Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modda en Mac Plus

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har planer på att modda om en gammal Mac Plus som står i mitt förråd.

Troligen så stoppar jag i en mini-ITX (17 x 17 cm), PC moderkort med en fläktlös processor. Men jag undrar om det finns något litet Mac-moderkort man skulle kunna stoppa i istället, typ en cube eller iMac. Hur de nu skulle rymmas.

http://www.mini-itx.com/

Och var tusan får man tag på små LCD-skärmar? Kan inte hitta det någonstans.

Skulle behöva 9", men även mindre är av intresse för andra moddningar.

Var ska jag leta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-20 11:23

William! Kan du dokumentera förloppet med bilder osv? Nu blev jag peppad att bygga om min pajade gamla SE/30 också!

Visst vore det ballt att montera en LCD-skärm på 9 eller 10 tum, men man ska ju ha plats för CD-RW eller DVD, hårddiskar osv någonstans så det är nog bättre att använda en extern skärm.

Såg för länge sedan något på nätet om någon dåre på MIT (tror jag) som hade moddat en Mac Plus genom att skruva upp klockfrekvensen till 1 GHZ (!) ni skulle ha sett kylannordningen.

Leta på nätet så finner ni säkert

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-20 11:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William WM:
Jag har planer på att modda om en gammal Mac Plus som står i mitt förråd.

Troligen så stoppar jag i en mini-ITX (17 x 17 cm), PC moderkort med en fläktlös processor. Men jag undrar om det finns något litet Mac-moderkort man skulle kunna stoppa i istället, typ en cube eller iMac. Hur de nu skulle rymmas.

http://www.mini-itx.com/

Och var tusan får man tag på små LCD-skärmar? Kan inte hitta det någonstans.

Skulle behöva 9", men även mindre är av intresse för andra moddningar.

Var ska jag leta?

har velat göra detta ett tag.. dock dragit mig eftersom små LCD skärmar kostar SJUKT mycket, vad jag sett
men hittar man en till fint prs kan man göra en fiiin "HTPC"

Ingen mini-itx, men den absolut koolaste moddningen av en mini-PC.

Mark Fosters Shuttle med bilder på arbetsgången. Det finns också en tämligen omfattande beskrivning av arbetet.

En något senare version vann Shuttles moddningstävling. Inte direkt oväntat. Kolla på Shuttles sida.

//Mikael

Kanske inte så snyggt, men med en mac som grund i alla fall, http://www.mini-itx.com/projects/wraithse/

Det finns en bättre moddning på http://www.smuniverse.com/pmac/

Edit: en länk till ...

//Mikael

[ 20 December 2002, 12:46: Meddelandet ändrat av: misve ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-20 13:24

Så sött att killens katt fick vara med på bilderna! Själva hacket är inte vidare elegant dock.

[ 20 December 2002, 13:28: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Lund
  • 2002-12-20 13:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Såg för länge sedan något på nätet om någon dåre på MIT (tror jag) som hade moddat en Mac Plus genom att skruva upp klockfrekvensen till 1 GHZ (!) ni skulle ha sett kylannordningen.

Jag betvivlar starkt att det handlar om originalprocessorn. Om han fick en 8 MHz 68000 att snurra i 1 GHz och dessutom fungera så ska jag äta upp min hatt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Den där 1Ghz plusen lär ju ha varit ett skämt. Vill minnas att där fanns en blid på en rykande(!) mac plus...Om det är samma sida vi nu snackar om dvs. det var ju något år sedan.
Min 128k mac (från 1984) går i allafall i 33mhz (med ett plus moderkort + 030 uppgr.) den funkar fortfarande faktiskt! Otrolig burk! Nu blir jag nostalgisk.

1
Bevaka tråden