Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Os X och hastigheten

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag sitter framför en G3/266 som tjänat väl i flera år. Den tuffar på med Os 9.2.2, inte särskilt snabbt jämfört med min bärbara PC på jobbet med 1 Ghz snikprocessor. Längtan efter att köra Os X växer sig allt starkare och jag brukar slinka förbi UMDAC i Umeå för att känna på en ny mac och Os X. Idag fingrade jag på en iBook 800 mhz och förfärades av den seghet systemet uppvisade. Jag kände mig förflyttad till min gamla LC 630, dvs. en bra bit efter rappheten hos min nuvarande dator.
Min lokale macguru som jag konsulterade häromdagen säger att Os X är i princip obrukbar på hans iMac av skrivbordslampmodell och han har övergått till Linux.
Vad är detta? Hur står ni ut som använder Os X? Jag står inför att skaffa ny dator - det blir en mac men vilket dunder behöver jag för att Os X skall vara smidig och snabb?
Bosse

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-02-17 19:24

Det kan nog vara så att maskinen du provade var utrustad med bara 128Mb ramminne.Då fungerar inte Os X särskilt bra.Det behövs åtminstonde en 256Mb till,helst 512Mb till för att det ska fungera bra.

Jag tycker att det är konstigt att det finns folk som är missnöjda med hastigheten. Jag tycker att det mesta går som på räls, bättre än någonsin - även på Macar som inte är av den allra senaste modellen.

Macgurun i Umeå borde väl veta att det behövs ganska bra med RAM för att det ska funka - annars är han väl ingen guru?

Citat:

citera: Macgurun i Umeå borde väl veta att det behövs ganska bra med RAM för att det ska funka - annars är han väl ingen guru?

Nog vet han det alltid! Jag antar att maskinen var utrustad med den mängd minne den levereras med. Om det är för lite kanske Apple borde tänka om. Risken är att inte många maskiner säljs som står bredvid betydligt rappare PC:s
bosse

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 19:36

Mitt råd:
Köp inte långsammare än 1 GHz med level 3 cache och 1GB RAM. Du har du X-burk som känns som MacOS 9 i Finder idag. Sen får man hålla tummarna för att den håller några år allteftersom X utvecklas.

• Medlem
  • 2003-02-17 19:45

Jag tycker att min 667 PowerBook med 512 RAM står sig mycket bra mot de 1,7 GHz pc:s (samma ram + ddr) med winxp som står i vår skola. Tycker tom att min mac är snabbare.
Jag har svårt att förstå varför man skulle vara tvungen att ha 1 Gig processor o minne för att det ska funka.
E du bortskämd Mattan?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-02-17 19:46

Min 700Mhz:are med 640Mb ram känns lika snabb och rapp som min PC P4 1.8Mhz med 512Mb ram.Helt klart jämförbar.Jag tycker inte heller att det finns någon anledning egentligen att klaga.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Bo Nilsson-Mäki:

Citat:

citera: Macgurun i Umeå borde väl veta att det behövs ganska bra med RAM för att det ska funka - annars är han väl ingen guru?

Nog vet han det alltid! Jag antar att maskinen var utrustad med den mängd minne den levereras med. Om det är för lite kanske Apple borde tänka om. Risken är att inte många maskiner säljs som står bredvid betydligt rappare PC:s
bosse

Det beror ju på vilken maskin det var, vissa har "bara" 256 mb RAM vid leveransen.
Jag kör Mac OS X bl a på en PB G4 667 med 512 mb RAM och den går som ett spjut, tycker jag.
Å andra sidan har en kille på jobbet en iMac G4 17" som bara har 256 mb RAM, han har ett extra minne på 512 liggandes, men han har inte kommit sig för med att sätta in det..för det går kalasbra ändå. Den har en uptime på 6 veckor vid det här laget.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 19:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Tit:
E du bortskämd Mattan?

Nejdå, inte alls

Jag satt med en G4 450 Mhz tills för några veckor sen, men det går inte att komma från att Findern är seeeg i X, trollande som går snabbt som ögat i 9an tar tid på en mellan G4 med 300 MB RAM och ett mellangrafikkort (speciellt om den inte har cache). Jag tycker inte att man skulle behöva vänta alls när man öppnar ett fönster med 20-30 filer. Är det för mycket begärt?

Hur kul är det att packa upp sin splirrans nya burk och tycka att den "bara" e ok?

Jag var faktiskt lite orolig att jag skulle tycka att min PB var seg oxå, men den känns faktiskt riktigt snabb. För desktop kan man väl går ner lite på specen men jag skulle nog inte köpa budget-iMacen eller en iBook.

Edit: Ändrade och fixade.

[ 17. februari 2003, 20:00: Meddelandet ändrat av: mattan ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 20:15

Hmm...jag sitter på en 450/512 och tycker inte att det är speciellt segt. Man kan alltid växla mellan program och göra någonting annat på datorn undertiden.

Däremot satt jag och jobbade på en betydligt snabbare dator idag med Mac OS 9. 15 minuter tog det innan jag blev galen.
I Mac OS X kan man hoppa in i ett annat program och jobba men det går inte i Mac OS 9. Oj, där pressade jag Findern lite för mycket. Oj, där slutade det programmet att svara, bäst att tvångavsluta det, det fungerade inte, omstart...
Våga vägra Mac OS 9!

Edit. ommöblering i texten.

[ 17. februari 2003, 20:16: Meddelandet ändrat av: acke ]

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-17 20:25

Okej, jag har lämnat bort min PBG4 667 och bytt "ner" mig till min gamla Lombard 333! G4:an hade 512MB, Lombarden bara 256. Trots detta tycker jag det går helt i sin ordning utan att jag blir sur. På nämnda lombard har jag kört OSX _utan_ OS9 sedan OSX 10.0.0.0! Har aldrig klagat nämnvärt på prestandan, anledning till "nerbytet" är att jag finner lombard/Pismo skönare rent ergonomiskt i jämförelse med den nya PB och iBook.
Som stationär burk har jag en B&W 400 med 512MB och orginalgrafiken, funkar perfa, inga som helst problem!
Så att klaga på prestandan är det inte tal om. Visst saknar X "snappigheten" som finns i 9:an men den stora stora fördelen med X är att prestandan är mer jämn i X. Visst är det lite segare i responsen än i 9:an, men å andra sidan är segheten lika stor/liten med 10progg och fildelning osv igång! Starta 5 progg i 9:an och försök göra något vettigt...förr eller senare går det i slasken...

Citat:

Min lokale macguru som jag konsulterade häromdagen säger att Os X är i princip obrukbar på hans iMac av skrivbordslampmodell och han har övergått till Linux.

Bosse

Jag vet inte om jag tycker din lokale macguru är så begåvad med det där är ett ganska osant påstående. (Att det är så segt alltså, inte att han gått över till Linux)Jag hade i höstas en Cube 450 och Mac OS X 10.2 var inte på något sätt segt eller obrukbart på den. Min kompis har en iMac 800 TFT och det är samma där. Den går som en klocka och känns rätt rapp. Själklart går det snabbare på en Dual 1,42ghz men å andra sidan vore ju nåt annat konstigt. Jag tror nog du ska bilda dig en egen uppfattning i stället för att lyssna på den där gurun.

Att Mac OS X sen nästan aldrig inte kraschar överväger ju rätt starkt att OS 9 upplevs som rappare ibland.....

• Medlem
  • 2003-02-17 21:46

Jag kör PowerBook G3 500 MHz 768Mb RAM och OS X.2.
Hur snabb som helst.
Slår stationär PC (1GHz) på skolan på allting förutom Matlab simuleringar.

Citat:

citera: Jag vet inte om jag tycker din lokale macguru är så begåvad med det där är ett ganska osant påstående.

Citat:

citera: Hmm...jag sitter på en 450/512 och tycker inte att det är speciellt segt. Man kan alltid växla mellan program och göra någonting annat på datorn undertiden.

Min lokale macguru är begåvad, ärlig och en hängiven maccare. Tillika musiker och PC-administratör på en institution vid universitetet. Han är att lita på såväl kunskapsmässigt som "moraliskt", så det så!
Även om man kan bli mycket produktivare med OS X pga. dess eminenta multitasking kvarstår den odefinierbara "känslan" av flyt. Den känslan infann sig inte framför iBook:en, snarast kändes det lite genant. Jag ser med spänning fram emot OSX på en ny dator, frågan är bara om jag skall vänta på PPC 970??
Bosse

Citat:

Jag ser med spänning fram emot OSX på en ny dator, frågan är bara om jag skall vänta på PPC 970??
Bosse [/QB]

Det verkar dumt att vänta på något som är ett rykte. Ny dator ska man köpa när man behöver den. Lyssnar du på alla rykten kommer du få vänta ihjäl dig.

Citat:

Citat:

citera: Jag vet inte om jag tycker din lokale macguru är så begåvad med det där är ett ganska osant påstående.

Citat:

citera: Hmm...jag sitter på en 450/512 och tycker inte att det är speciellt segt. Man kan alltid växla mellan program och göra någonting annat på datorn undertiden.

Min lokale macguru är begåvad, ärlig och en hängiven maccare. Tillika musiker och PC-administratör på en institution vid universitetet. Han är att lita på såväl kunskapsmässigt som "moraliskt", så det så!
Även om man kan bli mycket produktivare med OS X pga. dess eminenta multitasking kvarstår den odefinierbara "känslan" av flyt. Den känslan infann sig inte framför iBook:en, snarast kändes det lite genant. Jag ser med spänning fram emot OSX på en ny dator, frågan är bara om jag skall vänta på PPC 970??
Bosse

Kanske det faktum att han är PC-administratör medför att han är lite "förgiftad".
Du blir säkert nöjd om du väljer en av de nya G4:orna och proppar in fett med minne.

Det första som slår en när man startar om i OS 9 någon gång är "oj vad fönstren ploppar fram snabbt".

Det andra som slår en är "oj vad stopp det blev bara jag skulle kopiera av lite filer från en CD"

OS X är totalt sett mycket snabbare för ingenting man drar igång hindrar något annat. Bara att flippa över till nästa program oavsett hur tunga prylar man dragit igång.

Ge OS X en ärlig chans t ex genom att lyssna på mattans råd på hårdvara. Efter 2 veckor har du glömt OS... ja vad det nu hette

• Oregistrerad
  • 2003-02-17 22:18

Vid första anblicken kanske X verkar segt i menyerna för den ovane gamle 9-användaren. Öppna mappar och sådant är inte lika responsivt men det finns andra desto viktigare fördelar som gör att systemet blir bra mycket snabbare i det dagliga användandet på det stora hela. Du slipper starta om burken vareviga dag som med nian, du kan köra och avsluta massor av program utan att det blir minnesbrist och sölar ner, när man lär sig strukturen i filhanteringen så blir det mesta mycket trevligare och man jobbar snabbare och mer problemfritt.

Jag kör på 10.2.3 på en QS 733 och det känns för det mesta mycket rappt med alla program (utom Macromedias slöprogram då). Det gåt även att köra på långsammare burkar, en kompis till mig kör 10.2 på en iMac B med 288MB RAM. Hon kör mest Office, iTunes och surfar. Till det duger den alldeles utmärkt, blir förvånad hur snabb datorn känns. Och kraschar har den aldrig gjort heller. Morsan kör 10.1 på sin G3/300 blådåre och hon är bra mycket nöjdare än med gamla nian. Flyter bra med det mesta basprylar som surf, mp3, film och office.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-02-17 22:22
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

Citat:

Citat:

Bosse

Kanske det faktum att han är PC-administratör medför att han är lite "förgiftad".
Du blir säkert nöjd om du väljer en av de nya G4:orna och proppar in fett med minne.

Jag tror killen vill verka lite tuff bara. Be adminkillen göra en chown bill:gates /* på sin dator så ska du se att allt blir bra.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Det första som slår en när man startar om i OS 9 någon gång är "oj vad fönstren ploppar fram snabbt".

Det andra som slår en är "oj vad stopp det blev bara jag skulle kopiera av lite filer från en CD"

OS X är totalt sett mycket snabbare för ingenting man drar igång hindrar något annat. Bara att flippa över till nästa program oavsett hur tunga prylar man dragit igång.

Ge OS X en ärlig chans t ex genom att lyssna på mattans råd på hårdvara. Efter 2 veckor har du glömt OS... ja vad det nu hette

Mattans råd om när det gäller hårdvara är självklart rätt, men det handlar ju om pengar också. Alla har inte råd att köpa det fetaste.
Jag är förvånad över hur stablit Mac OS X är, det slog mig häromdagen att det är två veckor sedan jag startade om PowerBooken, då gjode jag det för att den stått på batteridrift för länge.
Jag har testat genom att tokstarta så många program jag hann med på en gång, det bara tuffade igång alltsammans.
Jag är mäkta imponerad, Macs OS 9.x.x. känns väldigt fjärran nu, jag blir t o m lite störd på folk som envisas med att hänga kvar i 9an. Nästan lika störd som jag blir på Windoze-folk.

Citat:

citera: Jag är mäkta imponerad, Macs OS 9.x.x. känns väldigt fjärran nu, jag blir t o m lite störd på folk som envisas med att hänga kvar i 9an. Nästan lika störd som jag blir på Windoze-folk.

En får väl bara be om ursäkt att man stör i idyllen.....

Citat:

Citat:

citera: Jag är mäkta imponerad, Macs OS 9.x.x. känns väldigt fjärran nu, jag blir t o m lite störd på folk som envisas med att hänga kvar i 9an. Nästan lika störd som jag blir på Windoze-folk.

En får väl bara be om ursäkt att man stör i idyllen.....

Det var värst vad du var finkänslig.
Det var bara en reflektion, inte ment att vara stötande.

Nixon:

Ännu en diskussion på 99mac som spårar ur och blir totalt ointressant! Ditt inlägg gav verkligen ett nytt perspektiv på frågan. Jag är säker på att alla uppskattar din ironi.

Kan tillägga att jag kört 10.2 på en pismo. Aningens segt, men fullt användbart. MYCKET snabbare än XP svärföräldrarnas PII 450.
10.2 går fantastiskt bra både på min iMac 800 och min PB 800.

Kör X på en imac dv 400 mhz med 128 mb ram, funkar helt klart ok. Tycker inte den är det minsta slö, piggare än min jobb pc med massa tusen mhz och win 2000. Provade öppna samtliga program i docken samtidigt, alla hoppade igång efter några få sekunder utan några större problem. Hade jag gjort det i nian så hade det tagit mycket längre tid om det funkat överhuvudtaget.

Citat:

citera: (tog bort ett helt meningslöst inlägg /jon)

Dags att lägga ned tråden. Det var kul och informativt så länge det varade. Tack till alla som bidragit med konstruktiv information!
bosse

[ 18. februari 2003, 14:09: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

• Medlem
  • Lund
  • 2003-02-18 10:00

Köper du en ny Mac idag så kommer den att köra Mac OS X 10.2 galant, oavsett vilken modell du väljer. Se bara till att ha minst 512 MB RAM.

God Mac!

Jag kör en Ibook 600 med 384 i RAM. Ofta kan jag tycka att det borde vara litet kvickare. Jag kör bara de vanliga progammen:

Works, mail, safari, ical, itunes... ett par stycken åt gången.

Bör man kanske satsa upp till 512(640) för att öka på fartkänslan när man har et gäng program igång?

Aron

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Aron Lindberg:
Bör man kanske satsa upp till 512(640) för att öka på fartkänslan när man har et gäng program igång?

Ja. Har du för lite fysiskt minne kommer OS X att börja swappa (arbeta mot det virtuella minnet, d.v.s. hårddisken). Hårddisken i en iBook är ingen raket direkt, så därför går det ganska segt. Har du 640 MB ska väldigt mycket till för att det ska ta slut, och därför kan OS X bli bra mycket rappare.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-02-18 11:12

Min är G3/266 med 320 MB RAM och OSX 10.2.4.
Den fungerar utmärkt !
Jag är imponerat av för varje uppdatering av OSX, blir G3 snabbare att använda. Mycket minne är viktigaste.
Funderar på öka mera minne i min G3
Jag använder den dels som server (alltid på !) och dels till att surfa med Safari och Mail. Hänger med jätte bra. Har den som andre datorn. Det kan du Bo Nilsson också göra så.
Och köp en till dator till tunga program som t.ex. spel och stora program. Fler och fler har bredband och router, då är det lätt ha två eller flera dator hemma.

Bevaka tråden