Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska min elev köpa?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har en elev som frågade mig vad hon skulle köpa för dator.

Hon har alltid haft mac men nu har hon fått kalla fötter när en del av hennes kompisar säger att hon får en dubbelt så bra pc för samma pris.

hon säger att hon inte vill köpa fel.

vad ska hon använda den till; redigering och ordbehandling och manus program.

hon går på filmskola, nämligen.

På skolan kör vi enbart mac, fcp och avid och jag är som sagt mac människa så jag tycker att hon ska köpa mac men hennes vänner som kör pc påstår att aviden är bättre och mer utvecklad på pc och som sagt är pc ett billigare och bättre köp.

Skulle ni kunna skriva kritiskt ner vad ni tycker hon ska välja så kan jag ge henne dessa synpunkter.

det vore jätte snällt

  • Medlem
  • 2002-12-11 10:22

Det är lite vanskligt att förväxla bra med snabb. Det ska vara: PC:n är dubbelt så snabb, men hälften så bra. Vad som gäller vid redigering av video vet jag inte, men FCP är ju lite svårt att köra på PC. Avid är säkert snabbare på en ny PC, frågan är om det spelar så stor roll.

Råd henne att köpa Mac. Hon lär ju inte bli besviken, och med OS X är framtiden relativt säkrad. Avid påstår ju att de ska fortsätta med utveckling till Mac iaf.

Problemen med att köra video i Windowsmiljö är betydligt fler än på Mac, enligt vad jag har hört från vänner som använt båda.

Citat:

quote:Hon har alltid haft mac men nu har hon fått kalla fötter när en del av hennes kompisar säger att hon får en dubbelt så bra pc för samma pris.

Hahaha, visa mig den Windows-PC som är "dubbelt så bra" som valfri Mac Klart hon ska fortsätta köra Mac.

Handlar det förresten om en bärbar eller stationär dator?

[ 11 December 2002, 10:28: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 10:30

Final Cut Pro måste ju vara det bästa videoredigeringsprogrammet på marknaden och det finns inte för Windows eller Linux...

Om Avid är bättre eller inte jämnfört med FCP är väl en smaksak, säg åt henne att göra som hon tycker känns rätt. Om hon köper en Mac men egentligen ville ha en PC jättemycket kanske det kommer störa henne lång tid framåt, och vice versa.

Men eftersom hon är Macanvändare sen tidigare så tror jag hon kommer ångra sig när hon sätter sig vid Windows och ska försöka få något gjort.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 10:37

Hon kanske får dubbelt så många Mhz men macen har ändå snabbare proccesorer. Vadå dubbelt så bra, det finns ingen Pc som är dubbelt så bra som en mac, inte ens hälften så bra

Alla Ghz i världen hjälper inte när man sitter med Windows. Den saken har jag klar för mig i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 11:07

Jag har inga problem med att arbeta i Windows, men gör det utan någon som helst glädje. Däremot är Final Cut Pro härligt att arbeta med! Satsa på Mac med andra ord.

Mondo är assimilerad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 11:12

Ja, nog fan blir man hjärntvättad när man arbetar i en Windows-miljö alltid! Man vänjer sig vid att saker och ting i regel tar dubbelt så lång tid.

Det är bara att bita ihop och försöka stå ut...

Med andra ord, vi är nog alla här ense om att hon bör köpa en Mac, för sin egen skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-11 11:25

Javisst, om hon ska arbeta med filmredigering och Photoshop. Om hon ska arbeta med Word, Excel, Powerpoint och Visual-nånting kan hon lika gärna köpa en billig Windows-burk.

[ 11 December 2002, 11:28: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 12:38

Viktigast är att hon får en maskin som är användbar för det hon skall syssla med efter avslutad utbildning. Fövisso så är FCP är ett toppenverktyg, men om jag har förstått branchen rätt så är det Avids produkter som gäller. Dessa brukar man oftast köra på PC burkar. Däremot om hon skall ha sin dator för diverse freelance uppdrag eller liknande, så är en Mac med FCP ett givet alternativ. En kostnadsmässigt överlägsen lösning.

Titta in hos Inmedia för mera tips.

Haha....

"Vad ska jag rekommendera för plattform?" Och det frågar man på ett Mac forum? Det är väl som att ringa Comviq och be fråga vilken operatör de rekommenderar till ett mobilabonnemang!

Har pratat med lite SVT-folk, och min släkting som är regissör och producent. Hon har just inhandlat den fetaste Macen på marknaden, och en PD150-kamera. Till det var hon på vippen att inhandla FCP3:an, men blev avrådd av hennes kollegor i södra sverige, som säger att nya Aviden är riktigt riktigt bra i OS X-miljön.

Jag säger Mac, det sa SVT-folket som testat Aviden också.

Jag vet att det är idiotiskt att fråga denna fråga på detta forum.

finns det någon som vet var jag kan fråga samma sak där forumet inte är enbart mac!!!?????

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 14:53
Citat:

quote: Skapades ursprungligen av: draags
Jag vet att det är idiotiskt att fråga denna fråga på detta forum.

finns det någon som vet var jag kan fråga samma sak där forumet inte är enbart mac!!!?????

Näääääääääääääääääääää, detta är ju det bästa forumet på hela nätet

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-12-11 15:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arcane02:

Citat:

quote: Skapades ursprungligen av: draags
Jag vet att det är idiotiskt att fråga denna fråga på detta forum.

finns det någon som vet var jag kan fråga samma sak där forumet inte är enbart mac!!!?????

Näääääääääääääääääääää, detta är ju det bästa forumet på hela nätet

Visst kan du fråga på valfritt PC forum också, men du kommer inte få några serösa svar. Här får du i alla fall lite av en diskussion om det hela. Även om den är lutad åt ena hållet.

Sweclockers
Computing.net

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2002-12-11 15:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: arvid.:
[Visst kan du fråga på valfritt PC forum också, men du kommer inte få några serösa svar.

Jag vet inte om man kan kalla merparten av inläggen i denna tråd som speciellt seriösa faktiskt.... Tyvärr.

  • Medlem
  • 2002-12-11 22:23

Jag känner en tjej i fjollträsk som håller på med webbdesign och grafisk design (inte publishing) vars hjärndöda Pc polare övertalade att köpa en Pc...

Hon ångrar sig bittert idag...

<sångtext>mina polare dom sa, att knark det väl bra, så jag snackade med en pundare, nu silar vi var dag </sångtext>

[ 11 December 2002, 22:24: Meddelandet ändrat av: nixon ]

Känner en som har ett antal Avid-maskiner. Han körde endast Mac till för ett par år sedan, men så fort han bytte (varför vet jag inte) till pc började problemen. Nu har han endast en Mac kvar och det är den enda som fungerar utan problem. Satsa på Mac tycker jag!

1
Bevaka tråden