Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det krångligt att få tag i en Jaguar uppgradering?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag läste lite på Apple vad man ska göra om man vill ha en uppgradering till 10.2. HÄR står det vad som skall uppfyllas.

Mitt serienummer på kartongen finns med b la de "giltiga" serienummer som är berättgade en Jaguar uppgradering eftersom OS X 10.1.5 fanns på den när jag fick maskinen nu i september.

Men enligt villkoren måste man ta kort på serinummer-lappen, och skicka in till Apple tillsammans med sin beställning på 10.2 uppgradering. Men man kan ju beställa elektronisk på den sidan, och hur bifogar man då med bilden? Tar man ett kort med digitalkamran och skickar den bilden med beställningen?

Är det någon som uppgraderat till 10.2 via Apples sida, som kan förklara hur det går till? Och kanske någon som vet hur lång tid det tar för att få hela härligheten när beställningen godkänds?

Nu kommer jag inte ihåg datumen exakt men så här gick det till när jag blev med Jaggular.

6 aug. - Köpte en iBook
6 aug. - Beställde 10.2 på applestore. (utan att bifoga bild)
7 aug. - Fick orderbekräftelse från applestore.
15 (?) aug. - Fick faktura på 195:- som betalades dagen efter.
25 aug. - Fick bekräftelse på skeppning.
3 sept. - Fick 10.2 upgrade i brevlådan.

På den där sidan går det ej att beställa över nätet. Det är bara ett formular som man i slutändan skriver ut och mailar med vanliga posten

Det är bara att fylla i den "elektroniska" blanketten som Apple kallar den och ta upp sitt kreditkort och betala 195:- och välja var man vill ha den levererad. Har själv gjort detta utan problem.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arch@ngel:
Det är bara att fylla i den "elektroniska" blanketten som Apple kallar den och ta upp sitt kreditkort och betala 195:- och välja var man vill ha den levererad. Har själv gjort detta utan problem.

Jo, på den här uppgraderingssidan så finns ju tre alternativ:

1. För folk som köp sin maskin på AppleStore
2. För folk som köpt sin maskin från någon annan Apple återförsäljare.

3. Om man vill beställa via vanlig post.

Nu hade jag tänkt mig att köra via alternativ 2. Men min fråga är fyller man bara i sitt serienummer i beställningsformuläret och betalar med kort och sen är det klart?

För det var ju ett jäkla gnäll om att man skulle ta ett kort på lappen där serienummret stod, och hur sjutton ska man bifoga det i den elektroniska beställningen (som alternativ 2) då?

Varför ringer du inte helt sonika till svenska Apple och frågar?...Eller den återförsjäljare som du köpte maskinen utav...Och sedan berättar hur det gick

Jag kunde inte beställa Jaggan via det elektroniska beställningsformuläret, så Applesupporten tyckte jag skulle göra det "manuellt", dvs skicka ett vanligt brev till Irland och bifoga en kopia på serienummret på maskinen. Vi får väl se hur snabbt det går... någon som beställt via brev från Irland här som kan tala om hur lång tid det tar kanske?

Nu till frågan. Cd:n man får från Apple, är det ENBART en uppgraderings cd till 10.2? Alltså måste man ha 10.1 på masiken, för att sedan kunna uppgradera till 10.2?

Eller kan man köra en "clean-install" med Jaguar-cd:n utan att behöva uppgradera, alltså formatera disken och sen slänga in 10.2 direkt. Går det?

Det är bara en uppgradering, kräver alltså 10.1 innan installation.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Arch@ngel:
Det är bara en uppgradering, kräver alltså 10.1 innan installation.

Jaha, men är det inte rent allmänt bättre att köra en "clean-install" av ett OS istället för att uppgradera? Jag menar det blir ju ett "renare" system. Annars har man väl lite av det gamla kvar.

[ 15 September 2002, 13:14: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

1
Bevaka tråden