ändrat av: Björne ]

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-26 13:49

NetBSD och Apache skulle väl funka?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-26 15:08

kan man köra in Mac OS 7.5 på 50mb aren och plugga in SCSIn extrent och boota netbsd från scsin??

Jodå, ska fungera att göra så med diskarna. NetBSD och Apache låter dessutom rätt vettigt, du lär ju inte få någon raketserver (MySQL kan nog bli seg, php likaså) men det bör fungera i teorin iaf!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-27 16:30

NetPresenz eller MacHTTP under System 7 borde väl funka också?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-28 18:40

gissa vad min pappa säger när han ska kolla på Macen... "skruvarna sitter ju kvar här uppe" förlåt alla :rolleyes:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-28 18:50

Fick du upp burken nu då?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel Kvarnbrink:
Jodå, ska fungera att göra så med diskarna. NetBSD och Apache låter dessutom rätt vettigt, du lär ju inte få någon raketserver (MySQL kan nog bli seg, php likaså) men det bör fungera i teorin iaf!

Inte bara i teorin; praktik.
Snyggt är det inte och innehållet ska vi inte tala om, men det funkar ju.

Bevaka tråden