Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket epostprogram föredrar du?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 01:20

Vilket eller vilka epostprogram använder du? Hur många där ute i Mac-landet använder fortfarande Eudora Light 3.1.3? Det är sånt jag vill ta reda på!

• Oregistrerad
  • 2002-08-04 02:21

Jag föredrar Eudora. Mäst för att jag är van det, har kört med Eudora sen jag började använda epost, kan det ha varit i början av 90-talet eller kanske i mitten. Sak samma det viktiga var att jag alltid har använt Eudora, och trivs med det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 05:04

Jag är trogen Eudora Light 3.1.3 på Macen och Eudora Pro 5.1.1 på min pc-burk.

Under flera år använde jag Outlook Express 5 men tröttnade på det korkade och överlastade gränssnittet.

Har också använt Netscape, och det är helt OK, men Eudora känns mycket proffsigare och pålitligare än något annat epostprogram jag provat.

Jag gillar det faktum att brevlådorna (mapparna) sparas som rena textfiler och inte något slutet databasformat. Jag gillar logiken och enkelheten i programmet.

Outlock express får inget annat att funka tillfredst ällande

Mail.app styr stenhårt. Enkelt, snabbt och effektivt. I 10.2 är det dessutom ännu bättre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 13:24

Visst, jag går förmodligen över till Mail när jag byter till X. Man jag fattar inte varför filändelser ska användas i X. Mail.app? Vad i helvete? Frånvaron av filändelser och den smidiga mekanismen med filtyp och skapare var väl en av anledningarna till att man valde Mac framför Windows?

Jag använder Eudora Light 3.1.3 för Mac OS 9.2.2. Enda bristen - eller kanske den främsta fördelen, beroende på hur man ser det - är att det inte kan visa HTML-mejl, men klarar ju Eudora Pro galant.

Jag gillar att man kan rigga upp hur många epostkonton som helst. Bara att skapa en ny Eudora-mapp i systemmappen och kopiera filen Eudora Settings dit, göra ett alias för den i Apple-menyn och ändra inställningarna för det kontot.

Jag har tre konton som använder samma lilla epostprogram (1,5 MB). Epostmapparna (brevlådorna) sparas som separata filer i vanligt textformat (mbox enligt Unix-standard), inte något skumt databasformat.

Utmärkt och plattformsoberoende (om man vill flytta mejlen till exempelvis Windows är det bara att öppna filerna i BBEdit och spara om dem med DOS-radslut eller använda verktyget CRLF 1.2 och sedan lägga till ändelsen .mbx.

Hur man byter från Mac till Windows beskrivs här i detalj och från Windows till Mac här.

[ 04 Augusti 2002, 14:04: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-04 14:43

Det där med filändelserna har väl något med UNIX att göra... kanske inte går att bli av med helt och hållet. Däremot ser jag inget problem i det då du faktiskt inte ser ändelserna om du inte vill det. Finns ju inställningar för det: "Göm/visa filändelser" om jag inte missminner mig helt. OS X rockar stenhårt och varje gång en uppdatering sker så blir det snabbare o stadigare. Fräckt OS helt enkelt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 19:26

Nix. Unix behöver inte filändelser. En textfil kan heta vad som helst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 22:32

Hmmm, procentsatserna i omröstningen stämmer inte.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hmmm, procentsatserna i omröstningen stämmer inte.

Jo det ser ut att stämma. Det visar hur många av de som röstat som använder resp. program.
Detta görs för varje val. Så blir det vid flervalsfrågor.

[ 04 Augusti 2002, 22:51: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 22:58

Jaha men hur funkar det? Summan är 126 procent just nu...

Citat:

Jaha men hur funkar det? Summan är 126 procent just nu...

Du kan inte räkna summan vid flervalsröstning, eftersom varje svarsalternativ räknas för sig.
T.ex. har nu 13 av de 39 som röstat angett att de använder Apple Mail, vilket ger 33%.
Skulle de 13 också sagt att de använde Mozilla så skulle den också haft 33%.
Är du med nu?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 00:11

Uhhh, OK. Då får man väl bortse från procentsatserna och titta på antalet användare istället.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 04:03

Det vore intressant att veta vilket epostprogram de som röstat på "annat program" använder. Jag tog med 19 olika program för Mac. Vilka missade jag? OK, Lotus Notes och First Class, men förutom dem?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-08-06 09:48

Jag la min röst på Entourage, som trots att det kommer från M$, faktiskt är jäkligt bra.

Jag var riktigt nära att sätta ett kryss på Apples Mail också, men jag antar att man ska ha använt programmet själv också, inte bara ha sett Steve Jobs demonstrera det.

• Oregistrerad
  • 2002-08-06 09:56

Tja, vad sägs om Memo under TN3270? Finns både för Classic och OS X.

Lilla Mjuks program undviker jag av säkerhetsskäl, i synnerhet program som pratar nätverk. Nån som vet om script-virus som angriper Outlook på PC kan "fungera" i Mac-versionen? Jag vill inte ta risken.

Netscape Mail använde jag förr, men jag vill hellre använda separata program. Bangar ett program så tappar man mindre data. Eudora Light duger bra.

Dessutom använder jag /usr/ucb/mail en del, inte för att jag gillar det utan för att jag måste. Gammalt skräp, men när man bara kan nå en dator genom SSH så, vad gör man? 100 % virussäkert i alla fall!

Citat:

Man jag fattar inte varför filändelser ska användas i X. Mail.app? Vad i helvete? Frånvaron av filändelser och den smidiga mekanismen med filtyp och skapare var väl en av anledningarna till att man valde Mac framför

Ändelsen .app syns inte för användaren. Det är bara till för att systemet ska veta att han mapp som heter nånging.app är ett program. Det är också det som gör att alla filer som hör till programmet ligger innuti den mappen.

Att det nu "heter" Mail.app är nog mest för att få det att låta NeXT´igt. De skulle lika gärna kunna kalla det "iMail" eller vad som helst.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 16:34

Det heter Apple Mail, inte Apple Mail.app.

Såvitt jag förstår behöver inte programmen ha några ändelser i Unix. Vet däremot inte varför Nextstep hade det.

i unix sätter man en bit (executable) på filer som ska vara exekverbara. därav har filändelser ingen som helst betydelse. borde inte heller ha de i OSX.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 20:04
Citat:

quote: i unix sätter man en bit (executable) på filer som ska vara exekverbara. därav har filändelser ingen som helst betydelse. borde inte heller ha de i OSX.

Tack för den informationen! Berätta gärna mer.

• Oregistrerad
  • 2002-08-06 22:27

Eudora är den klart bästa mailklienten. Har använt den sedan 1993. Eudora Pro 5 använder jag nu. Innan Eudora använde jag när jag var på Lunds Universitet, ett program som hette MacPost. Någon som minns det programmet?

• Oregistrerad
  • 2002-08-06 22:29

Eudora är den klart bästa mailklienten. Har använt den sedan 1993. Eudora Pro 5 använder jag nu. Innan Eudora använde jag när jag var på Lunds Universitet, ett program som hette MacPost. Någon som minns det programmet?

• Oregistrerad
  • 2002-08-06 23:25

Att man säger Mail.app är väl mest för att om man säger Mail så hajar ingen att man menar en klient. Man måste ju inte säga .app, på samma sätt som att ingen säger Finder.app.

Förresten är ju filändelser viktiga överallt, också i MacOS 9 -även om de inte alltid är nödvändiga.

Jag använder idag och sedan några veckor tillbaka Mail.app, från att ha använt Eudora sedan 7 år. Tyvärr känns det som att tiden har sprungit ifrån Eudora något. Tragiskt på deras X-version, portningen är väl inte den bästa man sett direkt.

Jag tycker det är oerhört beklagligt att så många har röstat på Entourage. Herre gud, vad har ni för självbevarelsedrift? Jag skulle skämmas att ha Microsofts företagsnamn i headern på alla mail jag skickar. Huu, jag ryser bara av tanken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-07 01:49

Det förvånar mig också att så pass många har röstat på Entourage. Jag tycker att Entourage och Outlook Express är extremt röriga och virriga i gränssnittet.

På Macen använder jag (just nu) Eudora Light som gör allt ett epostprogram ska göra förutom HTML-mejl.

Nå, det kan hända att jag går över till Eudora Pro 5.1.1 som har lite fler funktioner.

Det är gammal NeXT tradition att skriva .app efter programnamnen. Själva körbara filen ligger innuti .app katalogen. Anledningen till att de gör detta är enbart till för att det grafiska gränssnittet ska veta vad som är program.

Andra UNIX versioner har det inte på det här sättet, ändelse är fullkomligt ointressant. Även i OS X har terminalbaserade program ingen ändelse utan bara +x attributet. NeXT var lite av pionärer när det gäller gränssnitt i UNIX miljöer, annars brukar program i gränssnitt se ut så här:

/usr/X11/bin/programmet <- den körbara filen

/usr/lib/programmet/libprogrammet.so <- bibliotek som krävs för att programmet ska fungera

/usr/share/programmet/bild.png <- bilder som programmet behöver

/etc/programmet.rc <- Globala inställningar för programmet

Som du ser så är det betydligt enklare för användaren att ha allting i en katalog som heter /Applications/Mozilla.app. Det gör ju att man kan flytta runt programmet hur som helst utan att det påverkas.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-07 13:33

Tack för upplysningarna - det är bra att veta. Det är det som kallas bundles eller hur?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-09 01:50

Entourage leder knappt före Apples Mail. Det förvånar mig en aning. Eudora/Eudora Light är trea hittills vilket kanske är mer väntat.

[ 09 Augusti 2002, 14:11: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag klickade i Entouragealternativet ... skjut mig

Entourage är en bra och komplett kontorsprogramvara.
Att det är M$ får man väl acceptera. Obstinata anti-M$-fundamentalister kan väl köra pine eller nåt ...

MEN, jag håller på att konvertera till Apple Mail. När nya versionen och iCal är ute så går jag över. Utan tvekan. Ser mycket bra ut.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-09 16:09

Eudora Light regerar. Har aldrig sett ett stabilare program under Mac OS < 10.

Bevaka tråden