Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åsikter runt Mac OS X Server - emottages...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ville köra Mac OS X Server i ett projekt men det gick inte till slut. Vi har precis beslutat att byta ut Mac OS X Server mot SuSE Linux 7.1 i stället. Eftersom det inte går att uppdatera och/eller installera Apache, MySQL, PHP ordentligt på Mac OS X Server.

Trist. Men så är det.

Vissa delar av Mac OS X är - BSD with a touch of Apple.
Vilket gör att Apple lägger till olika delar som de inte sedan lämnar ut. Vilket gör att man inte kan installera om Apache tex. Suck.

Vad säger ni andra?
Visst är Mac OS X Server bra på många sätt men också inte. Jag tycker Apple får ta och samarbeta med tex Apache och Zend (PHP) för de ska göra anpassade binärer för just X Server. Först då tror jag att X Server verkligen kommer att slå igenom.

[ 09-09-2001: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

Exakt vad är det som inte går att göra med Apache etc menar du?

Jag körde Apache, PHP4 o MySQL i somras utan problem. Installerade o donade själv.

Men du pratar om uppdateringar till installerade tex MySQL etc eller?

Jag har försökt installera MySQL, PHP på Mac OS X Server 2.0. Inte klient X - det var lätt.

Jag har sedan försökt uppdatera Apache.

Men enl denna artikel på Stepwise så går det inte att updatera Apache på X Server.
Jag har följt deras tips med denna artikel trosts detta fungerar det inte på X Server.

Att installera MySQL gick smärtfritt. Efter jag installerat PHP gick inte Apache att starta om eftersom en massa moduler saknades.

Det går inte att installera/uppdatera Apache på X server eftersom Apple lagt till moduler själva som inte följer med i den vanliga dist:en av Apache. Och om du installerar om så förstör du dessa moduler som måste finnas med för att den ska funka under X Server.

Mmm sant är ju att det var smärtfritt under klienten men struligt under Server..

Men jag skall undersöka o se om jag kan återge hur jag gjorde.. har för mig att jag fick in PHP utan problem

Men återkommer om det...

Kan hålla med om att Apple håller på o lägger fingrarna i blöt för mycket.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2001-09-14 14:12

lite småkonstigt att jag kör Apache/mysql/php. "går som på räls"

På Mac OS X Server?
På clienten är det inga som helst problem.

Hur är det egentligen med php/mysql på Server? Funkar det som standard på senaste versionen (10.1.3)?

Är det lätt att installera på egen hand på Servern? Jag har gjort det på klienten, men överväger att gå över till Servern. Fast då måste jag ha möjligheten att kunna köra senaste Apache/mySQL/php ... inte minst nu eftersom man upptäckt lite buggar i vissa php-versioner.

1
Bevaka tråden