Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SE/30 som server

Tråden skapades och har fått 111 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-28 19:42

Hur coolt som helst!

Jag har en gammal SE/30 som är paj. Den ska också bli något fint när den blir stor.

Min SE/30 ska också bli mejlserver när jag väl tar mig för att kompilera imapprogramvara, de paket som finns att tillgå via netbsd.org vill inte installera sig som de ska. Jag är också i valet och kvalet om jag ska ge mig på version 1.6 eftersom det tog så grymt lång tida att kompilera kärnan till 1.5.3.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-28 19:52

ja nu har jag bytt till SCSI men Disk prepareraren säger att det inte finns nåra SCSI-diskar anslutna

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
ja nu har jag bytt till SCSI men Disk prepareraren säger att det inte finns nåra SCSI-diskar anslutna

Jag slet mitt hår i två dagar över samma problem, men till slut insåg jag att den större disk jag ville stoppa i, och som inte fungerade, hade scsi-id 6 medan den fungerande originaldisken hade id 0. Efter att ha bytt id, medelst flyttande av de så kallade jumprarna, funkade den nya disken kanon.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-28 20:11

Ni är tokiga. Min SE/30 ska uppgraderas till blomlåda eller kanske fågelholk. Vi få se.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-28 20:33

hej, min SCSI har suttit innuti min G3a förut så den borde inte ha nått sånt problem, hur många jumprar ska de va? Min SCSI har 12, 5an & 6an är jumprad tror jag (eller 6 & 7).

Kan inte säga på rak arm, men om du tittar på klisterlapparna på disken så finns det säkert något schema som visar hur jumprarna ska sitta för olika id:n.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-28 20:46

men var sitter jumprarna, mina 12 sitter under disken

Tror jag har fem eller sex jumprar på min och de sitter på undersidan, på kretskortet. När jag fipplade så lät jag disken hänga utanför datorn tills jag var säker på att allt fungerade. Först därefter skruvade jag ihop datorn.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-28 21:26

ska datorn vara "noll" jumprad eller?

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-28 21:33

nu får jag "buss error" när jag bootar från verktygs disketten

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-28 21:33

nu får jag "buss error" när jag bootar från verktygs disketten

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-28 22:11

Såhär ser min disks jumprar ut:
1 = Spare (50 pin) ID Bit 3
2 = ID Bit 2
3 = ID Bit 1
4 = ID Bit 0
5 = Enable Auto Spin
6 = SCSI Term on
7 = Disable UNIT ATTN
8 = TI Sync negro
9 = Auto Start Delay
10 = Delay start 6/12; 11= Disable Pairty
12 = Led out ()

Då borde jag jumpra 4 va?

[ 28 Oktober 2002, 22:16: Meddelandet ändrat av: Björne ]

Kan tänka mig att det måste finnas någon jumper kvar på disken. Har du möjlighet att ta en bild av etiketterna på hårddisken så kanske jag, eller någon annan, kan klura ut hur de ska sitta för att disken ska få rätt id?

Kan förstås slänga in en brasklapp, det är inte säkert att det ska vara id 0 på just din dator. Stoppa i originaldisken och kolla vilket id den har med skivverktyg, eller försök lista ut det med hjälp av jumprar och diagram, på originaldisken alltså.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-28 22:17

original disken har inga jumprar

• Oregistrerad
  • 2002-10-28 22:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Är du säker på att du verkligen har en SCSI disk i G3an? Vad jag vet levererades de bara med IDE förutom dem som hade Apples RAID kort.

Desktop G3:orna levererades med IDE-diskar. Det är korrekt. Men blådårarna kunde också levereras med SCSI-diskar. Så båda har rätt. Det är bara frågan om vilken G3:a ni menar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Björne:
Då borde jag jumpra 4 va?

Raderade mitt inlägg eftersom jag hittade en text som jag tycker verkar vettigare än mitt tidigare dravel:
Setting a SCSI ID for a drive usually requires changing a few jumpers.Typically, SCSI ID jumpers are identified as (A0, A1, A2), (1,2,4) or (0,1,2).In each case, jumpers are set based on the binary values or weights associated with each jumper.The least significant jumper is assigned a value of 1, the next a value of 2 and the third a value of 4.If additional jumpers are present, they will have values of 8, 16, 32, etc., with each additional jumper having a value twice that of its predecessor.Installing a jumper adds itsvalue to the ID and removing a jumper, reduces the ID.

Using this scheme, determine which value between 0-6 is free and set the jumpers on the drive accordingly.Note that the controller is ID = 7 in a SCSI-1 system so you can not set a drive to 7.For example, to set a drive to ID = 5, install a jumper on the posts with values = 1 and 4.To set the drive to ID = 6, install a jumper on the posts with values 2 and 4.

If you set the ID to a value already used, neither drive will be recognized by the controller.

Baserat på detta skulle jag säga att du inte ska jumpra någon av id-pinnarna, alltså 2,3 och 4. Däremot kanske du behöver terminering och således kanske en jumper på pinne 6 kan göra susen.

[ 28 Oktober 2002, 22:55: Meddelandet ändrat av: ohennig ]

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-29 09:00

hej!

Nu har jag ändå stoppat in hdd med scsi id 0. Istället för långt tomrum vid uppstart sedan diskett ?. Får jag nu nästan direkt diskett X. (Alltså istället för den leeinde SE/30 får jag en diskett med ? eller X på sig). hur som helst, nu när jag bootar ser jag ett felmeddelande; en bomb och en knapp. Ingenting! Knappen sade inte ens omstart... Hur som helst hade jag mixtrat med min 7.5 utillities, så jag lånade en kompis 7.5.3 Util Diskett. DiscCopyade den. Sedan lämmnar jag tillbaka disketten och gör en ny av DiscCopy kopian. Första gången den disketten är inne stoppar datorn vid "Mac OS Laddar skärmen" vid 100%. Musen gick att röra... Detta var 1:30 inatt så mitt meddelande kanske är lite konstigt nu . Nu imorse bootar datorn från disketten men antagliggen tar programmen 10 minuter att starta eller så gör dom det inte, jag kan iallafall force quita dem. Jag bootar om, tar disketten in i OS 9 (tänkte att OS 9 är bättre än X när man ska flytta disketter) flyttar in den modifierade HD SC (den som gör att man kan formatera icke-Apple diskar. Sedan får jag illegal instruction, bootar om och nu säger datorn att systemet inte går att köra på den Mac modellen; at jag ska uppgradera disketten!´

Vad göra?

Tack,
Björne

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-29 09:02

Jag är ganska trött så jag skriver ganska konstigt med "programmen 10 minuter att starta eller så gör dom det inte" menar jag att antingen tar programmen 10 min att starta eller så startar dom inte

Jag vill också få igång lite serverprylar på min SE/30. Jag har en fräsch, fullt fungerande och ganska maxad SE/30, en 20/500 med Ethernet (med minihubb i transcievern), justerbar fot och en MacRecorder (!). Allt jag saknar är väl en Smack-a-Mac att ha sittande ovanpå den, och kanske ett hyggligt acceleratorkort. (Nån som har ett från en skrotad...?) Synd att man inte kan ha både bildskärmskort och Ethernetkort.

Jag vet att det är en nostagiburk, men den har några poänger:

- Diskettstation. Nu när de flesta andra Macar inte har diskettstation så är en SE/30 en ganska liten pryl att ha i ett hörn som nöd-diskettstation.
- Nöd-hubb. Den där sjuka 4-portarshubben jag har kan BARA drivas av ett Ethernetkort som det som SE/30´n har.
- Den kan köra System 6.0.7! Det betyder att den kan köra en drös gamla program som jag gjort mina äldsta dokument med, som nya program inte klarar. Om igen, en liten kompakt apparat att ha i ett hörn, hellre än en gammal MacII.
- Jag kan köra (äldre) MS Office på den! Då slipper jag besudla nyare maskiner med det! Segt går det, men än sen, jag ska ju bara öppna enstaka Excelfiler och annat skräp.

Ska den ändå göra dessa saker så kan den ju också få rulla en enklare webserver och ftp, om jag bara kan få igång det utan för mycket krångel. En massa strul är den inte värd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-29 11:00

Jag använder min SE/30 dagligen som förvaringslåda för diverse prylar. Pennor, radergummin, gem, häftapparat, hålslag, pengar, småprylar i en plåtburk osv. Mycket praktiskt och snyggt! Fast Classic och Color Classic hade snyggare skal.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-29 15:07

på gamla hddn säger den "SCSI Device: 0" men när jag sätter nya på 0 funkar de inte va kan vara fel?

Har du möjlighet att testa den nya disken i en annan dator och kolla så att den verkligen har id 0? Och har du kommit ihåg terminering. Om den är på kanske du ska testa utan.

Det är i alla fall skönt att jag inte är den enda som har haft det struligt med hårddiskbytet. För mig tog det som sagt nästan två dagar innan mín nya ville vara med. Flyttade den fram och tillbaka mellan se:n och 6400:an disken suttit i tidigare.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-29 16:21

hd sc säger att det inte finns någa scsi enheter, Lido säger "Arbitration failed". Sätter jag på "Auto Spin" vägrar datorn boota från diskett!

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-29 16:24

rättning "Network Disc" matas bara ut med spin på, nu testar jag med 7.5.3 util, den börjar ladda Mac OS allafall...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-29 16:38

nu har datorn stått och laddat på 100% i över 10 minuter också...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-29 16:43

man jag kommer till skrivbordet om jag trycker shift vid start...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-29 16:52

nu efter krångel bootar den och när jag ska starta min fixade (så den partitionerar ej Apple diskar) HD SC får jag error 10, som förklaras såhär: There are many routines in the Macintosh ROM that can be called by placing instructions in a program that aren´t in the 68000´s vocabulary. When the 68000 encounters such an instruction, it looks it up in the instruction table. This table gives the location of routines paired with each instruction. If it finds an entry in the table for the instruction, it branches to the routine. If there´s no entry for the instruction, you see one of these errors.

Om du bara kommer till skrivbordet genom att hålla in shift vid start så låter det ju som ett spökande tillägg eller något annat som sparkas igång under booten.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2002-10-29 18:53

nej de va nått skumt nu kommer jag in men hårddisken funkar fortfarande inte :´(

Bevaka tråden