Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp en webb server???

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-12-31 20:59

Vad behövs? Hur gör man? Det kan gärna vara beg grejor. Eller är Pc ett bra allternativ?

• Oregistrerad
  • 2003-01-01 01:53

Det behövs inte mycket alls.
Jag har visserligen bara kört en webserver på ett ett LAN men hade inga som helst problem att sätta upp det. Kan inte tänkta mig att det skulle vara så svårt att sätta upp en ´riktig´ webserver heller.

Jag hade en PC och en Mac till mitt förfogande och installerade Apache på både (PC´n körde Redhat och Macen OS X).
Det verkade som om det Redhat klarade av allting mycket snabbare än OS X dock men jag kanske gjorde något fel.

I princip behöver du bara en dator med ett fast IP och mjukvaran (servern) som oftast är gratis. Jag rekommenderar Apache som funkar bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-01 03:17

Vilken Mac eller pc-hoj som helst funkar. Apache är ju inbyggt i Mac OS X och Mac OS 9 har ju den gamla vanliga webbdelningen. Annars finns ju MacHTTP för Classic och äldre Mac-system. Under Windows och Linux använder du Apache. Själv köpte jag en gammal PII 450 och en ny snabb hårddisk att ha som webb-, ftp- och phpBB-server osv privat. Funkar perfekt med Red Hat, Win2K eller Mandrake.

[ 01 Januari 2003, 18:19: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-01-01 18:16

Ok, Det blir väll att gå å köpa ett gammalt härsk och lite läsning hur man gör. Tack för snabba svar (Som vanligt här på 99).

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-01-05 17:00

Jag kör en gammal Performa 475 med NetBSD som server.
Har dock bytt ut processorn mot en "riktig" 68040 med FPU och klockat upp den från 25 till 33 mhz. Funkar kalasfint.
Vet inte riktigt hur många träffar den klarar av att leverera per dag, men en Quadra 605 (identisk med min, bara namnet som skiljer) som står som server för www.danamania.com ska tydligen klara runt 1000 träffar per dag utan problem.

1
Bevaka tråden