Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart är vi på väg?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-12 17:43

Idag är majoriteten av alla yrken i någon mån beroende av datorer, och även vår fritid dikteres i stor utsträckning av teknologiska framsteg. Datormarknaden är just nu väldigt turbulent, när olika möjligheter att profitera inom denna sektor utforskas. Vad är framtidens lösning på de grundläggande problem som uppstår; Hur ska vi tjäna pengar, och hur ska folk kunna använda produkterna på ett så bra sätt som möjligt?

Shareware

Gammal goding som bygger på folks vilja att betala, trots att de kan använda produkten gratis. Ibland är programmen reducerade i gratisversionen. Problemet här är att folk ofta lättere hittar ett serienummer, än de hittar sitt VISA-nummer. Det är svårt att få in några stålar hur man än gör.

Spyware

En förlängning av Shareware, där man samtidigt som huvudprogrammet installerar programvara som ingen vill ha. Genom detta program startas reklam-popups i tid och otid, som registrerar användande och förser programmets skapare med reklamintäkter. Denna variant tror jag ingen tycker är bra.

Microsoft

Tillsammans med Adobe, är nog Microsoft det mest piratade bolag som finns. Det är förmodligen därför de är så stora, men nu visar de med all önskvärd tydlighet att de vill att folk ska betala. Genom olika skydd försöker man få folk att bli rädda att använda piratade versioner av deras operativsystem och program. Det ha väl varit måttligt framgångsrikt.
Här gäller att ta ut så mycket pengar som möjligt, från så många personer som möjligt. Hela företagsidén bygger på det.

Prenumeration

Att prenumerera på program, i form av tjänster, har blivit populärare på sistone. Microsoft är på väg dit, men de har mött visst motstånd. Tjänsterna beskrivs ofta som att man måste vara uppkopplad för att kunna använda sina program, och logga in med ett giltigt lösenord. Förmodligen kommer det gå att lösa även mer mobila tjänster, där man inte alltid har en uppkoppling tillgänglig. Finns i viss utsträckning, och presenteras ofta som paketlösningar med mervärde. .Mac är helt klart en programsvit inom denna kategori.

Open Source

Tanken är att man har bibliotek som programmerare kan använda fritt, så länge de släpper källkoden till sina program fria. Här har man märkt att det är svårt att ta betalt för program, som också går att ladda ned gratis. Ett annat problem jag märkt är att projekt inom Open Source endast undantagsvis kommer fram till version 1.0. De ligger ofta på 0.2.1.5b, eller liknande, och saknar flera "planerade" funktioner.

Vilken metod kommer användas i framtiden för att leverera program? Vad är bäst för företag/konsument?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Ett annat problem jag märkt är att projekt inom Open Source endast undantagsvis kommer fram till version 1.0. De ligger ofta på 0.2.1.5b, eller liknande, och saknar flera "planerade" funktioner.

Tycker förstås ofta Open Source program med versionsnummer < 1 är mycket stabilare än många kommersiella program som är uppe i typ version 5.

Däremot har ofta Open Source program svårt att få fram en helhet med både bra funktioner och bra gränssnitt. Det finns förstås massor med bra undantag t.ex. Mozilla, Open Office och KDE.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 20:11
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Det finns förstås massor med bra undantag t.ex. Mozilla, Open Office och KDE.
Ciryon

Nja, smaken är som baken. Tycker att både Mozilla och Open Offices gränssnitt är fruktansvärt.

• Medlem
  • 2003-02-12 21:29
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Det finns förstås massor med bra undantag t.ex. Mozilla, Open Office och KDE.
Ciryon

Nja, smaken är som baken. Tycker att både Mozilla och Open Offices gränssnitt är fruktansvärt.

håller med om mozilla... ingen höjdare alls. fast det är klart att det är svårt att göra ett gränssnitt till flera plattformar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-12 21:59

Ximian Evolution är bra. Hoppas det kommer till Mac OS X.

• Medlem
  • 2003-02-12 22:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Ett annat problem jag märkt är att projekt inom Open Source endast undantagsvis kommer fram till version 1.0. De ligger ofta på 0.2.1.5b, eller liknande, och saknar flera "planerade" funktioner.

Det hänger väl mera på vad man har som referens. Open Source projekt har historisk sett ofta valt att "hålla sig under 1.0" för att på så sätt visa att de är tillgängliga helt gratis, men utan garantier. Själv är jag med i utvecklings-teamet bakom Blackbox for Windows, och vår produkt (som är väldigt stabil och tämligen kraftfull för övrigt) ligger efter ett och ett halvt års utveckling på version 0.0.80...

Med andra ord, open source bygger oftast på att du ryktesvägen får veta att ett program är bra, hellre än att du stirrar dig blind på versionsnumret. Jag vet samtidigt åtskilliga kommersiella program som trots höga versionsnummer ändå känns som beta-versioner...

Annars tror jag nog att konceptet med "prenumerationer" har framtiden för sig. Apple´s nuvarande koncept med ett antal program och uppdateringar som kräver MacOS X 10.2 Jaguar, t.ex. Safari, är ju rätt smart. Köp ett OS för 1295:- (eller vad det nu är det kostar), så kommer du kunna köra våra nya trevliga "value adding applications". Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man i framtiden drar detta ett steg längre, t.ex. en .Mac-prenumeration inklusive OS-uppdateringar. Allt för att knyta kunden närmare, och samtidigt hålla honom/henne nöjd.

På andra sidan ser jag att open source kommer ha en fortsatt mycket stark ställning. Då jag kommer från Windows open source -världen, där det mesta faktiskt är gratis (GPL/BSD etc), så blev jag när jag "switchade" lite förvånad över hur (ursäkta uttrycket) kåta på pengar utvecklare för MacOS ofta verkar vara. Jag menar, många applikationer är kanske trevliga, men väldigt få är värda att betala pengar för, och i synnerhet inte att plocka fram kreditkortet för! Jag kan nog med största sannolikhet säga att det jag kodat, och släppt gratis, för Windows ofta varit bra mycket mer avancerat än mycket av den shareware som finns för Mac´en. Nåväl, lite mycket känslor där, men vad jag vill säga är att det oftast är lika tillfredställande att se att din applikation laddats ner i tusentals exemplar som om du skulle fått 10 dollar från ett fåtal användare... Det är en hobby, trots allt. Jag kodar själv för att jag tycker att det är roligt och stimulerande, man behöver inte alltid ta betalt för det man gör. Glädjen av att glädja andra med andra ord...

Jag ser inget större fel med Mozillas gränssnitt. Samma som alla huttmullklienter i stort sett. Vad är det ni vill ha? Genomskinlig gladman i alla knappar?

OpenOffice har jag inte lyckats få igång än, tyvärr.
Men generellt, misstänksamhet mot Open Source, varför? Varför misstänkliggöra frihet, öppenhet och flexibilitet och därmed slåss för de gråa betongföretagens slutna system? Darwin är Open Source. Tycker ni illa om det, dvs om OSX? (Jag trodde det var jag som brukade kritisera OSX.) Tycker ni illa om Project Builder? Den bygger på GCC som är Open Source.

Och skilj på Open Source och gratisprogram. Det är inte samma sak. Det måste inte vara gratis bara för att källkoden görs tillgänglig. Gratisprogram kommer i alla kvaliteter. Om versionsnumren är under 1.0 så är det en uttalad signal om att det inte är klart. Använder du det så är du en "early adopter" som det heter, Acceptera det!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-13 00:19

Mozilla har för stora knappar, annars är den väl rätt OK. Fast Opera är snabbare.

Om Mozilla är så ful, ladda då ned Pinstripe eller MoreXGraphite och Mozilla ser plötsligt ut som Chimera.

1
Bevaka tråden