- Gäst
- Oregistrerad ●
17-tummaren är INTE för de som släpar runt sin dator i portföljen 24/7. 17-tummaren är till för folk som har en relativt fast arbetsplats men som vill ha möjligheten att ta hem arbetsstationen och/eller byter arbetsplats då och då, som frilansare av alla de slag.
Denna grupp är stor och innefattar bland annat varenda tjomme på reklambyråer.
Jag har med mig min 12" iBook överallt och då är det smått korkat att släpa runt på 17". Men så har jag en iMac G4 på jobbet också...
Det är förvånande att se att hela 73 % har en bärbar burk. Steve snackade väl om att ca 30 % av maskinerna på marknaden är bärbara, och att Apple ville få denna siffra att bli ännu högra. Snacka om att 99mac´arna ligger före...
Kul att se att hela 41 personer kommer köpa någon av de nya PowerBöckerna.
/M
quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
Jag vill ha en G4/12" - men inte förrän Apple har förstått att den inte skall betraktas som en snikmodell bara för att den är liten.
Men hallå, snacka om att skjuta sig själva i foten här, om tex (gammal god liknelse) BMW körde samma race så skulle deras minsta sportbilar inte ha läderinredning och färddator, etc. *morr*
Är omåttligt sur på Apple för att de fortsätter sin gamla "bra bättre bäst" lek - när det istället borde vara helt identiskt under skalet och "liten mellan störst" i fokus.
När den dagen kommer så skall jag fundera på saken, tills dess så finns det ingen anledning att byta ut sin iBook.
Håller med dig till 100%. Förstår inte riktigt hur de har tänkt. Om 12" fanns med samma konfig som den stora så skulle jag redan ha beställt en.
quote:Skapades ursprungligen av: Albert:
Håller med. IR porten var dumt att ta bort...
Ja, och var är diskettenheten?
quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Snacka om att 99mac´arna ligger före...
Det kan ju också vara så att de som har en bärbar eller tänker skaffa en är mer benägna att svara på dessa frågor. Det är lätt att vrida på verkligheten om man har lite siffror till hjälp.
Jag tycker båda modellerna är fina och gillar hur dom är utrustade med ett undantag, nämligen att 12" modellen saknar "PC-card slot". I deras reklam framställs den lilla som den digitala fotografens dröm, vilket stämmer, men jag vill ha PC-card. Inte slita med kablar och koppla ihop samt måsta ha kameran på. Skönt med 2 kort så kan man tömma det ena i PC-card och fota med det andra under tiden. Synd....
Det beror nog också mycket på om man har den bärbara datorn som enda dator eller inte, samt vad man jobbar med. Inte bara personlig smak.
Hur många av er har er PB/iB som enda dator (huvuddator)?
Själv jobbar jag som tekniker och reser mycket.
Jag har min PB Pismo som enda Mac, men har en stationär PC på kontoret. På sistone har jag faktiskt släpat en Toshiba Portege 3440 (liten nätt minimalistisk sak) för vissa PC program som inte går tillräckligt bra i VPC.
Stor skärm, eller snarare, hög upplösning, är viktigt för alla program idag. 1024*768 är minimum. Men jag skulle inte tacka nej till en 15" med 1600*1200.
Även portar är viktigt. Så mycket som möjligt inbyggt så att man slipper donglar och PC Card i onödan.
En sak jag skulle vilja, men som jag nog aldrig får igenom, är en hederlig seriell port eller två. Helst inte av Apple-typ (MiniDIN 8/9), utan av DB9-typ.
Jag blev faktiskt aningen förvånad när jag såg att det var precis vad Apple hade satt på Xserve....
Nån mer som saknar en DB9 på PowerBook?
Jag kör nu med en Keyspan PDA-adapter (som ju egentligen är som vilken seriell port som helst, och inte alls bunden till PDA på nåt sätt, men till skillnad från den andra har den just DB9.)
Den fungerar bra, upp till 38,4kbps. Sen flippar det ur ibland....
En annan viktig sak som också glömdes är ju batteritiden!!!
Där är ju min Pismo den sista som tillfredställer mina behov till fullo. Dubbla batterier = upp till 10 timmar batteri. (och en ganska tung dator också, så det är inget för veklingar
Eftersom en bärbar dator, eller portabel dator, ska vara just portabel är det viktigt att den kan agera utan en massa sladdar.
Allt för många, särskilt PC-användare, kopplar in nätadaptern det första de gör när de kommer någon stans. Oavsett om de ska köra en halvtimme eller en presentation i en timme. De litar inte på batteriet på nåt sätt. (kan lite grann förstå det eftersom minimalismen i min Portege genomsyrar batterikapaciteten också....
Vissa inser inte heller att batterier måste bytas ut med jämna mellan rum, oavsett teknik. De slits och försämras. Jag köpte nyligen två nya till min. Tyvärr är de ganska dyra, men det är de värda på nåt sätt ändå.
Som tur är har ju Apple bra batteritider i grunden. Men att de fått gå ner från 5 timmar till 4,5 timmar på PowerBook är ju lite synd. Dessutom gäller ju alla sådana här batteritider under förhållandevis batterisnåla förhållanden. Det är liksom inte 4,5 timmar DVD eller videoredigering....
iBook med 6 timmar på enkelt batteri är ju imponerande.
quote:Skapades ursprungligen av: mathias:
Jag tycker båda modellerna är fina och gillar hur dom är utrustade med ett undantag, nämligen att 12" modellen saknar "PC-card slot". I deras reklam framställs den lilla som den digitala fotografens dröm, vilket stämmer, men jag vill ha PC-card. Inte slita med kablar och koppla ihop samt måsta ha kameran på. Skönt med 2 kort så kan man tömma det ena i PC-card och fota med det andra under tiden. Synd....
Jag håller med dig om det, jag är också fotograf och slaskar in alla bilder i Macen från Microdriven med en PC-Card-slot-adapter.
Dessutom är det konstigt att tangentbordet _inte_ är belyst i den lilla, det är väl den som man i så fall har behov att ha det på.
Man sitter väl inte med det där stora schabraket i mörka salonger och antecknar.
Den lilla med samma specs som i den stora (utom skärmen då förstås) skulle vara modellen för mig.
EDIT: Fixa lite
[ 09 Januari 2003, 23:12: Meddelandet ändrat av: Nurell ]
thevil och Nurell, mfl
Vi är inte ensamma om att tycka likadant!
Saxat från Barefeats test av di nye kraftböckerna:
"If I wanted a smaller PowerBook and was considering the 12" PowerBook, I would still want all the features of the 17" and would be willing to pay for them. I would want a 1GHz CPU, not an 867 MHz. I would want 1GB of RAM, not 640MB. I would want a GeForce4 440 Go, not a 420 "Slow." I would want FireWire 800, not 400. I believe it´s mistake to "strip" and "low ball" the 12" PowerBook."
Tack till Jürgen B för länken!
thevil och Nurell, mfl
Saxat från Barefeats test av di nye kraftböckerna
Kan någon tekniskt bevandrad kommentera ifall de där siffrorna stämmer (Xbench)? (Och vad de betyder för de som vill att en pb ska vara snabb?)
[ 10 Januari 2003, 00:08: Meddelandet ändrat av: thevil ]
thevil och Nurell, mfl
Saxat från Barefeats test av di nye kraftböckerna:
"If I wanted a smaller PowerBook and was considering the 12" PowerBook, I would still want all the features of the 17" and would be willing to pay for them. I would want a 1GHz CPU, not an 867 MHz. I would want 1GB of RAM, not 640MB. I would want a GeForce4 440 Go, not a 420 "Slow." I would want FireWire 800, not 400. I believe it´s mistake to "strip" and "low ball" the 12" PowerBook."
Tack till Jürgen B för länken!
Nya G4 12" är bara en iBook med metallskal och G4-processor, inga andra specar är ju ändrade, i alla fall inga viktiga, bara marginella.
10 papp upp för att få en G4 i den burken är lite onödigt svettigt. Samma specar som den stora, utom skärmen så klart, så hade det varit en helgjuten burk.
quote: Jag tycker båda modellerna är fina och gillar hur dom är utrustade med ett undantag, nämligen att 12" modellen saknar "PC-card slot". I deras reklam framställs den lilla som den digitala fotografens dröm, vilket stämmer, men jag vill ha PC-card. Inte slita med kablar och koppla ihop samt måsta ha kameran på.
Kameratillverkarna kanske börjar inse att Flash-kort inte är framtiden?
Bara en tidsfråga innan Blåtandkameror är standard.
quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
quote: Jag tycker båda modellerna är fina och gillar hur dom är utrustade med ett undantag, nämligen att 12" modellen saknar "PC-card slot". I deras reklam framställs den lilla som den digitala fotografens dröm, vilket stämmer, men jag vill ha PC-card. Inte slita med kablar och koppla ihop samt måsta ha kameran på.
Kameratillverkarna kanske börjar inse att Flash-kort inte är framtiden?
Bara en tidsfråga innan Blåtandkameror är standard.
Gå och lägg dig!
Blåtand är avsett för kommunikaton mellan t-bord, möss och telefoner m m. Hur lång tid tror du att det skulle ta att tömma en Microdrive från en digital kamera med Bluetooth? Det skulle ta flera dagar, USB är outhärdligt långsamt, FireWire är OK, men det snabbaste är en PC-Card-grunka.
För det är ju så att om man jobbar professionellt så blir filerna från kameran en aning större än de som du får från din lilla fick-kamera. En Microdrive med 1 GB komprimerade JPEG-filer på skickar man inte via nån jävla Bluetooth.
Det kommer att dröja ganska länge innan man kan använda något som liknar Bluetooth eller AirPort för slika saker.
Flash-kort och Microdrivar kommer att vara standard ett bra tag till, det kan du hoppa upp och skriva upp nånting på. Nånstans.
[ 10 Januari 2003, 00:49: Meddelandet ändrat av: Nurell ]
quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Nya G4 12" är bara en iBook med metallskal och G4-processor, inga andra specar är ju ändrade, i alla fall inga viktiga, bara marginella.
10 papp upp för att få en G4 i den burken är lite onödigt svettigt. Samma specar som den stora, utom skärmen så klart, så hade det varit en helgjuten burk.
Nä, det kan jag inte hålla med om. 12"PB är ingen iBook med metallskal. Skillnaderna är ju faktiskt;
-867 MHz
-DDR SDRAM
-Inbyggd Bluetooth
-Stöd för Airport Extreme
-AGP 4X support & 32MB DDR SDRAM
-40 GB HD
-Dual display
Detta är ju trots allt rätt stora skillnader.
Men visst vore det härligt med en 12" PowerBook med samma tekniska specifikationer som 17"aren. Men jag tror det dessvärre är näst intill omöjligt. 17"aren har ju betydligt mer utrymme för batteriet och övrigt "lull-lull" (dioder, fiberoptik, fler portar) än vad en 12"-modell har. Tror ni inte Apple har valt att skrota dessa features bara för att de inte får plats i denna lilla dator?
/M
[quote]quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: Nurell:
[qb] Tror ni inte Apple har valt att skrota dessa features bara för att de inte får plats i denna lilla dator?
/M
[/quote]Klart att det får plats, löjligt att ta bort dessa features från en så pass dyr dator.
En fullmatad mini-PB skulle Apple tjäna på.
Skillnaden mellan en iBook och en PB-12 är alldeles för liten, frånsett priset. IMHO.
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Nurell, vi har inte sett några tester än. Låt oss avvakta en stund nu va.
Man behöver väl inte se några tester för att inse att den lilla nya är ganska strippad i jämförelse med den nya stora. Och att det inte är, trots det _Martin_ säger så stor skillnad mot en iBook, modell fet.
Den lilla skulle kunna vara fullmatad och bara _lite_ billigare än den stora, det skulle folk betala för ändå. Att snåla på det här sättet är typiskt Apple.
Belyst t-bord på en sån apparat vore ju guld, men vad gör det för nytta på den stora som ändå bara kommer att finnas i kontors- eller hemmiljö?
Den lilla är gjord för att vara on the road, det är inte den stora, den kommer inte att vara på tåg, i flygmaskiner eller i bilar. Den kommer att vara uppriggad nånstans. Den lilla däremot kommer att fara som en tätting över jordens yta.
Apple snålar på fel saker, det tycker i alla fall jag.
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men den är nog betydligt kvickare än TiBook 15-tum. DDR-minnena kommer att göra susen.
Nä, nu ska jag sova.
Zzzz...
Dina DDR-minnen från en annan tråd var av en helt annan karaktär, fast det kanske inte spelar nån roll...
Vad spelar det för roll om en bärbar maskin är liten och lätt om den har undermålig prestanda och oanvändbar design / bildskärm. Tanken är väl ändå att man skall använda den ?!
Nej, själv prioriterar jag prestandan och funktionaliteten i kombination med designen. Om maskinen sedan väger 400g mer för att jag skall få det jag vill ha och vill använda så är det en struntsak. Det har gått troll i "bärbarhet" - jag vet många som springer omkring med små "gizmos" som i praktiken inte används speciellt mycket då de med sitt lilla format är begränsade i funktionalitet och användbarhet...ägarna är dock mycket stolta över den lilla storleken (!).
I don´t get it! :rolleyes:
Men givetvis skall bärbart vara just bärbart - vad är poängen med att gå omkring och bära en stationär dator i handen...?! Dock är jag orolig för att de bärbara datorerna inte håller lika länge och att de är betydligt ömtåligare...det kan bli en dyrköpt dator på fler än ett sätt!
Min nästa dator blir en bärbar, det är så sant som amen i kyrkan. Jag är helnöjd med min IBM Thinkpad - bortsett från OS:et då.
*tar skydd under skrivbordet* Win 2000 är inte direkt upphetsande. Men själva datorn är stabil och robust, har bra tangentbord (helt annan stuns än de flesta andra bärbara datorer), buggkvalitet, skärm, styrpinne (bättre än styrplatta) osv, men det är tyvärr ingen Mac. Ändå har jag stor nytta av den i mitt jobb. Men nästa burk blir antagligen en Powerbook 12".
[ 10 Januari 2003, 09:10: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Jag kan acceptera att Apple utelämnar viss avancerad funktionalitet, exempelvis Firewire 800 och det belysta tangentbordet som kräver ny hårdvara, i billigare modeller. Vad som däremot gör mig förbannad är när man medvetet försämrar en produkt genom mjukvara bara för att differentiera sin produktportfölj, t.ex. att man genom bortkoppling i firmware inte stödjer dual displays på iBook även om grafikkretsen i sig stödjer det. Man skall inte behöva hacka i firmware bara för att kunna utnyttja sin nya dator till dess fulla potential! Jag tycker att Apple visar dålig respekt mot sina trogna användare när de tar till sådana knep, och att man borde släppa firmware-uppdateringar för att slå på liknande "intentionally crippled functionality".
quote:Skapades ursprungligen av: qwilk:
Jag kan acceptera att Apple utelämnar viss avancerad funktionalitet, exempelvis Firewire 800 och det belysta tangentbordet som kräver ny hårdvara, i billigare modeller. Vad som däremot gör mig förbannad är när man medvetet försämrar en produkt genom mjukvara bara för att differentiera sin produktportfölj, t.ex. att man genom bortkoppling i firmware inte stödjer dual displays på iBook även om grafikkretsen i sig stödjer det. Man skall inte behöva hacka i firmware bara för att kunna utnyttja sin nya dator till dess fulla potential! Jag tycker att Apple visar dålig respekt mot sina trogna användare när de tar till sådana knep, och att man borde släppa firmware-uppdateringar för att slå på liknande "intentionally crippled functionality".
Då blir du säkert glad (not) av att höra detta:
Like the Titanium PowerBook´s, the 12-inch´s SuperDrive is advertised as burning DVD´s at 1x. This seems to have been intentionally set in the drive´s firmware because the 17-inch, conversely, supports the full 2x writing speed offered by the same Matsusjita UJ-815.
Taget från MacNN:s närmare titt på nya tolvtummaren.
quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson:
Vad spelar det för roll om en bärbar maskin är liten och lätt om den har undermålig prestanda och oanvändbar design / bildskärm. Tanken är väl ändå att man skall använda den ?!
Nej, själv prioriterar jag prestandan och funktionaliteten i kombination med designen. Om maskinen sedan väger 400g mer för att jag skall få det jag vill ha och vill använda så är det en struntsak. Det har gått troll i "bärbarhet" - jag vet många som springer omkring med små "gizmos" som i praktiken inte används speciellt mycket då de med sitt lilla format är begränsade i funktionalitet och användbarhet...ägarna är dock mycket stolta över den lilla storleken (!).
I don´t get it!
Jag kan förklara för dig!
I grund och botten handlar det nog om vad du anser som "undermålig prestanda och oanvändbar design / bildskärm". Anser du att en iBook har dessa egenskaper? Jag antar det eftersom det är den minsta och långsammaste av de bärbara macarna (tillsammans med 12-tums PowerBooken).
I så fall är det inte så konstigt att du inte förstår hur folk resonerar. Men om du tänker dig att det finns folk därute som tycker att en iBook ger tillräcklig prestanda och att designen och skärmen är också den alldeles tillräcklig för ändamålet, då kanske det klarnar lite.
Jag tycker storleken på iBooken är en av dess allra främsta fördelar faktiskt. Och under skalet är den som sagt tillräckligt snabb. Och det här med att det gått troll i bärbarhet håller jag inte riktigt med om. Jag skulle faktiskt gärna se att den blev ännu tunnare och gärna lite lättare, eftersom jag varje dag cyklar med den och alltid släpar med den på resor och liknande.
quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´ Johnson:
Dock är jag orolig för att de bärbara datorerna inte håller lika länge och att de är betydligt ömtåligare...det kan bli en dyrköpt dator på fler än ett sätt!
Jag skulle säga att det är tvärtom, en bärbar dator är betydligt tåligare än en stationär: den är ju byggt för att bäras omkring på! Men om du jämför hållbarheten på en dator som bara står hemma på ett skrivbord hela sin livstid och en dator som följer med på utflykt varje dag så är det klart att en stationär nöts mindre, men det är ju självskrivet.
Håller med. Det finns smäckiga och mer robusta bärbara datorer, och allt beror på hur man behandlar dem. Om man skaffar sig en riktigt bra ryggsäck, till exempel en Trunk & Co, och behandlar datorn väl håller den säkert i fyra år eller så vilket åtminstone bör motvara dess realistiska livslängd i övrigt.
[ 10 Januari 2003, 12:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Då blir du säkert glad (not) av att höra detta:
Like the Titanium PowerBook´s, the 12-inch´s SuperDrive is advertised as burning DVD´s at 1x. This seems to have been intentionally set in the drive´s firmware because the 17-inch, conversely, supports the full 2x writing speed offered by the same Matsusjita UJ-815.
Taget från MacNN:s närmare titt på nya tolvtummaren.
Jag skulle vilja få bekräftat från Apple att 17-tummaren bränner i 2x. Det står olika på Apples PB-sida. 1x i en text, men 2x i specarna.
[ 10 Januari 2003, 14:07: Meddelandet ändrat av: hugin ]
Det jag värdesäter mest är bateritid. Varför fanns inte det med. Jag gillar t.ex vissa Asus burkar med dubbla beterier. Det är kanon.
Jag skulle älska att få en bärbar med bateritid på 6-8 timmar, och då gärna med Mac OS X i.
Ja misstänker att det forskas rejät på den är punkten, bränsleceller och allt vad det är.
Så man får hoppas på att det blir bättre i framtiden.