Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GF4 MX vs. Radeon 7500

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha läst många heta diskussioner på t.ex. Appleinsiders forum har jag börjat fundera på huruvida det är värt att köra Radeon 7500 eller GF4 MX i sin burk?

För er som inte hängt med -> länk

I princip så handlar diskussionen om detta:

1. Geforce 4 MX är egentligen en Geforce 2 eller Geforce 3 MX (ingen verkar veta riktigt säkert)
2. GF4 MX har versionsnummer NV 17 medan Geforce 4 har versionsnummer NV 25
3. Radeon 7500 är en helt ny GPU som kan leverera bra prestanda
4. Geforce 3 är bättre än Geforce 4 MX (även om 4 MX är billigare)

Är det någon som är bättre insatt än jag och kan försöka förklara vilket kort man ska ha i sin maskin och varför?

• Medlem
  • 2002-01-29 10:59

Jag är nog inte bättre insatt, men jag vet att Nvidia ägnar sig åt mycket suspekta modellbeteckningar. De flesta av deras nya GF3 kort , är långsammare än de gamla. Att GF4 MX, inte är bättre än GF3 kommer kanske inte som någon överraskning. GF3 tror jag var på tok för dyrt, därför började de såga i arkitekturen för att göra det sämre.

Att Apple lanserar ett lågpriskort, som något nytt och fantastiskt, är ju ingen nyhet. Vad kostar ett GF2 MX till PC idag? 600? Varför är Macgrejer så dyra?

Varför är Mac grafiken så slö?

http://firingsquad.gamers.com/hardware/axp2000/page6.asp

Snacka fult av Apple att marknadsföra korten som GF4 när det inte är det..

Knappast Apples fel att Nvidia kallar det för GF4

RADEON 7500 är inte nån ny grafikprocessor alls. Det är en original RADEON med mycket högre klockfrekvens och HydraVision. NV17 (GF4MX) är oxo kallad GeForce 3 Go, en low-power-consumtion version av GF3 för laptops.

Jamen, vad är bäst då?

Gf4mx är nog bäst på 3D acceleration, men RADEON 7500 är garanterat mycket bättre på 2D - DVD Playback...

Intressant... en annan fråga då, vilket företag skriver bäst drivrutiner? ATI har ju fått mycket kritik genom åren, men jag vet inte riktigt om Nvida är bättre eller sämre...

Generellt sett verkar folk tycka bättre om nVidias, i alla fall på pc-sidan. Kanske beror på att de släpper nya betydligt oftare än ATi ( = de verkar extra seriösa, mycket att fixa till kanske?). Men att jämföra drivrutiner rakt av mellan tillverkare blir lite konstigt då korten är så pass olika.

[ 29-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Til mac vil jag säga ATi skriver bäst drivisar. Drivis-supporten är usel hos båda företag.

Ja, ATI har bäst "track record" på att skriva drivisar till Mac.

1
Bevaka tråden