Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

JVC har skapat den okopierbara skivan

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

IDG.se skriver om att JVC nu påstår sig ha skapat en teknik för att fixa okopierbara cdromskivor. Tekniken ska med hjälp av krypteringsnycklar förhindra att man kan göra ISO-kopior av skivor (i macvärlden brukar det kallas disk images).

Läs mer här: JVC säger sig ha den okopierbara skivan

På tiden. Iofs är det bra att kunna göra kopior ibland.

• Oregistrerad
  • 2002-09-02 15:22

Det kommer alltid finnas möjligheter att knäcka alla sådanna skydd... Sen så upplever jag det som en rättighet att kunna göra en backup av media.

Well, det går ALLTID göra kopior.
Frågan är inte hur utan när.

• Oregistrerad
  • 2002-09-02 15:58

LOL

Om informationen kan läsas kan den kopieras.

Korrekt.

Jag tycker det är förkastligt att dom lägger in sådant skydd. Man har, enligt lag, rätt att göra kopior på det material man har. dom bryter fasiken i mig mot lagen då dom gör sådär.

Jag kommer aldrig köpa en skiva som jag inte kan göra backup på. Det säger sig självt att ens skiva kommer pajja någon gång. Då vill jag att min lagligt inköpta skiva ska finnas backup:ad någonstans.

Tekniken går ut på att lagra en kodnyckel på cd:n där en cd-läsare kan läsa, men en brännare inte kan bränna. Och denna nyckel ska krävas för att packa upp informationen på skivorna (som ska vara krypterad alltså). På så sätt kan de stoppa direktkopiering av skivor, däremot borde det ju fortfarande gå att göra image-filer av skivorna bara man har "rätt" programvara.

Hittills har väl inte historien visat på någon skydd som inte knäckts så vitt jag vet...

1
Bevaka tråden