Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Satellit dramatik på 99mac Expo

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

12.00 - Teracom ringer mig på mobilen och säger "duu...den där satelliten du snackar om - den hittar inte vi. Det finns inte någon sändning på den iallafall. Är det någon mening att vi kommer till Expo lokalen?". * panik *

13.30 - Teracom är på plats och lyckas hitta rätt satellit efter lite omparkering och en del fixande. Vi har länk - allt är bra. Martin pustar ut.

14.45 - Jag hälsar alla deltagare på 99mac Expo välkomna och säger att "allting är lugnt - snart börjar dom sända". Vi har nämligen kontakt men det kommer inte någon bild.

14.57 - Teracom meddelar mig att signalen är kodad. Dom kan inte ta emot signalen på den buss vi har ute i Sickla. * panik *

14.58 - Teracom ringer till Kiruna och bokar satellit-tid på Sirius satelliten åt oss.

14.59 - Jag meddelar till publiken att vi får sändning "inom tio minuter"

15.00 - Keynote startar, vi kör en extremt hacking Quicktime 4 feed.

15.06 - Vi får bild via Sirius satelliten. Bilden går ifrån New York till en satellit ovanför USA, sedan till en satellit mitt mellan USA och Europa. Ifrån den satelliten laddar Kaknästornet ner signalen, kodar av den & skickar upp den i rymden igen till Sirius satelliten. Vår buss laddar i sin tur ner ifrån Sirius som ligger ovanför Sverige. *applåder i publiken*

15.08 - Vi får ljud också.

Det blev ganska dramatiskt - men det blev väldigt spännande. Vad tycker ni som var på plats??

Kul att ni fick det att funka till slut. Måste varit rätt nervöst...

Måste meddela att MPEG4 streamen var fantastisk, inga hack, inga avbrott, bra ljud, bra bild... helt fantastiskt...

/Martin

[ 17 Juli 2002, 18:38: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Tack Martin och dina hjälpredor!
Tycker du gjorde ett skitbra jobb och det blev en fin dag för mig och min med-
följande kompis. Allt efter förväntan.

Puss & Kram,

Gambit och kompis

[ 17 Juli 2002, 18:32: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-17 18:36

Mycket lyckad tillställning måste jag säga, trots vissa incidenter...

Tack för en trevlig dag! Hoppas det blir något till vintern med, som du har förhoppningar om, Martin.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-17 19:12

Det var bra gjort av Teracom att fixa snabbt.
Men som jag ser är att vi andra som inte kan komma till Expo och
dessutom får veta att det sändes via Sirius !
Det var synd att ni inte tipsade till alla på er hemsidan 99mac.com
on-line att det finns på Sirius just nu....
Nu var det inget som såg alls.... och jag också....bara de som satt i Expo.
Var gärna lite mera flexibel nästa gång om det skulle hända igen,
liknande händelse.

Stoooort tack för en trevlig eftermiddag!

Snyggt jobbat med satelliter å annat!

Keep up the good work!

Anders

Det var synd att ni inte tipsade till alla på er hemsidan 99mac.com
on-line att det finns på Sirius just nu....
Nu var det inget som såg alls.... och jag också....bara de som satt i Expo.
Var gärna lite mera flexibel nästa gång om det skulle hända igen,
liknande händelse.

Ingen hade tid att tänka på någonting sådant klockan 15.08 när allt var så stressigt. Sedan ser jag inte någon anledning att dela med mig av signalen ändå när det kostade mig 15.000 kr att hyra länken i två timmar. Kom till Expo nästa gång!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-17 22:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Ingen hade tid att tänka på någonting sådant klockan 15.08 när allt var så stressigt. Sedan ser jag inte någon anledning att dela med mig av signalen ändå när det kostade mig 15.000 kr att hyra länken i två timmar. Kom till Expo nästa gång!!

Det blev inte dyrare än så sen i alla fall

, med hyra av satellit och allt?

Jag fick ett muntligt löfte att vi inte skulle betala mer än 15.000 trots Sirius satellit osv - det var ju dom som gjort fel...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-18 04:46

Även jag vill tacka för en kul eftermiddag! Jag är imponerad av och tacksam för ert arbete med allt: lokalen, sateliten, sponsorerna, seminarierna, baren etc... Det här måste vi göra om, och såklart försöka få fler att komma, både besökare och sponsorer. Vi macanVÄNdare måste hålla ihop, och det var KUL att träffa likasinnade IRL! (Finns det nåt forum eller nån lista här för planering av IRL-möten? Det borde vi ha...:-)

Tack till alla som jobbade med expot!!

/ Vicki
(som är extra GLAD för sin vinst!!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Det var bra gjort av Teracom att fixa snabbt.
Men som jag ser är att vi andra som inte kan komma till Expo och
dessutom får veta att det sändes via Sirius !
Det var synd att ni inte tipsade till alla på er hemsidan 99mac.com
on-line att det finns på Sirius just nu....
Nu var det inget som såg alls.... och jag också....bara de som satt i Expo.
Var gärna lite mera flexibel nästa gång om det skulle hända igen,
liknande händelse.

Men snälla människa. Hur kan du säga sådär? Det måste du väl ändå första att med det tidstrycket som var så fanns det inte möjlighet till kontemplation.
Mer flexibel. Usch, drygt sagt av dig.

Förresten, om du nu satt online har du väl kunnat titta via Quicktime??

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Ingen hade tid att tänka på någonting sådant klockan 15.08 när allt var så stressigt. Sedan ser jag inte någon anledning att dela med mig av signalen ändå när det kostade mig 15.000 kr att hyra länken i två timmar. Kom till Expo nästa gång!!

Tyvärr kunde jag inte själva vara med men jag måste säga att det är ett väldigt bra initiativ som du har tagit!
Och självklart ska enbart de på Expon ta del av signalen! herregud...
Jag är glad att jag inte var i dina kläder när satelliten strulade, puh, spännande läsning.

Bra gjort!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: REP:
Det var bra gjort av Teracom att fixa snabbt.
Men som jag ser är att vi andra som inte kan komma till Expo och
dessutom får veta att det sändes via Sirius !
Det var synd att ni inte tipsade till alla på er hemsidan 99mac.com
on-line att det finns på Sirius just nu....
Nu var det inget som såg alls.... och jag också....bara de som satt i Expo.
Var gärna lite mera flexibel nästa gång om det skulle hända igen,
liknande händelse.

Just då hade vi 100+ personer i publiken som ville se en keynote och som betalade för det. Att i det läget sätta sig online och skriva på 99mac är inte ett alternativ.

Om jag känner Teracom rätt var förmodligen överföringen mellan Kaknäs-Sirius-Sickla krypterad, så jag tvivlar att några andra fick in sändningen.

Skall maila Christian Lyngemark (http://www.lyngsat.com) om han har fått in några rapporter från sina användare...

Annars var hela eventet mycket lyckat, trots uteblivna seminarier och bastu-hettan. Jag ser fram emot nästa 99expo!!! Men varför var inte Apple där???

Apple har inte deltagit i några mässor på många år nu, såvida det inte är deras egna event . Tydligen är det direktiv från ledningen i USA som gör gällande att de inte tror på att delta i andras event.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Apple har inte deltagit i några mässor på många år nu, såvida det inte är deras egna event . Tydligen är det direktiv från ledningen i USA som gör gällande att de inte tror på att delta i andras event.

Inte sant! Men tänker inte skvallra...

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
[QUOTE]Inte sant! Men tänker inte skvallra...[/quote]Ett... så... oerhört... ointressant inlägg. Det är de indikationer jag fått från Apple sverige. Om du har andra uppgifter så är det ju givetvis intressant men som så ofta med Apple så finns det tydligen flera "sanningar.

Beror på vad man menar med event, men Apple är inte så krångliga att ha att göra med bara man förstår att det ska gynna det dom håller på med *just då*. Riktar sig eventet till skolungdomar så är det inte svårt att få Education-delen att hänga på *blinkar till Micke*

För att göra det intressantare...
Bl.a. Ställde Apple upp på ITIS-seminariet som hölls här i Umeå. Det fanns ett 10-tal utställare. Däribland Apple som tillsammans med Minervaskolan och Hagaskolan visade möjligheterna med Macar.
Bl.a. gjorde eleverna intervjuer och redigerade dessa på plats. Seminariedeltagarna kunde följa arbetet på storbild...

Very nice! Jämfört med MS, Siemens, etc. så var denna uppvisning kanon...

Joacim,
Du får inte glömma rollerna här!
Du är journalist och jag är kund och samarbetspartner med Apple. Det är inte alltid säkert att jag vill avslöja allt de gör för oss och vilka eventuella fördelar vi kan ha. Däremot kan jag ge en vink då jag anser att någon kastar ur sig felaktiga påståenden. Då kan ni använda lite undersökande journalistik för att få reda på sanningen.

Jag är också kund, jag får då ingen speciell information av Apple.
Jag har köpt in ca 100 Macar, vilket kanske inte är någon större del men jag jobbar precis som Micke inom utbildningssektorn. Jag skulle ju inte direkt bli ledsen om Apple supportade mig mer.

I detta fall handlade det om initiativ från kunden, i detta fall Micke. Jag tror att det är enda sättet..i alla fall oftast.

Martin, tror du att ni var de enda som hade problem med Kenote sändningen va?!

Jag höll på att gå i taket när min QT Stream gick ner, och den valde ju rätt tillfälle att gå ner.......Precis innan Jobs visade nya 20 Gb iPod!!!!
Inte fick jag se nya iMac 17" LCD visas heller, precis innan hårdvaran så dör QT, och streamen kommer inte upp något mer!!

Fatta vad lack jag var!!

Nästa gång för jag försöka ta mig till Expo i stockholm, där lär ju inte streamen dö helt plötsligt

Fredrik Dolks konspirationsteori:
Det var Martin Björnström som hade lagt pengar i "rätt fickor" och därmed sett till att QT-strömmen skulle brytas lagom till "finalen" i årets keynote. Motivet är lika självklart som det är enkelt, nästa år lär antalet betalande besökare på 99mac expo öka med ca 200%...

Denna konspirationsteori, precis som alla andra, bör ni ta med en rejäl nypa salt och ifrågasätta sanningshalten i...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-28 19:14

Tack för en fantastisk expo alla som slet häcken av sig för att det skulle fungera! Det vore intressant att veta hur mycket läsk och pilner som gick åt. Åter igen tack!

Vi hade läsk & ölförsäljning för strax över 4.000 kronor - inte så konstigt när det var 30+ grader...

Inte mer? Vi får skruva upp värmen ordentligt i vinter.

1
Bevaka tråden