Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur rippa kopieringsskyddad cd ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-09 22:24

Hej, jag har Ugglas klassiska mästerverk som jag skulle vilja lägga in på ipodden, men cd-spelaren spottar bara ut cd´n igen... finns något tips ?

/Magnus

Ring skivbolaget och skäll ut dom för att de sålt dej en trasig CD-skiva så skickar de nog en riktig CD-skiva till dej som går att rippa.

Ursprungligen av mangan:

Hej, jag har Ugglas klassiska mästerverk som jag skulle vilja lägga in på ipodden, men cd-spelaren spottar bara ut cd´n igen... finns något tips ?

/Magnus

Skivbolagen skjuter sig själva i foten när de levererar skivor som inte ens är spelbara. Många bilstereoapparater tar inte emot kopieringsskyddade skivor, till stort förtret för skivnasarna. De får ju en sur kund på halsen och får ta tillbaks skivan.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-10 21:30

Jag har bara haft problem med skivorna som det står CopyControl på, Lars Winnerbäck-Söndermarken, Placebo-Sleeping with ghosts, Pet Shop Boy-Pop Art The Hits tex.. iTunes hänger sig när man försöker importera.. tar också tacksammt mot lösningar, eller så ska jag ringa å klaga jag med.

• Oregistrerad
  • 2004-02-10 22:59
Ursprungligen av markus:

Jag har bara haft problem med skivorna som det står CopyControl på, Lars Winnerbäck-Söndermarken, Placebo-Sleeping with ghosts, Pet Shop Boy-Pop Art The Hits tex.. iTunes hänger sig när man försöker importera.. tar också tacksammt mot lösningar, eller så ska jag ringa å klaga jag med.

För mig har det ibland funkat genom att först avmarkera första låten. Importera. Sedan har det gått med den första. Det har laggat ganska mycket dock. Man får ha tålamod.

Självklart ska du ringa och klaga. Det är ju f-jvl som det är nu. Omodernt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-11 16:38

Tack för tipset, fungerade utmärkt! Väldigt effektivt skydd måste jag säga..

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 16:54

Jag har en riktigt gammal cd-spelare till datorn som läser de flesta kopieringsskydden.

(Riktigt gammal är i detta fall från den tiden PowerMac var Blå-vit och på 350 MHz)

Just Ugglas klassiska rippade jag utan problem med Combo-spelaren i min MDD.

• Oregistrerad
  • 2004-02-11 17:18

Tycker att det nästan alltid funkar om man provar lite olika operativsystem. Jag har WinXP, MacOS 9 & 10.1 på jobbet och 10.2 hemma, nå'nstans brukar det funka felfritt...

Nå't av kopieringsskyddssystemen har diskar brända i två sessioner och då funkar det utmärkt att bränna en ny skiva av sessionen som bara innehåller musiken och sen rippa den. Det är mitt enda tips.

Worst case senario - ladda ner skivan som komplement. Köper jag en skiva ska den på iPoden, så är det bara...

Nya Latin Kings skivan hade ett kopierings system emot tjejens md så det gick inte att spela in från den men jag drog en kopia på audio filerna bara i toast och brände en ny fast utan skyddet..funkade jätte bra att spela in på md´n nu...Konstigt skydd...

• Oregistrerad
  • 2004-02-12 13:43

Sitter med liknande problem med en av mina skivor. Här är det "I Am Sam Soundtrack" som strular. iTunes listar upp innehållet på skivan, men kan varken spela eller importera spåren. iTunes hänger sig förvisso inte, men drar igenom filerna på fem sekunder... precis som att de inte finns (har även provat att avmarkera första spåret). Toast ger ett felmeddelande om jag provar att kopiera skivan (i hopp om att kopian skulle fungera). Någon som har en lösning som skulle fungera på Macen? Har provat på PC när jag satt fast i det träsket, även där utan resultat...

chop... upp igen

Brukar lyckas med de flesta kopieringsskyddade skivor, men vissa knastrar det i efteråt, men då brukar jag lösa det genom att lägga in skivan som en imagefil och sen använda cd-rom simuleringsprogram. Men på vissa skivor funkar det inte (läs Magnus Uggla - Klassiska mästerverk cd1 (cd2 har jag lyckats med) ). Hur ska jag göra för att lyckas? Har provat med EAC först, funkade inte heller... blir tokig på det här. ska börja bojkotta skivor som har copy control hur gärna jag än vill ha dem.

Ring och skäll det är inte cdskivor ni har fått (uppfyller inte vissa standarder) ring skivbolagen och kräv nya skivor som går att kopiera!

• Medlem
  • Torsby
  • 2004-10-20 08:22

Jag läste att Sony skulle sluta med sitt kopieringsskydd på skivor, de hade fått sjunkande försäljningssiffror sedan de införde det. Intressant att se att de inte skyller på fildelning och dylikt. Nu gällde detta bara Japan, men det är ju ändock en början...

Testa Audiograbber, brukar kunna rippa det mesta... Vill man vara riktigt omständig kan man ju koppla cdspelaren till line in på datorn sedan sampla i tex. wavelab. För att sedan göra om wav-filen till mp3 eller vad man nu vill...

eller också... ladda ner skivan.. du har juh redan orginalet.

Sitter och rippar Ugglas Klassiska Mästerverk nu, funkar hur bra som helst... Bara en skiva har strejkat och det var Caesars Palace Love for the streets... väldigt synd för det är ju en grym skiva...

1
Bevaka tråden