Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera från CD i iTunes

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-01-27 13:41

Tjenare!
Märkte precis något som känns lite märkligt. Skulle importera en CD till datorn i iTunes, och ställde om till AIFF-format. Vad jag märkte var att första spåret importerade den bara med ungefär 10x hastigheten, medan den på sista spåret var uppe i ungefär 30x hastigheten. Är det så att det är lättare för en CDläsare att läsa långt ut på en CD-skiva jämfört med längst in? Den ökade nämligen konstant genom låtarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-27 14:57

Normalt sett så varierar hastigheten på en roterande CD-skiva något, och detta beror på att varvtalet är lägre längst in (där första "spåret" ligger) och högre längst ut; d.v.s. spelaren kompenserar det minskade varv"sträckan" med högre hastighet...
Hastigheten som t.ex iTunes bränner eller läser skivor i beror givetvis på många andra faktorer som tillgängligt arbetsminne och komprimeringsinställningar.
Som jämförelse till dina hastighetsangivelser kan jag nämna när jag häromdagen gjorde samma procedur i en G3´a - och där kom jag aldrig över 5x hastigheten!
Ett annat problem som dykt upp på senare tid är att många spelare börjar bli för snabba, d.v.s. materialet i skivorna klarar inte av hastigheterna...men det är en annan diskussion.

Det ligger väl fler informationsbitar i de yttre spåren än i de inre?
Vid konstant varvtal får du alltså fler bitar att ta hand om i de yttre spåren.

1
Bevaka tråden