Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Belkin Voice Recorder

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ipoden skiljer sig från andra mp3-spelare genom att den från start saknar möjligheten att spela in ljud. Denna produkt från Belkin råder bot på detta problem. Du får ljudinspelning på ett enkelt sätt och en produkt med snygg design men med en stor brist...

Belkin Voice recorder pluggas in via fjärrkontroll- och hörlurskontakten. Den sitter snyggt och bra fast, och vid inpluggning kommer man direkt in till ett tillbehörsläge där det är enkelt att spela in. Bara att trycka och köra igång. Röstfilerna sparas sedan i en speciell spellista och under inspelning i tillbehörsmenyn.

Filerna kan du sedan synka till iTunes eller lyssna på som vanligt. Du kan även använda Voice Recorder som en högtalare.

Så här långt är allt bra... Redo för ett toppbetyg? Tänk om. För det finns en stor brist, och den stavas LJUDKVALITET. Det kan inte Voice recorder bidra med. Ljudet blir av låg kvalitet, 8 kHz mono. Invändningen kan då vara att man ändå hör vad som sägs. Då är det dags för nästa besvikelse, voice recordern "slår i botten" väldigt lätt och skapar ett sprakande ljud när mikrofonen inte klarar att justera inspelningsvolymen.

På de hela taget: en snygg produkt, enkel att använda med en enda stor brist: ljudkvalitet. Den fungerar att spela in röstmemo och intervjuer med, men räkna med dålig justering av volymen med sprak som följd.

Lyssna på testljud här.

+
* Smidig att hantera, enkla menyer i iPoden.
* Snygg och liten
* Fungerar som en enkel högtalare

_
* Dålig ljudkvalitet
* Dålig volymjustering gör att inspelningen "distar"

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-07 15:59

Hehe, nu får man höra Erik snacka osså...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-07 17:20
Ursprungligen av svanerik:

Lyssna på testljud här.

Länk borta/död?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 17:53

tycker inte kvaliten vid en armlängds avstånd lät SÅ dålig...

Usch så beklämmande dåligt! Jag fattar inte att Belkin riskerar sitt goda anseende och lägger ner möda på marknadsföring på en så undermåligprodukt. Ska det vara så svårt att ta den här iden på allvar. Aldrig att jag slänger ut 499 spänn för en sån här trött halvmessyr. Jag skulle däremot gladeligen betala 1000 spänn för en mojäng som gör samma sak men med kvalitet och inställningsmöjligheter. Men då vill jag ha sånt som voiceaktivation etc...

Jag är mest störd på att den slår i botten, alltså inte justerar inspelningsvolymen. Jag gjorde en intervju idag och då "bottnade" den hela tiden. Det är väldigt dåligt.

Ja, ni får höra min vackra röst Fin va?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-08 06:59
Ursprungligen av svanerik:

Ja, ni får höra min vackra röst Fin va?

Otroligt fin!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 00:52

Inget fel på din röst. Det låter fördj*vligt! Skulle verkligen inte vilja köpa en pryl för de pengarna och sen fungerar den så där dåligt? USCH!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-08 03:15

iPod är begränsad till 8kHz

Skall man vara petig så är den dåliga ljudkvaliteten inte Belkins fel utan Apples. iPod är begränsad till 8kHz. Även Griffin har en mic med samma begränsningar. Det är alltså Apple man skall klaga på här.

Synd att Apple lagt in denna begränsning. Jag hade behövt en riktig inspelare med extern mic. Får väl vänta på att Apple vaknar. Eller köpa en iRiver H340 istället.
¨

Ursprungligen av bod:

Skall man vara petig så är den dåliga ljudkvaliteten inte Belkins fel utan Apples. iPod är begränsad till 8kHz. Även Griffin har en mic med samma begränsningar. Det är alltså Apple man skall klaga på här.

Synd att Apple lagt in denna begränsning. Jag hade behövt en riktig inspelare med extern mic. Får väl vänta på att Apple vaknar. Eller köpa en iRiver H340 istället.
¨

Jag tycker att det låter dumt att välja en ful iRiver som ser ut som min "Sony Walkman från 1997 med ett otroligt fult mönster" framför iPod. Alla har ju rätt att ha sin åsikt, men det finns inget annat bolag som är ens i närheten utav iPod designmässigt och även användargränssnittmässigt! (snyggt ord det där sista!)

Men köp en iRiver, då låter du iaf bättre!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-11 02:01
Ursprungligen av HC Andersson:

Jag tycker att det låter dumt att välja en ful iRiver som ser ut som min "Sony Walkman från 1997 med ett otroligt fult mönster" framför iPod. Alla har ju rätt att ha sin åsikt, men det finns inget annat bolag som är ens i närheten utav iPod designmässigt och även användargränssnittmässigt! (snyggt ord det där sista!)

Men köp en iRiver, då låter du iaf bättre!

Jag har dock en iPod... jag är inte heller "helt ny" när det gäller Mac. Tycker dom (den engelska snubben) gör ett grymt designarbete. Du är nog inte helt ensam om att tycka att Apple har bra design. Det är ju liksom en stor orsak till varför dom är kända.

Men vill man ha något bara för det är snyggt, kan man ju springa runt med en guldtacka istället. Eller varför inte en iPod utan innanmäte, bara ett skal? Det är helt grymt att den är snygg, men det är ju inte fel om den också gör det jag vill, eller? Jag använder min iPod. Skulle dock vilja använda den till så mycket mer. Har gett Apple feedback på t.ex mic och USB-kamera-ingång sedan den kom. När jag vet att de saker jag föreslagit är så otroligt enkla att införa så blir man ju bara så trött när inget händer. T.o.m så trött att man överväger att skaffa en ful grunka som klarar att göra det man vill. Jag har liksom inget behov att visa en snygg iPod för andra.
¨

en grejer med Apple är direkt obegripliga som det där med att bygga in taskig ljudkvalitet i marknadens snyggaste, smakfullaste och bästa mp3-spelare eller att dom envisas med en-knappsmöss. Men det sista kanske är av omsorg om vissa mus-fabrikanter. Men att kastrera iPoden är ju fullständigt obegripligt. Vad fan menar dom??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 12:37

Alltså shit, känns inte som att man skulle lägga ut mer än 99 spänn på en grej som detta. Ljudet var ju helt värdelöst och dessutom känns det som man inte skulle nyttja den särskilt mycket.

  • Medlem
  • 2004-09-11 20:12

jag hade tänkt att köpa en Voice Recorder till min ipod 40gb jag tänker köpa till slutet på dena månad. men nu r det så jag ubdrar vilken ska jag köpa Belkin Voice Recorder eller Griffin iTalk. såklart det viktiga är djud kvaliten och enkel att använda m.m.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 14:54
Ursprungligen av Golab:

jag hade tänkt att köpa en Voice Recorder till min ipod 40gb jag tänker köpa till slutet på dena månad. men nu r det så jag ubdrar vilken ska jag köpa Belkin Voice Recorder eller Griffin iTalk. såklart det viktiga är djud kvaliten och enkel att använda m.m.

Samma dåliga kvalitet på båda. Beror på iPod, inte på Griffin och Belkin tyvärr.
Men funkar mycket bra för röstmemon, möten, intervjuer.
¨

  • Medlem
  • 2004-09-13 15:45

jag tänkte ha den på föroläsningar och på lektioner altså spela in så jag kan lysna på senare, nån som har en posotiv eller negativ erfarenhet av nån av dom 2?

Jag har testat den i en storföreläsning med 200 personer i stora hörsalen - ganska extremt, alltså. Resultatet blev ingen höjdare - framför allt kom "nära ljud" alldeles för tydligt med. Istället hörs föreläsaren dåligt. Men har du en vanlig föreläsningssal med tysta kurskamrater och placerar den så att inte andra ljud stör så kan du nog slappna av under föreläsningarna ...

  • Medlem
  • 2004-09-18 16:53

vet inte om det va dena model eller den andra men kan man inte kopla in en riktig mic i den som klarar av att filtrera bort lite oväsen?.. bara undrar

Ursprungligen av Kurt Wicke:

Jag har testat den i en storföreläsning med 200 personer i stora hörsalen - ganska extremt, alltså. Resultatet blev ingen höjdare - framför allt kom "nära ljud" alldeles för tydligt med. Istället hörs föreläsaren dåligt. Men har du en vanlig föreläsningssal med tysta kurskamrater och placerar den så att inte andra ljud stör så kan du nog slappna av under föreläsningarna ...

Ursprungligen av Golab:

vet inte om det va dena model eller den andra men kan man inte kopla in en riktig mic i den som klarar av att filtrera bort lite oväsen?.. bara undrar

det undrar jag också. Det vore en höjdare. Eller en annan extern mikrofon med sladd ...

Kurt

  • Medlem
  • 2004-09-18 17:35

jag ve nån av dom ska kuna det har läst det nån stans

Ursprungligen av Kurt Wicke:

det undrar jag också. Det vore en höjdare. Eller en annan extern mikrofon med sladd ...

Kurt

Belkin har en universal microphone adapter som jag ska testa någon gång... Den är OK.

Ursprungligen av svanerik:

Belkin har en universal microphone adapter som jag ska testa någon gång... Den är OK.

har du använt den? har du någon typbeteckning?

Kurt

Belkin Universal Microphone Adapter... Den funkar OK, ljudet konverteras till 8 kHZ mono.

Jag vet faktiskt ett alternativ för de som vill kunna spela in bra ljudkvalité med sin ipod det är bara att ladda ner iPodlinux www.ipodlinux.org sen finns det ett ställe där som man kan göra recordings med och där går det faktiskt att spela in med bra kvalité om mikrofonerna pallar det och det fanns ju adaptrar så man kan koppla in riktiga mikrofoner du kan välja mellan dessa ljudkvaliteter: 8khz, 32khz, 44.1khz, 88.2khz och slutligen 96khz så ni som vill tanka linux då har ni även en massa nya spel som går att spela på podden samt stöd för att se bilder och andra saker.

Ursprungligen av IcyStorm:

Jag vet faktiskt ett alternativ för de som vill kunna spela in bra ljudkvalité med sin ipod det är bara att ladda ner iPodlinux www.ipodlinux.org sen finns det ett ställe där som man kan göra recordings med och där går det faktiskt att spela in med bra kvalité om mikrofonerna pallar det och det fanns ju adaptrar så man kan koppla in riktiga mikrofoner du kan välja mellan dessa ljudkvaliteter: 8khz, 32khz, 44.1khz, 88.2khz och slutligen 96khz så ni som vill tanka linux då har ni även en massa nya spel som går att spela på podden samt stöd för att se bilder och andra saker.

Jag läste just om det där någonstans och det verkar ju mycket lovande.
Vad för mickar rekomenderas?
Av den artikel jag läste (el-utgåvan av amerikanska Macworld var det nog) så verkar det som att monoinspelning gick att göra men att det var trixigare med stereo. Någon som testat?

har inte testat men kommer förmodligen snart att skaffa en Griffin Italk - Voice Recorder så då kan jag meddela hur det funkar

Jag pluggar journalistik och funderar på att köpa en mic till ipoden för att spela in intervjuer. Jag har inte tänkt använda den för radioinslag eller så utan bara för ren memo. Spelar det nån roll vilken av de två man köper eller är de lika dåliga båda två?

Ursprungligen av julius:

Jag pluggar journalistik och funderar på att köpa en mic till ipoden för att spela in intervjuer. Jag har inte tänkt använda den för radioinslag eller så utan bara för ren memo. Spelar det nån roll vilken av de två man köper eller är de lika dåliga båda två?

Jag har en griffin iTalk. Jag tycker att den är ganska kass. Riktigt dåligt ljud. Men frågan är om ljudet är sämre en i belkin. Jag testade båda två i affären och köpte till slut iTalken..

Om du har Linux kan du recorda utan att köpa annat än en vanlig datormick

1
Bevaka tråden