Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Serverplattform

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-06-25 14:14

Hej,
Jag skulle vara intresserad av att se vad ni andra användare sitter med för servermiljö till era maskiner.
Vi håller på och kollar över serverplattformen här på jobbet och har lite funderingar hit och dit och skulle gärna vilja ha lite input från vana användare.

Vad kör ni idag? Unix, NT4, WIN2000, Mac OS Server?
Problem och fördelar med ert val? Fungerar bra/dåligt mot både Macar och PC´s? Virushantering mot båda plattformarna? Hastigheter? Lösenordssynkning mot andra servermiljöer/system?

Vi är idag ca 200 medarbetare där ca 92-93% är Macar. Vi finns i en större koncern där övriga bolag kör ca 95% PC´s.
Om någon har några praktiska erfarenheter att dela med sig så vore jag väldigt tacksam!
Hälsar,
Dennis

Det finns ju en mängd olika användningsområden för en server. Jag gissar att du främst talar om en ren filserver - kanske med printserver.

- Jag har lång erfarenhet av att köra AppleShare IP som filserver och det fungerar fint med upp till 50-80 användare med en medelsnabb G4 maskin. Sällan några problem men idag känns det som historia att köra OS 9 som server-operativsystem.

- Windows 2000 Server hanterar Macintosh klienter via TCP/IP. Genom Active Directory hanteras lösenord osv. MacOS X Server kan anslutas/synkas med AD har jag läst. Kostnaden för klientlicenser är dock hög! Jag skulle inte rekommendera NT4 idagsläget, det är ett gammalt operativsystem som inte stödjer TCP/IP anslutning mot Macar.

Tyvärr så har jag för liten erfarenhet av MacOS X Server för att uttala mig. Mina försök att flytta 99mac ifrån Win2k server till OSX Server har inte lyckats ännu - men det kommer!

Ps. Kul att du hittade hit till 99mac! Här hittar du gott om professionella Mac användare...

[ 25 Juni 2002, 14:38: Meddelandet ändrat av: Martin Björnström ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-25 15:42

Hej Martin,

Tack. Jodå, det verkar finnas bra med kompetens här.

Det är file/print server som vi avser. För att speca lite mer så handlar det om ca 500gb data för ca 200 användare.

Hälsar,
Dennis

  • Oregistrerad
  • 2002-06-25 16:24

Filservrar, exchange mm på NT4. FTP och webserver på mac.

Ca 300 PCs och ca 300 macar....

Vi är i fasen att uppgradera till X och nyare version av windows.

Jag ser en del för och nackdelar med valet av server OS. För det första rent ideologiskt , för det andra rent säkerhetsmässigt. Andra problem är skräpfilerna som fastnar på NT servrarna mm. Det känns som Microsoft mjölkar kunder på pengar. linux är ett väldigt intressant val, men hur är säkerheten där? Samma sak med Mac OS X server.

Det är file/print server som vi avser. För att speca lite mer så handlar det om ca 500gb data för ca 200 användare.

Vi kan väl börja med kostnaden? Windows 2000 Server kostar ca 10.000 kronor plus 350 kronor per användare. Det ger en totalkostnad på cirka 75-80.000 kronor i licensavgift.

Motsvarande kostnad för MacOS X Server är ca 9.000 kronor för obegränsat antal medlemmar.

Jag menar att båda operativsystemen klarar av att hantera 200 samtidiga användare - det är en fråga om att ha hårdvara som motsvarar kraven.

Vilken typ av trafik förväntar du dig? Jobbar alla med 200MB .EPS filer eller är det mer "normal" användning?

Som backupprogramvara kan jag rekommendera Dantz Retrospect Backup Server som körs på antingen Win2k server eller MacOS X Server. Den hanterar alla klienter (oavsett typ) och är enkel att administrera.

En fullutrustad X Server kostar ca 75.000 kr inkl licens för obegränsat antal användare:

Xserve G4 Rack Server 2x1GHz/2GB/4X120GB/2xGigabit Ethernet/Mac OS X Server software 1U.

Då har du 480GB lagringsyta alternativt 240GB speglad lagringsyta (RAID-1 mirror). Behöver du mer så ansluter du ett disk-kabinett via Firewire eller SCSI.

Som alternativ ser jag två lösningar:

- Windows 2000 baserad server som dock kräver CAL licenser för varje ansluten dator - blir dyrt. Räkna med i storleksordningen 125.000 kronor för en fet server med licens.

- NAS (Network attached Storage) lösning ifrån någon av dom "stora". Den har full redundans som ska garantera 99.99% up-time och lätt administration. Den har sitt eget operativsystem och kräver inte några Windows licenser. Compaq har en fet lösning:
www.compaq.com/products/storageworks/b3000/

  • Oregistrerad
  • 2002-06-26 08:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
[i]Vi kan väl börja med kostnaden? Windows 2000 Server kostar ca 10.000 kronor plus 350 kronor per användare. Det ger en totalkostnad på cirka 75-80.000 kronor i licensavgift.

Motsvarande kostnad för MacOS X Server är ca 9.000 kronor för obegränsat antal medlemmar.

Det dyra i sammanhanget är inte licenser utan den framtida driftkostnaden med tekniker etc. Därför kan en dyrare Unix server vara av intresse som kräver mindre mantimmar.

Vi kör idag NT4 med dess för och nackdelar så licener för klienter etc är inget problem.

Angående backup så ska det helst gå att köra på samma backuplösning som resten av koncernen kör, kommer ej ihåg vad den heter men det är en stor historia som kör alla servers idag.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-26 08:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Filservrar, exchange mm på NT4. FTP och webserver på mac.

Ca 300 PCs och ca 300 macar....

Vi är i fasen att uppgradera till X och nyare version av windows.

Jag ser en del för och nackdelar med valet av server OS. För det första rent ideologiskt , för det andra rent säkerhetsmässigt. Andra problem är skräpfilerna som fastnar på NT servrarna mm. Det känns som Microsoft mjölkar kunder på pengar. linux är ett väldigt intressant val, men hur är säkerheten där? Samma sak med Mac OS X server.

Vad ser ni för fördelar med att uppdatera till WIN2000 förutom att den har bättre Macstöd? Har ni gjort några tester? Eller är det .NET ni avser köra?

Undrar,
Dennis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-26 13:01

Ett Linux-kluster måste väl vara det mest ekonomiska och pålitliga valet, eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-26 13:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dennisb:
Vad ser ni för fördelar med att uppdatera till WIN2000 förutom att den har bättre Macstöd? Har ni gjort några tester? Eller är det .NET ni avser köra?

Undrar,
Dennis

Supporten försvinner för NT4. Nya versioner av Exchange mm funkar bara på 2000 och nyare. Så det är mer ett framtvingat val än självvalt. Inga beslut är tagna vad jag vet, men det ligger på PC sidans bord.

På server sidan hade jag sett att alla filservers körde Linux eller vad Mac OS X servrar. Inga tunga teste har körts, men allt testas från och till...

/N

  • Oregistrerad
  • 2002-06-26 13:56
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ett Linux-kluster måste väl vara det mest ekonomiska och pålitliga valet, eller?

Kräver alltd att kunskapen och intresset finns hos de som skall vara ansvariga för servrarna... Står det sen inte Microsoft på kartongen så förkasstas det nästan direkt av en hel del!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-26 14:13
Citat:

quote: Står det sen inte Microsoft på kartongen så förkasstas det nästan direkt av en hel del!

Verkligen? Då borde de kanske se sig om efter andra jobb.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-26 16:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Verkligen? Då borde de kanske se sig om efter andra jobb.

Då hade inte många varit kvar på server sidan.

Vi har förresten en Sun Solaris med ute i slutet av flödet. glömde bort den innan...

http://www.quantum.com/Products/NAS+Servers/Default.htm

Jag kom att tänka på att flera tillverkare säljer billiga färdigpackade NAS lösningar. Ett exempel är Quantum SnapServer 4100:

480 GB, 320 GB or 240 GB of Network Attached Storage (NAS)
* 5-minute installation
* High-density 1U format fits standard 19" racks or easily stacks on tabletops
* RAID 5, 1, 0
* Automatically recognizes and supports all major network platforms
* 100Base-TX/10Base-T Ethernet connectivity
* SNMP support for centralized management (can also be managed remotely via Web browser)
* Very low total cost of ownership (TCO)

http://www.quantum.com/Products/NAS+Servers/Snap+Server+4100/Default.htm

Kostar 37.950,- på Dustin med 480GB lagringsyta (innan RAID förstås)

  • Oregistrerad
  • 2002-06-28 11:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Ett Linux-kluster måste väl vara det mest ekonomiska och pålitliga valet, eller?

Tittade på det ett tag i och med att Ethershare även finns för Linux men de gick bort ganska snabbt då det inte finns någon möjlighet att koppla ihop Linuxen men Backup systemet vi kör och att det inte hade något stöd för disk kluster. Sedan har jag inte hört någon som fått Active Directory eller betydligt hellre LDAP att fungera på Linux heller. Sådant är viktigt.

Det som vi har haft som krav hittills är:

- TCP/IP (dvs NT4 Macstödet går bort).
- Ska klara av 200 användare från både Mac och PC i praktiken. På delade ytor.
- Ska ha aktivt virusskydd för först och främst PC filer men helst även Mac.
- LDAP eller Active Directory för synk med övriga behörigheter i system etc.
- Användarna ska inte märka någon försämring.
- Helst möjlighet att köra Ethershare/print eller liknande produkter för automatflöden.

Tror det var det som vi hade.

Dennis

vad tyckte du om den där SnapServern?

1
Bevaka tråden