Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Googie Drives - Coola externa diskar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kommer det några externa hårddiskar som heter Googie Drives:

Från MacNN: Googie Drives has announced the release of their new line of Firewire hard drives, which will be shipping at the end of February. The drives, which are fan-less and only 3 1/2" wide (smallest on the market), come in 40Gb, 60Gb, and 80Gb, and run at speeds of 7200 RPM. Prices are estimated at $230, $270, and $300 respectively.

En [än så länge informationslös] hemsida finns på http://www.googiedrives.com/.

FEEEEEEEEEEEEET

ge mig
Om den är buspowered vill säga..

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Nu kommer det några externa hårddiskar som heter Googie Drives:

Är det bara jag som tycker att det luktar skumt? Dom har nästan ingen info på siten, men man kan få ge dom sin epostadress om man vill... Bilden är renderad, man vet inte ens om dom har kostat på 3 tusen spänn och bygga en prototyp, eller om nån bara har lajjat i ett 3D-program i 35 minuter. "framtiden är nu" har dom som devis.. Tja, inte riktigt rätt va. Den verkar ju inte vara riktigt här ännu.

Domänen googiedrives ägs av en viss Jakob Hjort som också driver en reklambyrå som heter Insiders Communication ... som är lokaliserad i Köpenhamn.

Hmmm ...

Jo, visst är det lite skumt...

...hmm, av nån anledning kom jag på att tänka på det där macföretaget här i Sverige som skulle klocka upp powermacar i svindlande hastigheter...

• Oregistrerad
  • 2002-01-25 13:31

Njaee, kanske inte skumt - snarare lite dimmigt...
Googien har förvisso lite dansk design över sig

Lite eftersökningar ger vid handen att Jakob Hjort verkar vara AD på Insiders Communications i Köpenhamn. Insiders Communications är dansk distributör för Formac, Freecom och Psycho.

Insiders Communications verkar också ha ett dotterbolag som heter Azeto som säljer/tillverkar? Goggiedriven.

En AD som också tilverkar hårddiskar, hmmm....

Saxat från hemsidan

Citat:

Googie
Is the Googie Drive real or is it a 3D drawing?
- The Googie Drive is a working sample - not a drawing.

------------------------------------------------------------------------

When can I buy a Googie Drive?
- Production will start in about a week, and the product will be avalible in 3-4 weeks.

How big is the Googie Drive?
- The drive is 189x119x57 mm / 7,4x4,6x2,2 inches

Does the Googie Drive contain a fan?
- Nope.

Is the Googie Drive stackable?
- Yeah, just stack away.
Close window

[ 25-01-2002: Meddelandet ändrat av: iBib ]

Ja, för alla er som var misstänksamma, nu har dom kommit till Sverige!

Från MacPressen idag:

Snygga och tysta hårddiskar

Googie Drives i Sverige

Danska Googie Insiders läckert utformade FireWire-hårddiskar finns nu i Sverige. De svarta enheterna är stapelbara och har dubbla FireWire-kontakter för seriekoppling.

Med dubbla Googie Drives har man upp till 320 GB lagringsutrymme i sober förpackning.  

Hårddiskarna finns i storlekarna 60 GB, 120 GB och 160 GB. De två minsta modellerna arbetar i 7200 RPM medan 160 GB-modellen är baserad på en 5400 RPM-hårddisk. Den maximala överföringshastigheten är 35 MB per sekund och samtliga modeller har ett två MB stort cacheminne. Googie Drives väger strax över ett kilo och är fläktlösa.

60 GB kostar 2 900 kr, 120 GB kostar 4 550 kr och 160 GB kostar 5 800 kr. Samtliga priser är ungefärliga och exkl moms.

Wow säger jag. Fläktlösa dessutom. Får fundera på 160 GB-modellen...

Jag tycker det ser mycket dåligt ut. Form över funktion på ett sådant sätt att det nästan känns överdrivet. Formstandarden idag är en fyrkant. Allting byggs för att passa ihop med andra fyrkanter. Ställ din säng på tvären i rummet om du vill ha problem! Du får en trekant över som bara kommer förstöra ända tills du ändrar dig och flyttar tillbaks sängen så fyrkanterna passar in i varandra igen.

Samma princip fungerar med externa hårddiskar. De säger att den är ´stackable´, hurdå? Måste man köpa sexton stycken på en gång och bygga en pyramid som om det vore sandsäckar?

Känns igen?

Jag skulle säga att jag är mycket design-intresserad, men denna svarta klump med en tillfixad google logga är inget som jag attraheras av. Snarare tvärtom, det känns som ännu en designlösning som inte egentligen fyller ett syfte annat än att låta formen lura köparen att det är något extra. Livsstilsprodukter hör inte hemma bland rena bruksvaror!

(men jag har ju haft fel förut

Föstår vad du säger. Jag är också design-intresserad men inget jag har vid datorn liknar en "fyrkant", konstigt nog. Så jag tror jag köper denna och fortsätter vara annorlunda.

En Mac och dess tillbehör är inga "rena bruksvaror" i mitt tycke.

Kom ihåg att den har en ful, äcklig strömadapter som du måste lägga på golvet också... "Powersupply: External 12v".

http://www.googiedrives.com/content/firedrive.html

Men så kör jag ju också huvudsakligen pece..

*duckar och springer för livet*

Denna bilden förändrar faktiskt en del, nu börjar jag se helhetsbilden. Köper man bara mer än en drive så blir det faktiskt snyggt.

[ 13 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: Venger / Mats Björnström ]

1
Bevaka tråden