Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya G4'or i Applestore!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore.woa/31/wo/06UZi1vDnbIkzF7tJ9/0.3.0.3.30.31.0.1.3.1.3.1.1.0?98,88

Dual 1-GHz PowerPC G4
256K L2 cache
& 2MB L3 cache/processor
1.5GB SDRAM memory
2x80GB Ultra ATA drive
SuperDrive
NVIDIA GeForce4 MX
56K internal modem

Helt schysst! Ett GeForce4 kort bör nog röra på sig

/ V

Men det verkar vara exakt samma moderkort. Samma minnesbusshastighet.

Det känns verkligen som ett litet steg inför en större G5-lansering.

Men positivt med GHz-steget och GeForce 4.

Grymt...

$1,599.00
800MHz PowerPC G4

$2,299.00
933MHz PowerPC G4

$2,999.00
Dual 1-GHz PowerPC G4

inte över prissatta heller..
Keep rockin Apple

Men vad gäller G5an o dess chassi etc så kan jag bara hålla med. Till den måste DDR RAM bli standard m.m..
Jag tippar fortfarande på en release i Juli..

[ 28-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Ja, bra priser.

800:an är t.o.m. $100 lägre satt än 733:an som fanns alldeles nyss...

.se Store håller på att uppdatera..

Jo... hade man 40 lapp så.... *önsketänkande*

En intressant fråga är huruvida det är en nyare processortyp?

Är det 7460 eller gamla 7450-modellen fortfarande? Dom skriver inte det i tekniska specen och nån developernote har jag inte hittat än.

Undra vad leveranstiden är på GeForce4 kortet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-28 16:42

Fattar inte att Apple vågar göra reklam för 3D prestandan i deras nya PowerMac´s på detta vis:

"We tested all four systems using the high-quality setting in Quake, which provides intense realism and complex texture mapping at 1024-by-768 pixel resolution with 32-bit color. The results show that all three new Power Mac models outperform the fastest previous-generation Power Mac G4. And at a pulse-pounding 115 frames per second, the new dual 1-GHz model with GeForce4 MX graphics may actually take your breath away."

Fan, man får ju upp Q3 med ett GeForce3 kort i 250fps på en pc med samma upplösning och färgdjup. Vad är problemet för Apple ?

// kimmo

• Medlem
  • 2002-01-28 17:01

Till PC finns det ju ungefär nittio olika drivrutiner till Nvidias kort, skillnaden mellan den bästa och den sämsta är enorm. Apples drivrutiner ligger kanske i mitten?

Citat:

Skapades ursprungligen av: El Tollo:
Jo... hade man 40 lapp så.... *önsketänkande*

Personalköp...

Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
Till PC finns det ju ungefär nittio olika drivrutiner till Nvidias kort, skillnaden mellan den bästa och den sämsta är enorm. Apples drivrutiner ligger kanske i mitten?

Mitten?

Snarare i botten skulle jag vilja påstå.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Venger:
http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObject s/AppleStore.woa/31/wo/06UZi1vDnbIkzF7tJ9/0.3.0.3.30.31.0.1.3.1.3.1.1.0?98,88

Dual 1-GHz PowerPC G4
256K L2 cache
& 2MB L3 cache/processor
1.5GB SDRAM memory
2x80GB Ultra ATA drive
SuperDrive
NVIDIA GeForce4 MX
56K internal modem

Helt schysst! Ett GeForce4 kort bör nog röra på sig

/ V

Hellre en Speedmania 2000...

Angående Geforce4.

Verkar som om apple har varit lite snabba.
Geforce4 nämns inte ens på Nvidias hemsida... jag tror det är en bluff.

• Medlem
  • 2002-01-28 17:25
Citat:

Skapades ursprungligen av: D Damlin:
Angående Geforce4.

Av någon anledning betalar Apple NVidia för att få släppa deras kort ungefär två dagar före NVidia själva. Bara för att kunna säga: "Först på Macintosh."

Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
Av någon anledning betalar Apple NVidia för att få släppa deras kort ungefär två dagar före NVidia själva. Bara för att kunna säga: "Först på Macintosh."

Återstår ju att se om den första macen hinner skeppas med GEforce4 innan det finns i handeln för PC. Tveksamt...

Citat:

Skapades ursprungligen av: D Damlin:
Angående Geforce4.

En bluff? Skojar du? En sak är väl Spymac, men jag tror faktiskt Apple vet bättre än att använda sin hemsida och sin webbshop till att bluffa. Alla vet ju att GF4 är på väg ut precis när som helst och till och med loggan för det som Apple använder för GF4 har florerat på nätet ett tag nu.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
En bluff? Skojar du? En sak är väl Spymac, men jag tror faktiskt Apple vet bättre än att använda sin hemsida och sin webbshop till att bluffa. Alla vet ju att GF4 är på väg ut precis när som helst och till och med loggan för det som Apple använder för GF4 har florerat på nätet ett tag nu.

Ja, jag skojar.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Tobbe Sunesson:
En intressant fråga är huruvida det är en nyare processortyp?

Är det 7460 eller gamla 7450-modellen fortfarande? Dom skriver inte det i tekniska specen och nån developernote har jag inte hittat än.

Det är Motorolas nya PowerPC 7455 som används (iaf på 1 GHz-modellen). Använder sig bland annat av den omtalade "silicon on insulator" (SOI) i tillverkningsprocessen, dom ska visst vara dom första som använder sig av detta i vanliga datorer (har funnits i dyra servrar tidigare). Den drar dessutom mindre ström än tidigare.

Läs mer här:
Faster PowerPC also saves energy

MOSR skriver idag också om denna processor, eftersom den drar mindre ström ryktas den komma väldigt snart i PBG4, kanske så snart som MWTokyo, i hastigheter på 667 MHz och 800 MHz. Låter som rätt rimliga rykten om ni frågar mig.

1
Bevaka tråden