"Jag var på en av Apples kurser i Kista för ca två år sedan. Där fanns även en av Sekvencias tekniker baserad i Stockholm.
Han kom ifrån PC bakgrund och visste inte skillnad på en Powerbook eller Power Mac. Ännu mindre vad MacOS, Äpplemeny eller till och med vad skillnaden mot Windows 98 var.
Det gick inte så bra för honom på proven, behöver jag nämna det?
Iofs behöver detta inte ha någonting med deras övriga kompetensnivå men det minnet har bränt sig fast i bakhuvudet."
Typiskt, höll jag på att säga, men håller det inne ett tag till...
Angående Sekvencia, så har jag tidigare rekommenderat dom i detta forum, men numera så vat jag faktiskt inte längre, och detta är varför:
Jag bor i GBG, faktiskt "runt hörnet" till den Sekvencia butik som ligger på Friggagatan, varför jag alltid knallat ner dit och köpt diskar, minnen, CDR-skivor och CDR-brännare, kablage m.m.
Det har alltid funnits en skön prick vid namn Mikael i denna butik, och han har faktiskt alltid löst mina problem ganska omgående, med vad det än har varit som jag velat köpa. Till exempel så skulle jag ha en ny CDR, fick låna hem en Sony CDRW och om jag var nöjd så skulle jag betala honom efteråt. Jag var tillbaks inom en timme och lade glatt upp pengarna för brännaren. Kan ju säga såhär, det är inte många butiker som hade gjort en sån deal med en kund efter bara två, tre besök i butiken, men som sagt, Micke är en skön prick.
Eller rättare sagt, var en skön prick.
Numera så har han slutat på Sekvencia och det står nu ett par killar som inte vet vad det är för skillnad på FireWire och DV, den nya föreståndaren trodde det var "samma grej" eftersom det är samma portar... Kanske inte helt fel, men av föreståndaren för butiken så kan man nog begära lite mera, eller?...
Han hade heller inte koll på att vissa ATI-kort har en DVI-utgång, och som han påpekade för mig, dom säljer inte ATI överhuvudtaget. Knepigt, påpekade jag, eftersom Mikael hade kunnat ordna det på två dagar till mig.
Då kläcker killen käckt ur sig att Sekvencia aldrig sålt vare sig ATI-kort eller något som har med Macintosh att göra överhuvudtaget.
Bakom honom på hyllan står ett ATI-kort , och när jag frågar vad det är för ett kort, så säger han att "eeehhh, hhhrm... ja, det är en specialare till en speciell kund". Killen är föreståndare för butiken och har inte riktigt koll...
Jag tackade för mig och gick därifrån. Kommer leta upp en anna butik oms kanske inte är runt hörnet, men vad fan...
Den föreståndaren håller verkligen till i 80-talet, då Mac-PC kriget var i sin linda, och som nådde sin fulla effekt under mitten av 90-talet. Tråkigt, men sant.
han kom också med en del andra spännande (läs "smarta") påståenden, men det är en annan historia...
Jag håller med om att det behövs en PC för vissa jobb där Macen inte har möjligheter, och vice versa. Till exempel står det en PC i min hall, som funkar som en firewall. Visst, en Mac hade också kunnat klara det, men en god vän byggde ihop en bra PC till mig, som har funkar otroligt bra, det har ALDRIG varit fel på den maskinen någonsin, och den har en uptime på typ 6 månader eller mer just nu...
Och till musiken och mitt vardagliga pillande med dator så är det en G4 som gäller, och den är jag så nöjd med så jag byter nog aldrig plattform, det skall mycket till för det
Detta är så det är, och alla kan inte vara nöjda med mitt val av datorer, men jag är det och det räcker gott för mig. Så enkelt är det. Faktiskt!