Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iRipoff - eller - de sämsta ripoffarna världen har sett...

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur långt kan man egentligen skydda sin mjukvara?

Tydligen inte alls långt. I denna nya tråd ska de största/sämsta/värsta ripoffarna av Apple-mjukvara presenteras.

Jag börjar med Picasa - Did anyone say iPhoto for PC?

Det är ju så att man får lust att skicka ett litet mail till Cupertino...

[ 13. februari 2003, 08:50: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Frågan är om Apple kan stämma dem. iPhoto i sig är ingen dirket unik produkt. Men å andra sidan kanske man kan skydda en idé. Ja du. Vore intressant att se faktiskt.

För visst kommer idéen från iPhoto. Produkten sig är lite för lik annars.

Men skicka ett mail du. Ska bli intressant att se fler ripoffs.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-13 10:19

Var det någon som hann med att se iTunesrippen för Linux, xTunes tror jag den hette. Det var 100% iTuneskopia både funktion och utseende, jäkligt snygg faktiskt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-14 21:45

Jag tar upp som exempel ur filmen "Pirates of Silicon Valley", där Bill Gate sa till Steven Jobs om grafiska uppfinningen Skrivbordet (Windows eller desktop) , det är som att försöka få patent på bilratten. Ja tyvärr är än idag går inte att ta rättigheter av Desktop, som exempel.
Apple kommer att klara detta problem, eftersom vissa saker går inte ta patend.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Var det någon som hann med att se iTunesrippen för Linux, xTunes tror jag den hette. Det var 100% iTuneskopia både funktion och utseende, jäkligt snygg faktiskt.

Jäkligt snygg är en smaksak.
http://xtunes.sourceforge.net/ss12.jpg
Den bytte namn till Sumi, som kan ses som en pik till Apple.

Själv är jag mer förtjust i Rhythmbox som också är lik iTunes, fast utan att försöka göra en exakt kopia. http://www.rhythmbox.org/files/shots/rb-full.png

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-15 09:48

Oj den var inte snygg, men jag har för mig att jag såg någon skärmdump av xTunes som var i stort sett 100% kopia av iTunes

• Oregistrerad
  • 2003-02-15 11:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: FredrikHolmqvist:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: iBjorn:

Jäkligt snygg är en smaksak.
http://xtunes.sourceforge.net/ss12.jpg
Den bytte namn till Sumi, som kan ses som en pik till Apple.

Själv är jag mer förtjust i Rhythmbox som också är lik iTunes, fast utan att försöka göra en exakt kopia. http://www.rhythmbox.org/files/shots/rb-full.png

<kuriosa>Appropå sumi. Många kanske vet om detta men för er som inte vet så är systemljudet sosumi en förkortning för So Sue Me. Mer info om detta bla här

• Medlem
  • Gällivare
  • 2003-02-16 22:50

Picasa = iPhoto-rip , nej-nej, det här kallar jag iPhoto-rip!!!

Killen har till och med döpt programmet till iPhoto for Windows, läs mer.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:
Jag tar upp som exempel ur filmen "Pirates of Silicon Valley", där Bill Gate sa till Steven Jobs om grafiska uppfinningen Skrivbordet (Windows eller desktop) , det är som att försöka få patent på bilratten. Ja tyvärr är än idag går inte att ta rättigheter av Desktop, som exempel.
Apple kommer att klara detta problem, eftersom vissa saker går inte ta patend.

Det är ju rätt skönt. Företag försöker patentera och monopolisera hur mkt som helst. Ett företag tog patent på basmatiris, som utvecklats i Sydasien under (förmodar jag) hundratals år.

det vore kul om nån lyckades patentera t.ex ordet "hello" för att visa absurditeten i detta.

Nu tjänar företag på att ungdomar SMSar inom klassrummet i st för att skicka lappar eller prata.
Snart kommer väl nån på att ta betalt för luften, eller vanlig konversation.

Jag tycker det vore hemskt om ett företag hade patent på skrivbordsmetaforen i datormiljö. Sen att det finns okreativa företag med massor av miljarder att dumpa marknader och betala armeer av advokater är ju sorgligt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mikael M:
Företag försöker patentera och monopolisera hur mkt som helst. Ett företag tog patent på basmatiris, som utvecklats i Sydasien under (förmodar jag) hundratals år. Det vore kul om nån lyckades patentera t.ex ordet "hello" för att visa absurditeten i detta.

Enligt Washington post för en tid sedan:

A Russian company won a patent last year from its new official patent office, Rospatent, for glass containers -bottles, as we would call them, that have been around for thousands of years! The company then sent letters to Russian breweries informing them they owed the company royalties, since it now owned the patent. Rospatent has also received applications for patents on such common items as nails and railroad tracks.

Det kanske kan vara en affärsidé - ta patent på allt mellan himmel och jord och sedan börja leva på royalties...

Fast det är klart - det kanske blir svårt att hitta någon riskkapitalist som vill satsa tillräckligt med pengar för att täcka advokatkostnaderna de första åren. Risken finns ju att en del blir sura när man meddelar att man har patent på papperstidningar, dörrhandtag och förkylning...

/Göran

• Oregistrerad
  • 2003-02-19 19:34

Provade koppla in en ny 120mm fläkt i min MDD 867Mhz i ett ledigt strömuttag i datorn. Då stannade hela burken. Berodde det på att den gamla 120mm-fläkten också var inkopplad? Man blir TOOOOKIG på vinandet. Nån som hört nåt mer om ett eventuellt silencer-kit?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 01:39

Picasa är kanonbra. Jag tror faktiskt att det fanns innan Apple började pula med iPhoto, som jag förresten inte gillar alls.

Ursprungligen av Mondo:

Picasa är kanonbra. Jag tror faktiskt att det fanns innan Apple började pula med iPhoto, som jag förresten inte gillar alls.

Säger inget om Picasa, men håller med dig om iPhoto. Det är alldeles för långsamt för att det ska vara någon idé att hålla på med. Tyvärr, för tanken är ju god.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 13:30

Här är det något oklart,, det är visserligen inget program men man undrar vad dom hade tänkt använda det till. Jag var tvungen att skicka ett mail till dom med en gratulation för itunes framgång i världen.

www.itunes.se

Ursprungligen av Fredric:

Här är det något oklart,, det är visserligen inget program men man undrar vad dom hade tänkt använda det till. Jag var tvungen att skicka ett mail till dom med en gratulation för itunes framgång i världen.

www.itunes.se

Du vet att Björnström reggat?:
mac.se
ipod.se
ipodmini.se
xserve.se
g5.se
ibook.se
emac.se
imac.se
powerbook.se
powermac.se

Kanske skulle gratulera honom för framgångarna med ovanstående produkter?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 19:37
Ursprungligen av Rickard A:

Kanske skulle gratulera honom för framgångarna med ovanstående produkter?

Jo det kanske jag skulle göra,,
Men du tycker då att det är okej göra en kopia i itunes spelaren och lägga den under itunes.se eller??
Man kanske ska öppna ett varuhus, eller en digital shoppingsida kalla den för ahlens.se eller åmazon.se..

Sen har väl ingen missat att mac.se är ett ripoff på .mac? Ingen hemlighet iofs men det har jag inte hört många ifrågasätta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 21:18

Jag gillar inte att folk reggar andras varumärken och firmanamn. Det är ett avskyvärt beteende.

Mondo,
Som mac.se då eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-22 13:47

Jag tycker att det är fet skillnad att ett ruttet lowend hasch rökande skivbolag helt omitiverat försöker rida på itunes varumärke,, varför gör dom det??? suck vilka loosers.. Tycker heller inte att man riktigt kan jämföra det med mac.se som är en väldigt bra tjänst, som inte försöker utge sig att vara .mac utan bara ett alternativ till det,,, jag skulle iof hellre sett att Björnstörm hittat ett annat namn på sin än mac.se som,, ja,, lätt kan misstolkas till att ett äpple skulle ligga bakom...

**

1
Bevaka tråden