Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

*OMRÖSTNING* Är du skadad av datorarbete?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 21:36

Enligt en nyligen publicerad undersökning av Arbetslivsinstitutet så drabbas vi alla för eller senare av skador p.g.a. arbete vid dator. Hur är det med dig - känner du av något av ditt datoranvändadnde?

Rösta här och kommentera i den HÄR tråden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-09-27 08:10

Fick eksem i hörselgången i somras... En kombo av dålig ventilation, stress & NT enligt svärfar doktorn...

Konstigt med ett alternativ bara.

Kan man inte få både ont i armen och irritation i ögonen tex?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-27 09:01

Jag tycker inte att arbetsskador är något man bör negligera eller skämta bort. Det är människors hälsa vi snackar om här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-27 10:00

Efter 7-8 års arbete framför en skärm fick jag glasögon. Åt konstant alvedon för jag fick ont i huvudet, undersökte flera vägar vad det kunde vara och fick så en idé om att det kunde vara ögonen (jo, man skulle väl kunnat tänka sig det på en gång) och visst, behövde glasögon.

Har aldrig ont i huvudet nuförtiden

Sen kan man debattera huruvida det är en följd av datorarbetande eller bara en naturlig försämring av min syn över åren.

Förövrigt så för en två-tre år sedan kom det en kontrollant för att kolla arbetsplatserna på vårat företag, och jag hade "alla rätt", helt utan vägledning (skärmvinkel, musplacering, höjd etc)

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-09-27 13:08
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Konstigt med ett alternativ bara.

Kan man inte få både ont i armen och irritation i ögonen tex?

Ja, det var riktigt dumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-27 17:58

Jo, man kan ju lida av allt - men här vill vi veta hur det yttrar sig allra mest...kommentera gärna om ni har andra besvär eller lider av flera på en gång.

Verkar som en majoritet ändå har någon form av besvär. Inte förvånande.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-09-27 20:07

Brukar få så jekla on i högerarmen efter fyra timmars quakande!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-27 20:35

Om jag sitter för(?

) länge vid en CRT skärm blir jag ofta "trött" i ögonen... Man känner sig liksom lite ansträngd...

Men detta försvinner helt om jag sitter framför en TFT skärm. Har aldrig fått besvär av en sådan.

Om man inte har någon TFT skärm så är det ett bra tips att fokusera på något annat en lite stund. Gärna olika saker på olika avstånd. Det brukar fungera bra för mig. Då kan man sitta ett tag till utan att det blir jobbigt...

Annars rekomenderar jag alla som blir trötta i ögonen att skaffa en tft skärm. Visst färgerna kanske inte är super, men dom är bra mycket bättre idag än dom var för bara nåt år sedan. Och det går faktiskt att spela/titta på film på en tft skärm idag. - något som var otänkbart för ett par år sedan...

/arvid

Brukar aldrig få värk i leder o dyl av att sitta framför burken, däremot så får jag obehagliga känningar i skallen och svullna händer alá elallergi. Någon annan som får symtom som stickande och pulserande händer efter nån timme framför laptopen?

Själv får jag lätt problem med muskulaturen kring nacke och axlar av att använda mus under längre stunder, så att sitta med högerhanden parkerad på en femtielvaknappars allt-i-ett-skrollmus à la Intellimouse har jag inte mycket till övers för. Min lösning är däremot inte så komplicerad; tangentbordet är en underskattad resurs

Anton: Vad händer om du jordar din laptop med t.ex. krokodilklämma i datorn och en ledare därifrån till ett jordningsbleck? Eftersom bärbara datorer är ojordade råkar man ofta ut för krypströmmar med spänning nånstans runt 110 V när man kör med nätström, och det ger ganska starka magnetfält. Med en jordad dator slipper man det.

Hmm intressant, är ju inte helt omöjligt faktiskt... The big question: Hur jordar man en iBook??? Bara plast ju...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-29 00:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Samuel K:
Anton: Vad händer om du jordar din laptop med t.ex. krokodilklämma i datorn och en ledare därifrån till ett jordningsbleck? Eftersom bärbara datorer är ojordade råkar man ofta ut för krypströmmar med spänning nånstans runt 110 V när man kör med nätström, och det ger ganska starka magnetfält. Med en jordad dator slipper man det.

Sitter i en studio och spelar gitarr, råkade hålla i gitarrsträngarna och ta i min Tibook samtidigt, det går rätt kraftiga krypströmmar där, så att det gör ont. Och gitarren är inpluggad i en V-amp som är en plastpryl, (annars har jag rätt ofta fått riktiga kyssar av gitarrsträngar/mic på scener), men det är rätt vanligt.
...kopplade just in en voltmätare, mäter 100V AC mellan gitarrstängar och Tibookens chassi...har tyvärr ingen AC amperemätare.

[ 29 September 2002, 00:40: Meddelandet ändrat av: Ken ]

1
Bevaka tråden