Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internetbanker!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-01-26 00:12

Hallå!
Undrar vilken bank folket här inne har, och hur bra deras internettjänster funkar på Mac? Min pappa har SEB, och man kan ju göra mycket grejer på deras internetbank (vet inte nånting om detta, kan man göra ungefär samma grejer på alla olika internetbanker? jag tänker på t ex köp av aktier m m...?), dock har ju inte SEB nåt vidare stöd för Mac. Netscape 4.7 och OS9 är det som gäller.
Min mor har Handelsbanken, precis som jag. Hon hade vart nere och hämtat kod som man skulle ha när man registrerade sig på nätet. Dock lyckades vi inte ens installera det, och det vberkar väldigt krångligt med deras certfikat som man ska ha på diskett? Macstödet suger ju oxå...
Så nu undrar jag vilken bank jag ska byta till för att få en bra fungerande internetbank?

Jag har Föreningssparbanken och är jättenöjd med alla deras tjänster.
De har sakta men säkert förbättrat sin site, (jag låg på dem ofta)
och jag tycker de har en alldeles förträfflig service.
Med hjälp av den lila dosa man får sköter man det mesta du behöver göra.

(Nästa steg vore ju att man kunde få ut sedlarna i sin skrivare

Jag rekommenderar dej den banken. Det enda jag inte har där är mitt huslån, för det fick jag bättre villkor hos SBAB

Håller med; Föreningssparbanken är helbra Bra tjänster, överskådligt, verkar vara bra säkerhet i a f - tycker alltid man får knappa koder med sin lilla dosa. Siten är lätthanterlig. Bra macstöd (vad jag har märkt i a f) lite knappar o sånt som flyter ihop dock.

Jag har handelsbanken; när det funkar så funkar det bra. Men jag skulle gärna se att det skulle gå att använda OSX och IE, inte bara OS9 och Netscape. Så jag använder bara min pc till bankärenden. Deras certifikat är jävligt buggiga och ologiska att installera, men när man väl får in dem så är det ganska skönt att slippa sitta och knappa koder. Nackdelen är ju dock att man inte kan göra sina bankärenden från tex ett internetcafé.

Desutom är ju banken stängd på natten, så jag kan ju inte göra mina ärenden nu
Funderar på att byta bank, men det är ju ett jävla jobb att flytta lånen och korten och allt. Desutom har jag himla bra service på vanliga banken, så jag står ut ett tag till.

Har Föreningssparbanken och är mkt nöjd, Har alltid haft bra Mac stöd. Både för OS 9 och X. IE och Netscape fungerar bra, men inte NS 6 ännu, de har inte klart med krypteringen ännu.

Man behöver inte ha sin dosa med sig utan man kan logga in med andvändare och lösen, men då kan man bara föra över pengar mellan sina egna konton, och man kan inte heller se hela kontonumren. Det är super när man sitter borta, har sin säkerhetsdosa hemma, och måste föra över lite pengar på kortkontot för att handla något.
Man kan oxå handla med aktier och fonder via "värde papper i banken" eller via Nettrade om man vill vara lite mer avancerad. Att föra pengar till sitt Nettrade konto är hur enkelt som helst och går på ett ögonblick.

• Oregistrerad
  • 2002-01-26 11:53

Nordea Solo funkar hur bra som helst både med Netscape och IE i OS9 och IE i OSX.

Internetbanker diskuterades för övrigt riktigt flitigt i denna tråd!

1
Bevaka tråden