Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Typsnitt som krånglar!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-02-02 02:44

Jag var häromdagen iväg för att hjälpa en kollega få in några typsnitt på hans QS DP.

Typsnitten var utskickade från reklambyrån och borde fungera men gjorde det inte. Dock funkar samma typsnitt och filer utmärkt på min dator!

Felet som inträffar är att "ramen" runt bokstäverna är borta (den som gör kanterna mjuka och runda - är osäker på vad det heter). Bokstäverna och siffrorna blir med andra ord kantiga, ungefär som att man har pixlat dom.

Samma typsnitt fungerar perfekt på min Mac och jag undrar därför om det kan vara någon inställning någonstans? Problemet inträffar både under OS 9 och OS X i program som Photoshop, Illustrator, TextEdit osv.

Någon som upplevt nåt liknande??

Vet inte om det är samma problem men kantutjämningen på i Photohop har typ dött på min skabbiga PC. Inte för att jag bryr mig så mycket, men om någon vet hur man löser det så är ju det bra...

Är det ett Typ1-typsnitt; så måste du ha ATM installerat om du använder OS 9 eller tidigare för att typsntten ska bli kantutjämnde.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 23:35
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
Problemet inträffar både under OS 9 och OS X...

Har den där reklambyrån verkligen skickat med både skärm- och skrivarfonterna? Det låter som att det skulle kunna vara felet...

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-02-03 09:46
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: HL:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
Problemet inträffar både under OS 9 och OS X...

Har den där reklambyrån verkligen skickat med både skärm- och skrivarfonterna? Det låter som att det skulle kunna vara felet...

Exakt samma typsnitt fungerar klockrent på min Mac, så fel på filerna som reklambyrån skickade är det inte.

Även "vanliga" skärmtypsnitt som Arial, Garamond, Verdana osv. spökar på datorn vi installerar de nya typsnitten på. Fattar inte vad problemet kan vara. Hittar ingen inställning för detta heller. Och som sagt, typsnitten funkar på min QS men inte på min kollegas...

1
Bevaka tråden