- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Det vore väldigt intressant att se vilken typ av filserver ni använder i ert lokala nätverk på jobbet. Jag har upptäckt att många fortfarande kör med t ex MacOS 9 fildelning som server...
Frågan gäller alltså FILSERVERN som används för att dela filer mellan användarna. Om ni har en server som delar Web och filserver så är det ok.
Mac OS X Server.. naturligtvis.
70 dagar uptime på båda två som jag har hand om.
Senast omstart var för uppdatering till 10.1.2 på båda två.
Innan den omstartern var det 100+ dagar uptime..
Har fungerat utmärkt, som en server skall. Annat än ASIP, Webstar (visst ingen filserver men www, som jag ju använder X servern till oxo bla.. ) o andra varianter.
[ 04 Maj 2002, 13:04: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]
På kontoret står en Linux häck och agerar filserver.
Där jag konsultar nu... stort statligt verk... Win 2003 och Unix.
Hos mig körs ingen filserver. Vi skickar allting fram och tillbaka via email istället.
Hyfsat jobbigt eftersom man inte kan få tag på det man behöver direkt..
Hemma stod en gammal imac för fil- och skrivardelning tidigare men för ett tag sedan sa det pang.
Två filservrar och båda kör Mac OS X Server 10.3.8.
Mac OS X på en G4:a, samt en Windows-server.
Jag har inte haft ekonomin _än_ att köpa en mac som kan agera server - men tills dess agerar en Celeron 1700 (jag har fått den, man borde inte få tillverka så otroligt långsamma processorer), 512MB ram, 2st 9.1GB scisisar som kör mirroring för mail och web och 2st 120GB seagate för backup och annat kul Jag lovar att skaffa en macserver i framtiden
(Än så länge får jag nöja mig med en iBook G4 )
RedHat AS på dell burk - funkar prima men har haft en del strul med disk-crasher (kylning pajade
i serverrum), 400+ användare: mac, linux och win
Kör ni med AFP eller SMB till Macarna?
Jag har fortfarande inte kommit riktigt överens med netatalk sen OS X kom... det jag har pillat med det.
Jag har fortfarande inte kommit riktigt överens med netatalk sen OS X kom... det jag har pillat med det.
Har inte netatalk2 fixat de mesta och jobbigaste problemen?
J.
Yes, gamla netatalk 1.6.x hade stora problem med OS X men med 2.0.x så fungerar det utmärkt!
(klienter som kör Mac OS 7 - 10.3.8)
En blåvit G3:a med ASIP 6 och 4Dserver samt en G4:a med FM server. Kommer att byta till G5 med FM7 server och G4:a med OSX server under våren.
13 användare
novel
äckel servrer - funkar inte ens med PC
Ja den dummade sig i morse så jag är sur.
pp
Är faktiskt så tråkig att jag enbart kör med en Small Buisness Server 2003 som innehåller allt som fileshare nuförtiden med tysta IDE diskar och DAT
Minskat ner serverparken i lägenheten rejält efter att flickvännen höll på slänga ut varenda burk. Så nu står de i labbrummet i källaren.
Förut rullade filservern på en Proliant 5500R men den väsnade för mycket.
Att köra på en Mac OS X skulle vara lite roligt dock drygt med ännu ett inköp och jag skulle nog sakna SBS för mycket. Grymt smart förpackat av MS.
På jobbet däremot körs allt från en jäkla massa MS servrar till SUN OS och några Debian.