Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Darwin

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har precis släppt Darwin i version 6.0.2 för x86. En behändig bootbar ISO finns att hämta på Apple´s Darwin sida

Ciryon

Edit: bytte rubrik

[ 28 November 2002, 17:11: Meddelandet ändrat av: Ciryon ]

  • Medlem
  • London
  • 2002-10-29 10:31

Vad får man med den installationen? Kan man lägga in KDE eller liknande? Jag vet att man kan köra QTSS men vad mer? Någon som har installerat och kan tipsa oss som har gamla skruttiga PC:ar till ingen användning, kan det här vara något att lägga in på dom?

  • Medlem
  • 2002-10-29 10:41

Cyrion: Jag gillar din bild. Tanterna på Ofvandals Konditori skulle gilla dig skarpt! De har en febless för unga, välklädda män.

EDIT: Ciryon ska det vara, och ingenting annat.

[ 29 Oktober 2002, 10:50: Meddelandet ändrat av: stfm ]

Ja, bilden är cool. Jag skulle gärna se att lillfingret spretade på kaffekoppshanden. Kanske gör det det, men det syns bara inte. Välkammat och bra i alla fall.

Hehehe.. tack. Bilden är faktiskt tagen på en begravning för ett par veckor sedan. Så det är "gravkaffe" jag sitter och dricker.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: jb:
Vad får man med den installationen? Kan man lägga in KDE eller liknande? Jag vet att man kan köra QTSS men vad mer? Någon som har installerat och kan tipsa oss som har gamla skruttiga PC:ar till ingen användning, kan det här vara något att lägga in på dom?

Man ska nog kunna kompilera det mesta som funkar till FreeBSD. KDE till exemel. Kolla på OpenDarwin.

Ciryon

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-30 11:21

Ursäkta en lekman, men vad innebär det här egentligen?

Hur nära Mac OS X kommer man på en Pentium? Aqua fattas väl, men med ett annat interface, typ KDE, kan man då köra X-apps? Eller vad har man för nytta av Darwin?

Hugin:

Du får med Darwin, grundstenen till Mac OS X. Du får inte med Carbon, Quartz eller Aqua. Däremot går det att lägga in vanliga UNIX program, t.ex. XFree86 och KDE.

För någon som inte är väldigt duktig på UNIX så är det oändligt mycket enklare att installera en Linux distribution där allting ingår.

Och vill man bara ha en BSD baserad server så är det bättre att köra FreeBSD.

Apple själva säger att de släpper Darwin för x86 bara för att kontrollera att deras kod är portabel (och därmed rätt skriven).

Ciryon

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-30 15:47

Tack för det, Ciryon.

  • Avstängd
  • 2002-10-30 21:35

Whio, funkar på 440BX-chipsets Hehe, det va ju ett tag sen 440BX va "modernt". Funkar inte på AMD eller VIA-system... gissar att dom lämnar det till de galna datanördarna

Ursäkta en, antagligen, urkorkad fråga när det gäller Darwin-grejen...

Vad är Darwin och vad gör den för nytta för mig som "vanlig, dödlig användare" ?

Är inte riktigt med på noterna (ursäkta ordvitsen ang. mitt yrke) när det gäller vad man ska ha denna Darwin till, och vad den faktiskt gör...

Har läst den här tråden som Cyrion tipsade om i sin andra diskussion, men blev inte klokare här heller...

Upplys gärna en stackars oinvigd OS 9-användare...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 12moons:
Vad är Darwin och vad gör den för nytta för mig som "vanlig, dödlig användare" ?

Upplys gärna en stackars oinvigd OS 9-användare...

Darwin är själva operativsystemet bakom Mac OS X. Det är det som styr filsystem, systemanrop, händelser och egentligen allting ´under ytan´. Det som du ser i OS X är ett sofistikerat (och vackert) användargränssnitt som pratar med Darwin för att uträtta olika saker. Fantastiskt enkelt beskrivet.

Darwin följer naturligtvis med Mac OS X och som användare behöver du egentligen aldrig bry dig om att det finns där nånstans bakom och gör sitt jobb. Om du i Mac OS X öppnar Terminalen så får du upp en prompt där du själv kan prata med Darwin.

Som vanlig, dödlig användare behöver du förmodligen aldrig bekanta dig med Darwin på annat sätt än att du plötsligt märker att din dator aldrig kraschar och att du kan göra många tunga uppgifter samtidigt.

Ciryon

1
Bevaka tråden