Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genrer i iTunes

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur använder ni genrer i iTunes och era iPod:ar? Själv kör jag bara tre kategorier; "Hela album", "Enstaka låtar" och "Ljudböcker". Vet egentligen inte om det är så smart. Behöver lite uppslag för att effektivisera systemet. Tror inte att jag är så sugen på att kategorisera 11 000 mp3:or som "Rock", "RnB" och sånt. Hur kategoriserar man t ex Elvis Costello? Punk? Easy Listening? Singer/Songwriter?

Jag har t.om stängt av genrebrowsing. Personligen tycker inte jag att det säger ett jota ,)

Tycker det är väldigt bra. Om man vill ha lugn bakgrundsmusik har jag "chill" genren, vid förfest kör jag "dance" genren.

Jag har lagt skivnummer i Genre. Egentligen andast för att kunna gå tillbaka till skivan om jag behöver rippa en gång till. Mina skivor står i en högst privat "nummerordning". Den första numreringen sammaföll med en alfabetisk sortering av de skivor som fanns i min ägo den dagen den gjordes, sedan fyller alla nyköp på i listan. Lite splittrat kanske, men för mig fungerar det bra.

Jag har sorterat alla låtar i olika genrer som beskriver låtarnas stämning, för mig funkar det kanon. Jag använder det hela tiden.

Ursprungligen av Erik Svansbo:

Jag har sorterat alla låtar i olika genrer som beskriver låtarnas stämning, för mig funkar det kanon. Jag använder det hela tiden.

Kan du beskriva lite vilka genrer du använder?

Jag har funderat själv på vilka genrer man vill ha. Det är inte lätt.

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-22 16:04

personligen kör jag på genrerna som banden i fråga spelar.
känns på något sätt lite logiskt... hrm.

Jo, men det kan ju bli lite lurigt här o var. En del genrer är rätt breda. Hur definierar man Stina Nordenstam? Kylie Minogue? Är båda Pop? Vad spelar Frank Sinatra?

Det man vill är ju egentligen att kunna spela låtar som "känns" lika på samma gång. Är man sugen på något fartfyllt och roligt kanske man vill lyssna på Håkan Hellströms första, The Vines och The Libertines. En annan gång kanske man vill ha soft som Norah Jones, Lene Marlin. Ännu en annan gång vill man kanske ha Metallica, Fear Factory, etc. Eller kanske Frankie Boy och Dino.

1
Bevaka tråden