- FredrikHolmqvist
- Medlem ●
Jag skulle inte säga att jag använder ett e-postprogram, jag använder snarare ett mailbox-format = mbox.
Apples Mail.app stödjer det, såväl som Mutt och Pine.
Därför kan jag använda Mail.app när jag är i samma rum som min dator och Mutt när jag ssh:ar från jobbet.
Precis! Formatet mbox är helt vanliga textfiler. Kolla in de här tipsen på Eudoras hjälpsidor:
Flytta meddelanden och adressböcker från Windows till Mac
Flytta meddelanden och adressböcker från Mac till Windows
Det går också bra att flytta från Outlook Express för Mac till Eudora för Windows eller vice versa men det kräver lite andra verktyg.
En annan stor fördel med Eudora är att bilagorna sparas separat i en särskild mapp, inte inbakat i en gigantisk databas som i Outlook Express, Outlook eller Entourage och andra program.
På så sätt kan man kasta alla bilagor man inte behöver, till exempel stora bilder eller filmsnuttar, men behålla meddelandena.
Jag kommer aldrig att gå tillbaka till att använda ett epostprogram från skämtarna på Microsoft.
[ 09 Augusti 2002, 19:02: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
En annan stor fördel med Eudora är att bilagorna sparas separat i en särskild mapp, inte inbakat i en gigantisk databas som i Outlook Express, Outlook eller Entourage och andra program.
Det är sant, lite sugit faktiskt. Men på det hela taget gillar jag faktiskt Outlook. Framför allt är det enkelt att fippla med regler och sånt. Det är också smidigt att kunna ha allt i ett fönster. I Endura har man väl listan med mail i ett och mailet man tittar på i ett annat? Eller det kanske inte är så längre? En annan sak som är bra är att man kan vara flera om programmet med helt skilda inställningar och mail. Det är bara att trycka shift + com +q för att byta. Men programmet är inte det snabbaste och kräver en del internminne, så finns det något annat som gör det här ovan bätttre så säg till så testar jag.
quote: Det är sant, lite sugit faktiskt. Men på det hela taget gillar jag faktiskt Outlook. Framför allt är det enkelt att fippla med regler och sånt. Det är också smidigt att kunna ha allt i ett fönster. I Endura har man väl listan med mail i ett och mailet man tittar på i ett annat? Eller det kanske inte är så längre? En annan sak som är bra är att man kan vara flera om programmet med helt skilda inställningar och mail. Det är bara att trycka shift + com +q för att byta. Men programmet är inte det snabbaste och kräver en del internminne, så finns det något annat som gör det här ovan bätttre så säg till så testar jag.
Eudora har regler också - fast där kallas de filter. De är ännu smidigare än i Outlook Express eller Entourage. (Jag använde OE 5 under två års tid men lärde mig aldrig att tycka om det. Eudora känns proffsigare - och mycket snabbare.)
Om det kommer ett skräpmejl kan man direkt fixa ett filter som helt automagiskt dumpar alla mejl från den avsändaren eller med samma ord på ämnesraden i sophinken.
I Eudora och Eudora Light visas inboxen i ett fönster (cmd-1) och utboxen (skickade meddelanden) i ett annat (cmd-0). Meddelandena öppnas i separata fönster, vilket jag tycker är bättre än i ett förhandsvisningsfönster - men det är nog mest en vanesak.
Man öppnar inboxen, markerar ett meddelande man vill läsa och tycker på Enter (eller en av piltangenterna eller dubbelklickar på meddelandet) så öppnas det. När man vill läsa nästa kan man tycka på cmd-framåtpil (eller bakåtpil om man vill gå bakåt). Eudora har massor av smarta tangentkommandon.
Eudora hanterar naturligtvis flera epostkonton samtidigt och man kan greja så att Eudora Light klarar det också. Light-versionen har en begränsning: det klarar inte HTML-mejl, men det kanske är lika bra det? I övrigt är det kanonbra i Mac OS 9 och äldre. Fast numera är Eudora (Pro) gratis (reklamfinansierat). Eudora är f ö suveränt i Windows också.
Men fortsätt du med Outlook eller Outlook Express om du är nöjd med det. Jag kommer dock aldrig någonsin att byta ner mig igen...
Apples Mail verkar dock vara riktigt bra - fast jag har bara testat det i en vecka eller så. Och snyggt! Jag använder Mac OS 9.2.2 fortfarande men när jag byter till X ska jag fundera på att byta till Mail - beroende på hur Eudora för X utvecklas.
[ 10 Augusti 2002, 04:48: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Använder Entourage. En fördel som inte nämnts här, och som måhända finns i andra program också, är att jag kan på ett enkelt sätt länka mail till händelser i Entourages eminenta kalenderprogram.
Inte blott mail går att länka, utan även excel- eller wordfiler. Smidigt när någon frågar efter något. Då kan man lätt hitta all data som är relevant för ett visst möte, en viss kontakt eller ett visst mail. Det kräver kanske litet disciplin, men gör man det till en vana, sparar man mycket letande.
I rättvisans namn vet jag inte om ovan nämnda fördel finns hos andra program, men upplys mig gärna.
Vänligen, Ylan
quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
I rättvisans namn vet jag inte om ovan nämnda fördel finns hos andra program, men upplys mig gärna.
Mail i Jaguar tillsammans med kommande iCal kommer helt säkert klara av bra hantering av mail tillsammans med kalendern. Har mycket stora förväntningar på detta.
Ciryon
iCal och mail blir säkert bra men hur blev det med stödet för exchangeservrar direkt från mail. Det fanns ju med på "sannolikt-listorna" före MWNY men sen har det varit väldigt tyst. Där har ni största enskilda bromsklossen för OS X i många företag...
Inte för att jag älskar exchange, men tyvärr är det många som valt den lösningen.
Är det nån som vet om det ingår i 10.2 eller ej?
quote:Skapades ursprungligen av: Johan S:
i unix sätter man en bit (executable) på filer som ska vara exekverbara. därav har filändelser ingen som helst betydelse. borde inte heller ha de i OSX.
Det har det inte heller så länge som dom ska köras i terminalen, ska dom däremot vara grafiska program så är det Carbon (dvs med resourcefork) eller så ska dom läggas i en bundle (dvs en katalog som har ändelsen .app). Själv "programmet" i bundlen saknar ändelse och har executable rättigheterna satta.
En sak som gjorde att jag "dumpade" mail redan första dagarna var att (om jag nu minns rätt) man inte kunde välja "visa källa" och att man inte kunde visa "från" (jag har par olika mailkonton). Jag kunde inte heller se mailadressen bakom namnet på avsändaren... (vilket är väldigt väsentlig information)... Tja en massa sådana småsaker tillsammans. Även om det var ett elegant program.
Entourage (som tyvärr är MS, men bra ändå), har ju dessutom fördelen med kalender, adressbok och hela joxet i ett integrerat paket.
Fornot till övrig diskussion: Jag visste inte ens att man kunde se filändelserna för programfiler i Aqua-läge, innan jag läste den här tråden... Vet inte ens hur man gör, så det är en missupppfattning att OSX skulle vara fyllt med skumma filändelser för en normal användare... -- bara om man vill och är en "onormal" användare
quote:Skapades ursprungligen av: Leander Lindahl:
En sak som gjorde att jag "dumpade" mail redan första dagarna var att (om jag nu minns rätt) man inte kunde välja "visa källa" och att man inte kunde visa "från" (jag har par olika mailkonton). Jag kunde inte heller se mailadressen bakom namnet på avsändaren... (vilket är väldigt väsentlig information)... Tja en massa sådana småsaker tillsammans. Även om det var ett elegant program.
Det är klart du kan se! Inga probs.
[quote]quote:
Entourage (som tyvärr är MS, men bra ändå), har ju dessutom fördelen med kalender, adressbok och hela joxet i ett integrerat paket.
[/quote]Kommer i nästa Mac OS X om några veckor. (exakt hur integrerat det är får vi se)
Ciryon
Jag känner bara att jag behöver någonstans att avreagera mig. Apples Mail.app är den sorgligaste ursäkten för ett mail-program jag sett sen jag kollade på Eudora för många år sedan.
Jag trodde aldrig jag skulle häda och säga detta, men Apples Mail suger, M$ Entourage är guld. Sorgligt men sant.
Jag är inte ett dugg förvånad över att Entorage leder omröstningen, men hur kan Mail ligga så tätt efter?
quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Jag känner bara att jag behöver någonstans att avreagera mig.
Ja då brukar det blir här på 99mac, som vanligt...
Apples Mail.app är den sorgligaste ursäkten för ett mail-program jag sett sen jag kollade på Eudora för många år sedan.
Jag trodde aldrig jag skulle häda och säga detta, men Apples Mail suger, M$ Entourage är guld. Sorgligt men sant.
Sant? Knappast. Uppenbarligen sågar du både Eudora och Mail vid fotknölarna, antagligen utan speciellt mycket på fötterna, annat än att du själv inte använder dom programmen eller undersökt dom speciellt noga.
Eudora är kanske inte det snyggaste, men det är rappt, enkelt och har bra filterfunktioner. Bara en sån sak som mondo pekade ut, att det sparar bilagorna som separata filer är totalt överlägset Entourage i mina ögon. Jag har drygt 100 meg ren epost, jag vill inte ens tänka på hur det hade varit om alla bilagor hade varit inbakade i det också.
Och Mail har blivit klart mycket bättre i version 1.2 (som följer med Jaguar), vilken version är det du syftar på?
Jag är inte ett dugg förvånad över att Entorage leder omröstningen, men hur kan Mail ligga så tätt efter?
Tja, kanske för att det är bättre än du tror, för att det är gratis och för att det följer med systemet? Entourage kostar en del slantar, slantar som kanske inte alla vill/kan hosta upp.
Dessutom, förutom att bilagorna lagras separat i en egen mapp i Eudora, sparas meddelandena som rena textfiler så att man kan öppna dem i vilken textredigerare eller ordbehanmdlare som helst, t ex BBEdit, Tex-Edit Plus, AppleWorks eller Word. Det gör också att man kan enkelt kan flytta e-posten från pc till Mac eller tvärt om, och förmodligen även till Linux/Unix om man så vill.
[ 10 September 2002, 16:55: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
När jag installerade 10.2, så markerade Mail ungefär 40% av mina gamla mail som potentiellt skräp. Helt godtyckligt. Vissa mail blev markerad, medan andra inte blev det, trots att de var skickade av samma person. Kompisar och företag blev lika urskiljningslöst drabbade. Hur fungerar det där egentligen?
Jag ska inte säga något om Eudora, eftersom jag inte kört det på mycket länge. Men vi håller på att att övergå till OS X (10.2), och jag har testat Mail.app för att se om man kanske kan slippa köpa in Office till alla.
Mail.app kanske är kanske bra för hemanvändare som bara byter recept med farmor, men det finns inte en chans att vi kan byta ut Entourage mot Mail här på jobbet. Det hanterar det mesta sämre än Entourage skulle jag vilja påstå. Sortering (filter), bilagor, signaturer osv. funkar betydligt bättre i Entourage.
Vems dumma idé var det att man ska ha bifogade filer som ett textobjekt? Text för sig, och filer för sig, tack.
Måste tyvärr instämma i Hugins kritik mot Mail.app. Jag har kört det "skarpt" i snart en vecka och verkligen givit programmet en ärligt chans. Det är ju precis som som Hugin säger att det vore skönt att slippa köpa in en massa licencer för Office.
Men jag är ledsen Apple, det är en bit kvar om ni ska vinna mig som användare.
• För det första så är det väldigt irriterande att en signatur alltid lägger sig sist i mailet, det vill säga även under citerad text, så vill jag inte ha det.
• Hanteringen av filer är som Hugin säger under all kritik. Jag vill inte kolla på en PDF i Mail.app. Det har jag Acrobat Reader till. Det är ju helt sinnessjukt att ALLA bifogade filer ska läggas i textflödet.
• Vad gäller filter för skräppost så ska jag inte uttala mig riktigt ännu eftersom jag inte har infogat det konto som jag får alla spam till. Men än så länge så har jag inget att klaga på i det ämnet.
Nu vet jag att det står ett "i" före Mail och att det därför torde vara anpassat för "hemmaanvändaren", men även en sådan måste ju reagera på detta.
Men det är lugnt, nu biter vi ihop och kommer igen i andra halvlek. Bollen är rund och vi ska ända in i kaklet...
omröstningen verkar vara borta. Men jag håller med Hugin: det jag har sett av mail skrämde bort mig grundligt. Jag tycker Entourage _är_ överskådligt. Mappar och submappar till vänster, maillista överst preview underst, föredömliga filterfunktioner, kalendern, bra adressbok mm mm.
Den som vill tömma sina mail på bilagor kan enkelt göra det, jag gör det själv ofta.
Om Mail blir bättre och mindre minnande om iPhoto till nästa version kanske man kan börja fundera på att byta, men än så länge... nej tack! Till och med gratis är för dyrt.
Och nåt så fult som Eudora kan man ju inte använda.
Skrevs ursprungligen av Baron
Och nåt så fult som Eudora kan man ju inte använda.
Är det inte viktigare att det fungerar bra än att det är snyggt?
Så värst snyggt är väl inte Mail i alla fall...?
Med mycket mail i boxarna blir Mail otroligt segt, samma sak med Entourage.
Håller med om att Eudora är fult, men det fungerar perfekt, åtminstone för mig.
Ja det får du nog...
Jag får massor varje dag, även om jag räknar bort junkmailen så är det mycket.
Det går väldans smidigt och snabbt att söka bland alla mail med Eudora.
En annan viktig fördel är att den skickar alla bilagor till valfri mapp. Perfekt om man får många texter och sånt från kunder och som man måste hålla reda på, veta vilken som är nyast o s v.
bilagor jag behöver spara sparar jag manuelt inifrån Entourage.
Jag tror att det mest handlar om vana. Jag är mycket nöjd med Entourage och har inga planer på att byta. Hade jag varit tillvand till Eudora hade jag säker sagt samma sak om det.
Därför känns det svårt att byta från ngt jag är nöjd med till något som verkar (obs: verkar) direkt dåligt, som Mail. Jag är inte tillräckligt intresserad/nyfiken/besatt av mailklienter för att lära mig Mail (eller Eudora för den delen) bara för sakens egen skull.
Kom just på att jag använder First Class mer än Entourage, men i det fallet har jag inget val...
Skrevs ursprungligen av Nurell
Med mycket mail i boxarna blir Mail otroligt segt, samma sak med Entourage.
Nu är det lite orättvis mot Entourage. det funkar med mkt mail även om över tusen mail i samma mapp ger seg skrollning och att sökning i message body är inte snabb! Mail däremot segar ju ner efter typ 50 mail (lite överdrivet kanske). Jag testade Mail en timma, det räckte.
Sen tycker jag att Entourage har mkt bra adresseringsfunktioner/kortkommandon och adressbok och kategorier, dessutom länkar den automatiskt mail/reply vilket är smidigt.
Jag körde Mailsmith från Barebones i 9an men deras första version för X var oanvändbar. Nyligen kom v2.0 för X och det börjar bli lite intressant, framförallt med tanke på att den använder Addressboken.
För er som är i bytartagen, kolla in Mailsmith www.barebones.com