Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle en Mac vara svårmekad? Expressen svamlar igen...

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-05 22:05

"Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken." Jösses! Var kommer den här bilden fån ursprungligen? Vad är det för urblåst blåbär som har skrivit artikeln? Någon som vet?

• Avstängd
  • 2002-09-05 22:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Andersson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Är det nån som har en större version av den där datatekniker-bilden? http://www.nyheter.nu/datatekniker.jpg

Visst är det en Mactekniker det där och inte en PC-tekniker? Ser ut som en blåvit Mac som han jobbar med.

Det är en PC tekniker,jodå.Och det inte bara ser ut som blå/vit Mac.Det är en sådan.

PC-tekniker har längre hår, och T-shirt istället för skjorta. Så det måste vara en Mactekniker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-05 22:16
Citat:

quote: PC-tekniker har längre hår, och T-shirt istället för skjorta.

Längre hår i nacken. Stålbågade glasögon. Och finnar.

Slave och xplane; Personliga dispyter kan man föra via e-post, telefon eller vårt interna meddelandesystem. Inte i forumet.

En litet tips, håll er till trådens ämne. Känner du att du vill styra tråden mot något annat - starta en ny.

Kommentarer på det här inlägget görs inte i tråden utan privat till mig.

Christian Åhs
Moderator Allmänt

• Oregistrerad
  • 2002-09-05 22:17

Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken... Jag gillar det, bra början på en surrealistisk dikt. Bilden illustrerar dessutom hur enkelt det är att serva en PowerMac. Vad är det han mäter förresten?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-05 22:20
Citat:

quote: Vad är det han mäter förresten?

Megahertzen väl?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-09-05 22:23
Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Andersson:

Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Är det nån som har en större version av den där datatekniker-bilden? http://www.nyheter.nu/datatekniker.jpg

Visst är det en Mactekniker det där och inte en PC-tekniker? Ser ut som en blåvit Mac som han jobbar med.

Det är en PC tekniker,jodå.Och det inte bara ser ut som blå/vit Mac.Det är en sådan.

PC-tekniker har längre hår, och T-shirt istället för skjorta. Så det måste vara en Mactekniker.

Långt hår och T shirt?Det låter som en beskrivning av Steve Jobs tycker jag.PC tekniker alltså.

• Avstängd
  • 2002-09-05 23:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

quote: Vad är det han mäter förresten?

Megahertzen väl?

Det är ju en Mac han mäter så det förklarar ju i så fall varför han inte får något utslag på mätaren......

• Oregistrerad
  • 2002-09-05 23:57

Det heter ju 99% Macintosh diskussioner. Då måste S_W stå för resterade 1%. Eller hur, hihi...

Jag tror att han mäter B S utslaget, och det är på väg mot nya höjder. Du som är så inne i PC världen, visst är macen lättmekad. Har du hört talas om ett modermodem förr va. Slå det om du kan.

OBS Jag skämtar lite nu.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 00:10

Jo, jag har varit med om att byta HD på en iBook och det var ju ingen kul upplevelse direkt - och i stark kontrast till t.ex. en stationär G4 som är rena rama himmelriket !!!!

Apples inkonsekvens är lite irriterande, men jag hyser ändå stort hopp till framtiden!

För att inte tala om hur överdjävligt det kan vara att rota omkring i en gammal 85-9500...Hu vilken maskin

• Avstängd
  • 2002-09-06 01:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Du som är så inne i PC världen, visst är macen lättmekad.

iMacen och bärbara Macar är svårare att meka med än PC. Övriga Macar, från gamla 68K till nya G4, är jämförbara med PC från samma tidsperiod. En modern PPC G4 är alltså inte nämnvärt lättare att meka med än en modern PC. Åtminstone inte de PC som jag sysslat med. På Macen fäller man ut ena sidan, på PC:n tar man med ett par enkla handgrepp av båda sidorna och hela fronten. Det skall inte vara för enkelt att öppna en dator heller för då försvinner det alldeles för mycket grejor ur dem (minnen mm) vilket blir dyrt i längden.

Men utbudet av grejor att stoppa i maskinerna går inte att jämföra. Så egentligen finns det inte så stor anledning att meka med Macar. Inte för att de inte går sönder, för det gör de lika ofta som PC, utan för att det bara är en enda utbytesdel som det rör sig om, en helt ny Mac. PC kan uppgraderas bitvis, och det är det väldigt många företag som gör, även stora företag. Jag har varit med om att uppgradera stora maskinparker från IBM i bitar. Tekniker från IBM kom ut och bytte moderkort (med processor), stoppade i mer minne, och satte i nya större hårddiskar med förinstallerat operativsystem. Datorlådan som man redan hade, mus, tangentbord, bildskärm, CD-spelare mm mm behöll man.

Prisexempel för komponenter för uppgradering av PC (butikspris inklusive moms):
- moderkort med nVidia nForce chipset inklusive inbyggt GeForce2 MX grafikchip, inbyggd 10/100 LAN, inbyggt modem mm: 1400 kr
- processor AMD Athlon XP2000+ inklusive fläkt: 1400 kr
- 512MB PC2100 DDR Samsung original: 1500 kr
- 60GB hårddisk: 1000 kr

Så för cirka 5000 kr plus monteringskostnaden (mindre än en timmes jobb) får man motsvarande en helt ny dator.

[ 06 September 2002, 01:32: Meddelandet ändrat av: S_W ]

Citat:

Så egentligen finns det inte så stor anledning att meka med Macar. Inte för att de inte går sönder, för det gör de lika ofta som PC, utan för att det bara är en enda utbytesdel som det rör sig om, en helt ny Mac.

Du räknar själv upp hårddisk och internminne som delar i uppgraderingen av några PC-burkar som du gjorde, och säger samtidigt att det inte finns någon anledning att meka med Macar eftersom det bara finns en enda utbytesdel, en ny Mac.

Varför räknar du inte internminne och hårddisk som uppgradering när det gäller Mac?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 07:27

På Power Mac kan ju uppgradera processor, RAM, hårddiskar, brännare, bildskärmskort - allt utom logikkortet (moderkortet på pc-språk). Det är väl lite knivigare på iMac, eMac och bärbara Macar.

[ 06 September 2002, 07:37: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Avstängd
  • 2002-09-06 10:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Varför räknar du inte internminne och hårddisk som uppgradering när det gäller Mac?

Det gör jag. Men det är inte så lätt att uppgradera det heller på många moderna Macar....

Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:

Det gör jag. Men det är inte så lätt att uppgradera det heller på många moderna Macar....

Nu f.n får du väl ge dig! Du verkar inte ens ha sett en modern mac om du anser att det är svårt att uppgradera RAM.
Det är inte ens svårt på de bärbara. Det har aldrig varit meningen att man skall meka med bärbara datorer själv som lekman, inte ens på PC sidan.

Det finns ingen PC som är lika lätt arbetad som Macarna i tornmodell. Ditt tidigare argument att det inte bör vara för lätt att öppna dem p.g.a. stöldrisk är också skitsnack då det gäller Macen. Det är bara att sätta ett hänglås på bygeln bak, vilken PC kan du göra det på?

Du är som kärringen mot strömmen i alla diskussioner som inte prisar PC och skäller på Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 10:15
Citat:

quote: Det gör jag. Men det är inte så lätt att uppgradera det heller på många moderna Macar.

På Power Mac öppnar man stora luckan, trycker dit mer RAM och stänger luckan ingen. På iMac G3 och eMac öppnar man en liten lucka i rumpan på datorn och klämmer dit mer RAM. På Powerbook och iBook sitter minnena under tangentbordet: bara att trycka dit. På iMac G4 öppnar man luckan under datorn och monterar dit mer minne. Hur svårt är det? Du kanske har tummen mitt i handen - eller i pannan.

[ 06 September 2002, 10:17: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Avstängd
  • 2002-09-06 10:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Det finns ingen PC som är lika lätt arbetad som Macarna i tornmodell.

Jo. Men det kommer du aldrig att erkänna.

Och uppenbarligen är det så att vissa här anser att man är käring mot strömmen om man inte bara helt okritiskt håller med om allt och lovprisar Macen som Guds gåva till jorden, och den dator som är bäst i allt och på allt och till allt.

Det är den inte. Macen har sina fel precis som PC och allting annat tekniskt har det. Och då kan man gott få påpeka det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Modermodemet, själva hjärtat i hårddisken... Jag gillar det, bra början på en surrealistisk dikt. Bilden illustrerar dessutom hur enkelt det är att serva en PowerMac. Vad är det han mäter förresten?

Han mäter hur många gånger snabbare den kan köra Photoshop än en Pentium 4 på 2.8GHz!

• Medlem
  • 2002-09-06 10:51

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
[QUOTE]...käring mot strömmen om man inte bara helt okritiskt håller med om allt och lovprisar Macen som Guds gåva till jorden[/quote]Understatement of the year. Nämn tre positiva saker med Macar. Kan du inte komma på det, så föreslår jag att du möter soluppgången som ett modigt troll imorgon och inte skriver en rad till här.

• Avstängd
  • 2002-09-06 11:09

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: S_W:
[QUOTE]...käring mot strömmen om man inte bara helt okritiskt håller med om allt och lovprisar Macen som Guds gåva till jorden[/quote]Understatement of the year. Nämn tre positiva saker med Macar. Kan du inte komma på det, så föreslår jag att du möter soluppgången som ett modigt troll imorgon och inte skriver en rad till här.
[/quote]Positiva saker:

1. Designen på datorer och skärmar.

2. Utseendet på gränssnittet (i första hand klassiska MacOS, jag är inte så förtjust i pastellfärgerna i MacOS X).

3. Lätta att montera ihop (lätt att se var alla sladdar skall in i den mån det finns några sladdar).

Negativa saker:

1. De fanatiska användarna.

2. Apple hänger inte med i den tekniska utvecklingen.

3. De fanatiska användarna.

Hur ofta träffar man en lycklig Windows-användare?
Hur ofta träffar man en olycklig Mac-användare?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 11:12
Citat:

quote:Hur ofta träffar man en lycklig Windows-användare?

Vad hette det sa du?

Citat:

quote:Hur ofta träffar man en olycklig Mac-användare?

Vad är det f´nåt?

Återigen; håll diskussionen till ämnet. Vill ni diskutera positiva respektiva negativa saker med Mac-plattformen - starta en ny tråd.

Christian Åhs
Moderator Allmänt

• Medlem
  • 2002-09-06 11:28

S_W, märk väl att jag inte bad att få höra tre negativa saker. Jag tycker också att det är töntigt med fanatism, men de flesta är faktiskt inte fanatiker. Jag skulle vilja hävda att du har en dragning mot fanatism däremot.

Jag är den första att hävda att PC har sina fördelar, men iom Jaguar har de blivit färre. Tidigare såg jag det inte som ett alternativ att endast ha en Mac, men jag undrar om jag någonsin kommer köpa en PC igen efter att Jaguar släpptes.

Jag är inte hundraprocentigt nöjd med utseendet på Aqua, men ställt bredvid vilket annat operativsystem som helst, så är det inte så dumt. Att det inte är segt som kola längre är ju också bra.

Jag tycker folk är väldigt hårda mot Apple i det här forumet, men som sagt så handlar det om Mac och inte Windows. När du kritiserar Macar i fortsättningen, försök undvika att blanda in Windows. Alla här VET att windows är sämre, precis som du VET motsatsen. Finns inget att utveckla där.

Gå in på ett forum för modern installationskonst och börja skriva att det inte är konst, hävda att det inte funnits en riktig konstnär sedan Bruno och säga att folk där inte kan konst. Vanligt folk förstår ju inte den här konsten, så varför hålla på med den? Om Bruno duger till 95% av folket, så måste det ju vara bäst...

Ställ dig sedan frågan: Varför gör jag detta?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 11:30

Jag tycker inte att Macarna är mer svårmekade än pc. Men visst har Excessen rätt i att bärbara datorer inte är lika uppgraderbara som stationära?

Visst, man kan ploppa dit mer RAM och en större hd men det är väl ungefär allt. Och det är väl ungefär allt vad gissningsvis 70 procent av köparna av bärbara datorer vill uppgradera. Hur många byter egentligen logikkort på sin pc under dess produktiva livstid?

Ofta är det billigare eller åtminstone enklare att köpa en ny dator eftersom man dessutom får garanti, support, nytt OS osv. När det väl är dags att byta ut logikkortet är det sannolikt dags att byta hd, RAM, bildskärmskort och optiska enheter också. Det enda man kan återvinna är väl datorlådan, skärmen och tangentbordet.

[ 06 September 2002, 11:33: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Avstängd
  • 2002-09-06 11:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
S_W, märk väl att jag inte bad att få höra tre negativa saker.
...
När du kritiserar Macar i fortsättningen, försök undvika att blanda in Windows.
...

Jag bjöd på de negativa sakerna. Det skall vara balans i allt. Dessutom så skrev jag inte ett ord om Windows i mitt inlägg så den kommentaren hängde jag inte med på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-06 11:35

Lägg av ny S W, du har kört av banan för länge sedan och din kredd är putz veck. I mitt förra inlägg försökte jag komma tillbaka till ämnet. Låt oss hålla oss till det eller stoppa den här tråden OK?

[ 06 September 2002, 14:58: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-09-06 11:51

En All-In-One dator är begränsad i möjligheterna till uppgradering, oavsett om det är en iMac eller en hopbyggd PC!

En bärbar är kompakt byggd, jämför iBook med PC-subnotebook i samma storleksklass så finner man att flera PC är lika krångliga att byta HD på, således ingen skillnad!

En G4 är mer lättmekad än alla PC jag har sett!

=Expressen svamlar, Mac är inte mer svårmekad än PC.

Sedan är det väl en annan diskussion om det är enkelt eller svårt att hitta delar till burken. En Ford Cortina är jävligt lättmekad, TROTS att det är svårare att hitta delar till den än till en VW Golf.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-09-06 14:16

Hmm...Nu börjar den här tråden spåra ur. Eftersom artikeln ifråga för de flesta här innehöll sakfel måste man ha rätt att tycka det motsatta (att den var korrekt); inte sant?
Själv vill jag mecka så lite som möjligt och vet bara att jag snart måste sätta i en ny HD i min imac. Konkret nu: blir det svårt? Vilka problem kan man stöta på?

[ 06 September 2002, 14:18: Meddelandet ändrat av: PJW ]

Bevaka tråden