Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rackmontera Beige G3 MT?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-01-17 15:00

Hej, är det någon som vet om det finns något billiagare alternativ
än Marathon produkterna?. Kanske finns det nåogt till pc som skulle funka till G3an?.

Mvh
Jens

Rackmonterade grejer är inte billiga men - precis - i rackformat.

Rack är aldrig billigt men utrymmessnålt. Alltså du får betala en extra slant för att grejerna ska ta mindre plats.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-17 21:29

Jag vet :(. Men det borde ju finnas någon form av universal racklåda för datorer
där jag tänkte att G3 skulle få plats.

Jag tror att en "vanlig" racklåda för PC skulle rymma moderkortet. Osäker dock på portarna på baksidan. Borde dock inte vara så knepigt.

Hmm.

Vi kanske skulle testa bygga en rack G3 som 99mac projekt någon kväll??

  • Oregistrerad
  • 2002-01-17 21:55

Det billiga alternativet:
köp en rackhylla och skruva fast den på!
Det har jag gjort.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ken:
Det billiga alternativet:
köp en rackhylla och skruva fast den på!
Det har jag gjort.

Ballt, du har ingen bild på hur det ser ut?

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 10:35
Citat:

Jag tror att en "vanlig" racklåda för PC skulle rymma moderkortet. Osäker dock på portarna på baksidan. Borde dock inte vara så knepigt.

Hmm.

Vi kanske skulle testa bygga en rack G3 som 99mac projekt någon kväll??

Bra idé. Säg till, kan närsomhelst.
Av ren nyfikenhet, var hittar man dessa "vanliga" racklådor någonstans?

Ken, jag förstår vad du menar, men vågar inte riskera att allt faller isär, tänkte
vara mobil och köra omkring med grejerna på en pirra.

Jens

[ 18-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jens ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 11:24

Ska man skruva fast en G3 MT, på en rack hylla tappar man lite att idén men rack, eller har jag fel? Rack är ju först och främst för att spara plats. För att spara plats måste man ju antingen, om man nu inte vill bygga en ny låda, lägga G3an och det är väl inte så lyckat om man ska använda CDn? Men annars skulle man kunna ha två MT i bredd, då fyller man ut de 19" som rack standarden väl är?

Hur stort är behovet av rackmontering av Macar? Är det något man satsa på, att tillverka rackmonteringskit?

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 15:43
Citat:

Hur stort är behovet av rackmontering av Macar? Är det något man satsa på, att tillverka rackmonteringskit?

Tror tyvärr inte att det är speciellt stort. Håller på med musik och vet att många skulle
föredra att montera sina burkar i rack om det gick, men tyvärr är vi nog för få för
att det skall bli lönsamt.

Har varit inne på Marathoncomputers.com och dom vill ha c:a 500 bucks plus frakt och förmodligen vat också. Så det är inget alternativ heller. Förövrigt verkar det som dom har lite monopol på mac marknaden,så att det du föreslår är kanske inte helt dumt?
Verkar som om att du har kunskaper inom området. Vad tror du att det skulle kunna kosta
att göra om man räknar in material, svetsning, lackning coh såndant?

Jens

  • Oregistrerad
  • 2002-01-18 20:11

Nja, har väldigt knappa kunskaper vad det skulle kosta, där emot har jag en polare som har jobbat som svetsare, och är otroligt duktig på både svetsning och lackering osv. Är det bara någon som skulle kunna tala om vilka mått exakt som gäller på racken, så ska jag tala med grabben. Är det samma mått på G3 MT som 9600, tänkte just på hur man skulle designa monteringskitet?

Om jag inte missminner mig så finns det vanliga racklådor på exempelvis Dustin, men de kostar ju ett par tusen plus moms.

Frågan är ju:

- Är nätaggregaten likadana för PC och Mac? Passar kontakterna till t ex moderkortet?

- Passar kontakterna som finns på moderkortet (USB, Firewire osv) med en vanlig ATX låda?

Om det skulle passa så skulle jag lätt börja kunna leverera färdiga G3 och G4 servermaskiner i rackformat. Det finns väldigt bra lådor på marknaden.

Om bara Adaptec kunde släppa drivrutiner till deras RAID kort till MacOS X så skulle vi ha hot-plug SCSI och hot-plug IDE hårddiskar också!

  • Oregistrerad
  • 2002-01-19 11:30

Satt och sökte lite och hittade det här
http://www.xlr8yourmac.com/systems/MacinPC_ATX_case/BeigeG3inATXcase.html

Ser ju ut att funka ganska smärtfritt, bortsett från att man ev. måste borra i moderkortet, men det
kanske inte behövs när det är en racklåda. Strömmen verkar inte vara problem iallafall.

Martin, om allt skulle klaffa, hur mycket skulle det kosta?

Jens

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Frågan är ju:

Om det skulle passa så skulle jag lätt börja kunna leverera färdiga G3 och G4 servermaskiner i rackformat. Det finns väldigt bra lådor på marknaden.

Och om du tar fram vinklade förlängningskort till kortplatserna så kanske lådan skulle kunna vara så låg och snygg som jag tror att vi hoppas på?

Små låga racklådor har ju den lilla egenskapen att de lätt blir väldigt varma om man inte har tonvis med fläktar inbyggt. Ju lägre låda destå fler fläktar krävs.

Om nu någon av er lyckas få till en rackmonterad G3, skulle jag kunna tänka mig att köpa chassiet för en slant. Min grå G3 har tyvärr blivit aldeles naken. (FD Minitorn.)

Det finns ju rack som är 4U höga, ungefär de som Marathon säljer. De medger lite mer uttrymme för moderkort och allt annat.

1
Bevaka tråden