Jag har en T68i, och jag är just nu själv intresserad av att byta till en Nokia 7650. Det kan förstås bero mer på att jag är ´prylbög´ än att jag faktiskt kommer ha mer nytta av Nokian. Det känns dock inte vettigt att lägga ut så pass mycket pengar på en 7650 att det är värt det just nu.
Angående programvara till båda telefonerna, T68i stödjer inte java, så programutbudet till den är i stort sett inexistent. Däremot räknar jag med att det kommer fortsätta komma ut en stadig ström av intressanta Epoc-applikationer (och spel) till Nokias lurar i framtiden.
Man får tänka på att användarbasen för dessa telefoner faktiskt kan bli såpass mycket större än vad de Epoc-baserade PDA´erna någonsin haft. Släpper man ett bra program som blir populärt av användarna, så når man ut till väldigt mycket människor. Det finns också en skillnad i sättet en mobiltelefon och PDA används, då en mobiltelefon i regel alltid tas med vart man än går. Jag har en iPaq som jag tycker att jag ´alltid har med mig´, men det blir inte att jag använder den så mycket för det. Hade gärna avlastat en hel del funktioner till mobilen om det vart möjligt. Jag tror att det blir väldigt intressant att se vilken mjukvara som kommer ut till de telefoner som stödjer java.
Vad gäller kalendern på 7650 så har jag inte testat den nog mycket för att kunna avgöra hur bra det skulle fungera för just dig. Gå in på närmaste Vodaphone store till exempel-- och om du har en bärbar mac-- be att få testa hur bra de fungerar ihop!
Glöm heller inte att dessa två telefoner inte är dina enda alternativ. SonyEricsson T300 är som en T68i med Java-stöd, Nokia 7210 och 6610 är (i stort) som en 7650 fast mindre och utan kamera. Samtliga dessa tre ska finnas i butik i nuläget. Innan du bestämmer dig för något råder jag dig att titta in dessa.
För mig är valet solklart, någon av Nokias nya lurar är det jag är ute efter. Min T68 har tjänat mig väl, men det är java och 4096 färger jag vill ha. Det skadar sen inte heller med Nokias trevliga användarinterface (7210/6610 är ljusår före T68i på denna fronten, tycker jag). Själva utseendet på dessa telefoner är också väldigt snyggt och propert, där en SonyEricsson T300 i jämförelse kan kännas som en ´leksak´. Nokia 7210 är i princip samma telefon som 6610 fast med en mer ´ungdomlig´ form.
Nokia 6610
www.nokia.se/mobiltelefoner/6610/
Nokia 7210
www.nokia.se/mobiltelefoner/7210/
SonyEricsson T300
www.sonyericsson.com/se/spg.jsp?template=PS1&B=ie&PID=9976&LM=PSM_V&gal=105