Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDG köper MacPressen

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 12:41

Det allra bästa vore naturligtvis ett förstatligande av alla tidningar och företag. Då slapp man ju ta hänsyn till avvikande åsikter och medborgare med konstiga datorplattformar.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det allra bästa vore naturligtvis ett förstatligande av alla tidningar och företag. Då slapp man ju ta hänsyn till avvikande åsikter och medborgare med konstiga datorplattformar.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Ett osedvanligt rationellt förslag, mycket effektivt, grattis!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 13:31
Citat:

Ett osedvanligt rationellt förslag, mycket effektivt, grattis!

Javisst. Likriktning och standardisering är bra!

Trist. Men å andra sidan är det väntat då Macpressen enligt uppgift har gått jäkligt uselt. Så det var det väl det här eller nedläggning..

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-04-12 13:56
Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Det allra bästa vore naturligtvis ett förstatligande av alla tidningar och företag. Då slapp man ju ta hänsyn till avvikande åsikter och medborgare med konstiga datorplattformar.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jaa, och när innovationsförmågan på dessa har försvunnit, så är det väl bara att lägga ner dem och vänta på att nya driftiga människor startar nya företag/tidningar.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: Erling N ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 14:03
Citat:

Trist. Men å andra sidan är det väntat då Macpressen enligt uppgift har gått jäkligt uselt. Så det var det väl det här eller nedläggning..

Tydligen har Macworld gått extremt dåligt också med fallande läsartal. Det kanske vore bra med lite nytt, idérikt blod i ledningen?

Vem blir chefred för den nya tidningen då? Om inte Nils H. har varit drivkraften bakom sammanslagningen så lär det väl plockas fram någon annan person? Thomas Ytterberg?

Hade kännts bättre om Pressen hade köpt World istället. :rolleyes:

Citat:

Skapades ursprungligen av: MACaron:
Jag får inte ihop den TS-kontrollerade upplagan och antalet läsare
som nämns i pressreleasen.
Varför går det fler läsare per tryckt Macworldtidning än per tryckt Macpressen? Är det inte bara ett försök att få oss att tro att Macworld är större?

Hur många läsare som läser varje tryckt kopia av en tidning varierar från bransch till bransch, från tidningstyp till tidningstyp, och från titel till titel. Flera faktorer påverkar, bland annat hur stor del av upplagan som är betald. Så det är absolut inget konstigt med att antalet läsare/tryckt tidning skiljer sig mellan MacWorld och MacPressen. Siffrorna stämmer.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 14:30
Citat:

Vem blir chefred för den nya tidningen då? Om inte Nils H. har varit drivkraften bakom sammanslagningen så lär det väl plockas fram någon annan person? Thomas Ytterberg?

Thomas Ytterberg är ett ypperligt val.

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag håller med om att det finns mycket att klaga på hos båda tidningarna och deras nätupplagor. Men istället för att klaga så kan vi ju komma med lite konstruktiv kritik som Nils kan utnyttja för att skapa en tidning som är både MacWorld + MacPressen + lite till....

Istället för två halvbra tidningar så kan det ju bli en väldigt bra med det bästa ur båda. Men självklart ska webben vara gratis. Det är ju hela grejen med internet. Info åt alla !!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 14:35

1) Ta bort idolproträtten på chefredaktören och medarbetarna.
2) Anställa en ny chefredaktör och lite fräscha skribenter.
3) Satsa mer på innehållet och mindre på ytan.

Rubriken borde väl snarare vara "IDG dödar Macpressen".

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Är det någon mer än jag som uppmärksammar att Nils Holmlöv nästan inte alls tar till sig av konstruktiv kritik. Nils, som jag vet har stora kvaliteter, går ofta i försvarsställning.

Jag tycker att det är oroande att Sveriges enda kvarvarande tidning, som nu har monopolställning, påminner i sin lyhördhet om högsta Sovjets.

99.mac med sin censur och Nils med sin självgodhet, vart är Macvärlden på väg, jag är orolig, genuint orolig.

thevil skrev tidigare idag på MacPressens forum:

"Here’s to the crazy ones.The misfits.The rebels.The troublemakers.

The round pegs in the square holes.
The ones who see things differently.

They’re not fond of rules.
And they have no respect for the status quo.

You can praise them, disagree with them, quote them, disbelieve them, glorify or vilify them.

About the only thing you can’t do is ignore them.
Because they change things.

They invent. They imagine. They heal.

They explore. They create. They inspire.

They push the human race forward.
Maybe they have to be crazy.

How else can you stare at an empty canvas and see a work of art?
Or sit in silence and hear a song that’s never been written?
Or gaze at a red planet and see a laboratory on wheels?

Apple make tools for these kinds of people.

While some see them as the crazy ones, we see genius.
Because the people who are crazy enough to think
they can change the world, are the ones who do.

Think different!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 14:58

Tänk egotripp.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-04-12 15:58

På något sätt hade det känts mycket bättre om Macpressen hade köpt MacWorld...

Det enda som är bra på MacWorld är deras snygga layout, tekniskt och innehållsmässigt är den en halv katastrof, att man dessutom vräker ur sig tekniska felaktigheter med en dumdryg attityd gör inte saken bättre

Martin Björnström, är du inte sugen att dra igång en ny Macblaska?

Om ni inte tycker om MacWorld - ta saken i egna händer! Starta en egen Mac-tidning. Men gnäll inte så mycket, tack.

Och döm inte ut nya MacW+MacP i förväg.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-04-12 16:13

Men gnäll inte så mycket, tack.

Och döm inte ut nya MacW+MacP i förväg.

Sant, Macpressens innehåll i Macworlds layout hade trots allt kunnat bli en hit.

Fast som sann pessimistisk Norrlänning så väntar man sig MacWorlds innehåll i Macpressens layout

99.mac med sin censur och Nils med sin självgodhet, vart är Macvärlden på väg, jag är orolig, genuint orolig.

Herregud - ibland kan jag inte göra annat än sucka...

Citat:

Skapades ursprungligen av: ackiboa:
99.mac med sin censur och Nils med sin självgodhet, vart är Macvärlden på väg, jag är orolig, genuint orolig.

Jag trodde vi alla hade klarat av diskussionen om censur för länge sedan men enstaka personer vill tydligen inte acceptera våra regler...

Det blir väl bara en tidning kvar då: Datormagazin. MacWorld håller inte måttet idag, men jag får väl hoppas att kvaliteten förbättras. Dock lutar jag åt USA efter detta.

Citat:

99.mac med sin censur och Nils med sin självgodhet, vart är Macvärlden på väg, jag är orolig, genuint orolig.

Det är nog jag också.. det ser rätt mörkt ut för Apple i Europa..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-12 19:20

Självklart är det här en överraskning som tog de flesta på sängen! Samtidigt tycker jag inte att det är förvånande..att det överhuvudtaget har funnits två Mactidningar i Sverige är lika anmärkningsvärt som att vi en gång har haft två biltillverkare. Kom igen - vi ÄR ett litet land med otroligt MYCKET mångfalld! Det är inte säkert att sammanslagningen behöver betyda en sämre tidning i slutändan. Det KAN komma något av det bästa ur två världar... Brist på mångfald behöver automatiskt inte betyda enfald, tvärtom kan mångfald urvattna innehållet - det är ju redan många som har höjt sina röster mot att det "kopieras" artiklar mellan tidningarna.

Låt tiden ha sin gång och ge den nya tidningen en chans innan ni dömer.
Huvudsaken är att det som skrivs är bra, inte hur mycket det skrivs...
:rolleyes:

Tack Martin för det. Jag trodde jag var den enda som suckade så högt att grannarna vaknade. Rädd blir man, genuint rädd.

  • Medlem
  • 2002-04-14 08:52

Jag kan bara säga att jag kommer att sakna MacPressen. Förhoppningsvis blir MacWorld mer inrikad mot privata användare när tidnignarna slås samman.

Tror tyvärr (?) inte att någon på MacPressens redaktion fortsätter på IDG/MacWorld. Kanske Valter, men troligen inte. Dock så skulle MacWorld behöva hjälp med hemsidan deras, framförallt innehållet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Dock så skulle MacWorld behöva hjälp med hemsidan deras, framförallt innehållet.

Jag tycker det är bra med nyheter där nu. Men jag väntar fortfarande på ett artikelarkiv, mappen och ett diskussionsforum.

När det finns så borde man släppa nyheterna fria och forumet fritt. Artikelarkivet och annat smått och gått kan vara låst.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Aahs:
Jag tycker det är bra med nyheter där nu. Men jag väntar fortfarande på ett artikelarkiv, mappen och ett diskussionsforum.

Precis, innehållet.

[ 15 April 2002, 21:49: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Bevaka tråden