Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System 1.0 ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-02 00:14

Jag har en Macintosh Plus, som fungerar, men jag har inget system till den, finns det nån som har ett som man kan lägga på en floppy och starta den med? Eller info om var man kan hitta ett, vet ej vilket system som funkar på den.
Vore kul att ha den stå på, så alla PC nissar som kommer in i min studio får nåt att fundera på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 00:23

Kolla på Jag´s House.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-02 01:04

Tack ! där fanns det mycket skoj.

Här också:

MacAddicts This Old Mac
http://www.macaddict.com/magazine/oldmac/

/Ola

Hej

Strulade till det med min gamla SE/30, lade in nått tillägg för att pröva, nu hänger den sig i uppstarten, fel 12,
Provade att tanka hem en ;startup disk 7.5, men den gillar den inte, finns det nått sätt att starta denna gamla dam utan tilläggen på så jag kan ta bort tillägget som strular?
Mest för nostalgin skull vill jag ha igång den.

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-02 16:25

Visst. Håll ner skift bara när du startar datorn så startar den utan tillägg. Sedan är det bara att ta bort det olydiga tillägget och starta om.

Sorry Mondo

Fungerar inte på denna gamla dam, provade det innan, men någon sade att det inte fungerarde på denna gamla mac, och hade tyvärr rätt, kanske det är några andra komb. har provat lite olika utan framgång.

Nya försök

F

Här borde du hitta filer till en start-diskett som funkar!
http://home.earthlink.net/~gamba2/bootdisks.html

  • Oregistrerad
  • 2003-03-03 01:01

Har System 4.3, samt 6.0 på svenska liggande i någon låda. Plus levererades väl med System 6?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gunnar Bränström:
Har System 4.3, samt 6.0 på svenska liggande i någon låda. Plus levererades väl med System 6?

Plussen började på 3.2 vill jag minnas, men den var långlivad så det kan ha varit 6 på slutet.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Lars Sydolf:
Här borde du hitta filer till en start-diskett som funkar!
http://home.earthlink.net/~gamba2/bootdisks.html

Håller på tankar ner en diskett, 486 kb, just nu 23 minuter via ADSL ???????????

Provar och återkommer senare om jag fick det att fungera.

Vet någon hur man startar från diskett på en så här gammal dam? kan det vara med "C" nedtryckt redan på den tiden?

F

Hej Igen

Provade att starta med den nya disketten och "C" nedtryckt, men disken bara hoppar ut, jag provade ett tips att stoppa in den snabbt igen, men efter tre-fyra gånger så startar datan upp från HD med en låsning som följd efter halva uppstarten ( fel på ett tillägg )

??????

F

Den startar alltid från diskett om det sitter en diskett i vid uppstart, om disketten går att läsa och det är system på den.

Får testa igen

Gjorde en skivavbildning på en startdiskett, men det fungerade inte, får prova att göra en ny och testa igen.

tack så länge

F

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-04 12:15

Disketter är onda.
Så fort man lägger nåt viktigt på dom så är det 90% chans att dom slutar fungera.
Så mitt tips, prova med en annan diskett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 14:25

Hmmm, vänta nu. SE/30 är inte "32-bit clean". Du måste peta dit tillägget Mode32 från Connectix eller Apples egen 32-bit Enabler i systemmappen annars funkar det inte.

SE/30 var dock en fantastisk Mac för sin tid. Jag har layoutat stora handböcker för olika industriföretag med en sådan, ett Radius-kort och en 21-tums svartvit skärm.

Men min egen SE/30 är paj. Om det är någon som vill skänka sin gamla SE/30 till mig blir jag glad! (Den lille fan kostade 45 000 kronor när den var ny!)

  • Oregistrerad
  • 2003-03-04 14:32

Min MacPlus vägrade starta på system 7.01, för lite minne stog det...skal testa med ett system 6 istället.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hmmm, vänta nu. SE/30 är inte "32-bit clean". Du måste peta dit tillägget Mode32 från Connectix eller Apples egen 32-bit Enabler i systemmappen annars funkar det inte.

SE/30 var dock en fantastisk Mac för sin tid. Jag har layoutat stora handböcker för olika industriföretag med en sådan, ett Radius-kort och en 21-tums svartvit skärm.

Men min egen SE/30 är paj. Om det är någon som vill skänka sin gamla SE/30 till mig blir jag glad! (Den lille fan kostade 45 000 kronor när den var ny!)

Skall prova ditt förslag, vore kul om jag fick igång den, det låg första versionerna av exel, page maker, word etc på den, lite av en nostalgitripp!! Allt fungerade med en HD som är mindre än det ramminne som idag behövs för internetsurfing, för att inte snacka om ramminne, och dessutom startade programmen upp fortare än de nya programmen på min G3!!!!

F

1
Bevaka tråden