Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny affär med macar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var idag ute och promenerade här i Göteborg och gick för skoj skull in i en typisk PC-affär som heter Sekvencia, dom finns bl.a även i Stockholm. Butiken var under ombyggnad och en av säljarna berättade att deras ledning i Stockholm hade bestämt sig för att börja sälja en del macprodukter - bl.a nya iMacen. (Möjligen har man nya ägare alt. ändrad ägarstruktur - fast det kan jag ha missuppfattat).

Satsningen kommer till största delen ske i Stockholmsbutiken (butiker ?) men att även Göteborgsbutiken kommer att ha en del macprylar. Jag skojade lite och sa att det var på tiden att dom gick in på mac-marknaden, fast han i affären replikerade att det var han inte så säker på att han höllt med om och tillade att "kriget fortsätter". Man kan ju bara hoppas på att den atityden ändras över tid annar så tror jag inte satsningen blir långlivad. Mig veterligen så tror jag inte att jag mött en macägare som vill ha ointreserade/okunniga säljare, på den punkten så ställer vi nog tämligen höga krav. Bland allt ombyggnadsbråte så hade dom faktiskt redan en iPod Sekvencias göteborgsbutik ligger på Friggagatan.

Olle

• Oregistrerad
  • 2002-01-29 21:04

Skön undergroundrapportering... Undrar om Apple gillar att veta att den nya "Apple-approved"-butiken har anställda som snackar så där.

Det är extremt märkligt att man kan ha denna attityd som säljare. Jmf: Nk-mannen, tidigare rapporterad om här på forumet. Det gäller väl att se till varje kunds unika behov. Och inte ens föra Mac/PC-resonemanget på tal om man inte vet lika mycket om bägge + kan uttala sig på ett snyggt sätt. Tycker då jag. Det är som att komma till en Volvo-handlare och få rekommendationen att köpa en av deras begagnade Saabar med kommentaren att Saab gör mycket bättre bilar än Volvo. Tror inte det skulle kunna hända direkt.

• Oregistrerad
  • 2002-01-29 21:08

Sekvencia är en bra seriös PC-butik. Kedjan är stor i Stockholm med flera olika butiker runt om. Kedjan är grundad av en kille som heter Hussein och han har byggt upp imperiet från första spiken. Det är kul att de börjar sälja Macar. Kan ha genomslagskraft om de har duktiga säljare som är kompetenta på Macintosh. Kan bli svårt att konvertera deras pezenissar till personal, om inte omöjligt. Behövs nog nyanställningar om det ska bli bra (egen erfarenhet).

[ 29-01-2002: Meddelandet ändrat av: Jen$ ]

• Oregistrerad
  • 2002-01-29 21:20
Citat:

Skön undergroundrapportering... Undrar om Apple gillar att veta att den nya "Apple-approved"-butiken har anställda som snackar så där.

Det är extremt märkligt att man kan ha denna attityd som säljare. Jmf: Nk-mannen, tidigare rapporterad om här på forumet. Det gäller väl att se till varje kunds unika behov. Och inte ens föra Mac/PC-resonemanget på tal om man inte vet lika mycket om bägge + kan uttala sig på ett snyggt sätt. Tycker då jag. Det är som att komma till en Volvo-handlare och få rekommendationen att köpa en av deras begagnade Saabar med kommentaren att Saab gör mycket bättre bilar än Volvo. Tror inte det skulle kunna hända direkt.

Vi har också säljare som snackar så där. Det har alla affärer som både säljer PC och Mac där 99% av personalen är inbitna peze-användare. Vad ska man göra åt det egentligen? Vet inte, har försökt och försökt.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jen$:
Vi har också säljare som snackar så där. Det har alla affärer som både säljer PC och Mac där 99% av personalen är inbitna peze-användare. Vad ska man göra åt det egentligen? Vet inte, har försökt och försökt.

Ibland så är PC bättre och ibland sämre det beror på vad det skall användas till men ofta är det bristen på kunskap som gör oss rädda.
Mer erfarenhet och rätt maskin till rätt arbetsuppgifter kan vara mitt tips.
Lättare att förstå och acceptera om man kan vara ödmjuk.

Jen$ skrev: Kan bli svårt att konvertera deras pezenissar till personal, om inte omöjligt. Behövs nog nyanställningar om det ska bli bra

Ungefär så skrev jag bl.a till dom på eftermiddagen, egentligen så skrev jag att "Jo jag får en vag känsla över att vissa i er personal kanske inte är med på banan och blir så intresanta för oss mac-ägare. OM man ska få mac-kunder så bör man förstå hur kunniga och kräsna dom/vi är. Ett tips är att någon i er ledning får läsa detta mail och ta sig en funderare över på vilken nivå säljarnas engagemang bör lägga"

Skrev det mer som ett stöd och i förhoppningen att vi har fler bra ställen att vända oss till... återstår att se om dom förstod den goda omtanken. Kollade senare dras sidor på webben och dom har börjat sälja både iBook och iMac. Mer djuplodande prisjämförelser hos www.sekvencia.se överlåter jag åt andra att göra, men ett litet smakprov kanske inte vore fel:

Apple iMac G4 800MHz, 15.1", 256Mb, 60Gb, GF2MX, LAN, DVD+RW 19996 kr exkl. moms (modellnummer: M8535S-A ) Vilket är samma som AppleStore. På iMac 700MHz så är dom några hundralappar billigare än billigaste återförsäljare enligt de som Macbarometern visar.

Tillägg: Dom söker faktiskt 5 säljare i Stockholm men nämner varken ordet PC eller Mac.

Olle

[ 29-01-2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Jag var på en av Apples kurser i Kista för ca två år sedan. Där fanns även en av Sekvencias tekniker baserad i Stockholm.

Han kom ifrån PC bakgrund och visste inte skillnad på en Powerbook eller Power Mac. Ännu mindre vad MacOS, Äpplemeny eller till och med vad skillnaden mot Windows 98 var.

Det gick inte så bra för honom på proven, behöver jag nämna det?

Iofs behöver detta inte ha någonting med deras övriga kompetensnivå men det minnet har bränt sig fast i bakhuvudet.

"Jag var på en av Apples kurser i Kista för ca två år sedan. Där fanns även en av Sekvencias tekniker baserad i Stockholm.
Han kom ifrån PC bakgrund och visste inte skillnad på en Powerbook eller Power Mac. Ännu mindre vad MacOS, Äpplemeny eller till och med vad skillnaden mot Windows 98 var.
Det gick inte så bra för honom på proven, behöver jag nämna det?
Iofs behöver detta inte ha någonting med deras övriga kompetensnivå men det minnet har bränt sig fast i bakhuvudet."

Typiskt, höll jag på att säga, men håller det inne ett tag till...

Angående Sekvencia, så har jag tidigare rekommenderat dom i detta forum, men numera så vat jag faktiskt inte längre, och detta är varför:
Jag bor i GBG, faktiskt "runt hörnet" till den Sekvencia butik som ligger på Friggagatan, varför jag alltid knallat ner dit och köpt diskar, minnen, CDR-skivor och CDR-brännare, kablage m.m.

Det har alltid funnits en skön prick vid namn Mikael i denna butik, och han har faktiskt alltid löst mina problem ganska omgående, med vad det än har varit som jag velat köpa. Till exempel så skulle jag ha en ny CDR, fick låna hem en Sony CDRW och om jag var nöjd så skulle jag betala honom efteråt. Jag var tillbaks inom en timme och lade glatt upp pengarna för brännaren. Kan ju säga såhär, det är inte många butiker som hade gjort en sån deal med en kund efter bara två, tre besök i butiken, men som sagt, Micke är en skön prick.
Eller rättare sagt, var en skön prick.
Numera så har han slutat på Sekvencia och det står nu ett par killar som inte vet vad det är för skillnad på FireWire och DV, den nya föreståndaren trodde det var "samma grej" eftersom det är samma portar... Kanske inte helt fel, men av föreståndaren för butiken så kan man nog begära lite mera, eller?...
Han hade heller inte koll på att vissa ATI-kort har en DVI-utgång, och som han påpekade för mig, dom säljer inte ATI överhuvudtaget. Knepigt, påpekade jag, eftersom Mikael hade kunnat ordna det på två dagar till mig.
Då kläcker killen käckt ur sig att Sekvencia aldrig sålt vare sig ATI-kort eller något som har med Macintosh att göra överhuvudtaget.

Bakom honom på hyllan står ett ATI-kort , och när jag frågar vad det är för ett kort, så säger han att "eeehhh, hhhrm... ja, det är en specialare till en speciell kund". Killen är föreståndare för butiken och har inte riktigt koll...
Jag tackade för mig och gick därifrån. Kommer leta upp en anna butik oms kanske inte är runt hörnet, men vad fan...

Den föreståndaren håller verkligen till i 80-talet, då Mac-PC kriget var i sin linda, och som nådde sin fulla effekt under mitten av 90-talet. Tråkigt, men sant.
han kom också med en del andra spännande (läs "smarta") påståenden, men det är en annan historia...

Jag håller med om att det behövs en PC för vissa jobb där Macen inte har möjligheter, och vice versa. Till exempel står det en PC i min hall, som funkar som en firewall. Visst, en Mac hade också kunnat klara det, men en god vän byggde ihop en bra PC till mig, som har funkar otroligt bra, det har ALDRIG varit fel på den maskinen någonsin, och den har en uptime på typ 6 månader eller mer just nu...
Och till musiken och mitt vardagliga pillande med dator så är det en G4 som gäller, och den är jag så nöjd med så jag byter nog aldrig plattform, det skall mycket till för det

Detta är så det är, och alla kan inte vara nöjda med mitt val av datorer, men jag är det och det räcker gott för mig. Så enkelt är det. Faktiskt!

Angående Sekvencia så köpte jag för snart 1 år sedan ett PC133 512-minne. Säljaren som var en trevlig prick gick med på att ge mig öppet köp vilket hör till undantagen när man går in i en datoraffär. Minnet funkade kanonbra så det blev aldrig någon anledning till att häva köpet. Fler sådana butiker tack. Så jag instämmer i att Sekvencia då var en bra butik och hade även bra pris på det mesta man kunde tänka sig... Kodak CD-skivpr var billigare där än hos både Dustin och SIBA, återstår att se om det är så vid en mac-sattsning.

1
Bevaka tråden