Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertering av film till nya iTunes & iPod?

Tråden skapades och har fått 152 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av asprull:

eh.. e de bara ja som får in dom i itunes men inte i ipoden?

Tjena då är vi två styckna

  • Medlem
  • 2005-11-20 22:07
Ursprungligen av Anden_91:

Tjena då är vi två styckna

Testa att sänk bitraten. Om ni har 768 så kan det vara problemet. När jag konverterat med den bitraten så har vissa filmer bara fungerat att läggas in i Itunes, men sedan inte in i podden. Kolla även att ni inte har för hög upplösning

Ursprungligen av steehl:

Ingen som vet ett bra program för PC? Gärna likt Razor Lame (som är för ljud).

Svarar på min egen fråga, Videora är ett utmärkt program:

Ladda ner här:
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/

Guide:
http://www.videora.com/en-us/Converter/guides.html

Ursprungligen av steehl:

Svarar på min egen fråga, Videora är ett utmärkt program:

Ladda ner här:
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/

Guide:
http://www.videora.com/en-us/Converter/guides.html

Tack för bra tips. Enkelt och bra program. Rekomenderas

  • Medlem
  • 2005-10-22 17:26

Någon som vet om något program för MAc som kan kovertera mpg-filer så att de fungerar på ipoden utan att tappa ljudet. Har använt mig av QT Pro för att få över mina homemovies skapade i iMovie och det fungerar utmärkt (tog jävligt lååång tid bara). Men när jag ska konvertera mpg filerna (har en del musikvideos i detta format) så försvinner ljudet.

Använder äver Mac The Ripper och Handbrake för att serier jag har på DVD men det programet fungerar inte på datafiler.

Någon som har samma problem eller en lösning?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-22 19:56
Ursprungligen av FIIZ:

Någon som vet om något program för MAc som kan kovertera mpg-filer så att de fungerar på ipoden utan att tappa ljudet. Har använt mig av QT Pro för att få över mina homemovies skapade i iMovie och det fungerar utmärkt (tog jävligt lååång tid bara). Men när jag ska konvertera mpg filerna (har en del musikvideos i detta format) så försvinner ljudet.

Använder äver Mac The Ripper och Handbrake för att serier jag har på DVD men det programet fungerar inte på datafiler.

Någon som har samma problem eller en lösning?

Jag skrev tidigare i tråden om Forty-TwoDVD-VXPlus som finns på versiontracker... demoversionen räcker bra till musikvideos... Där kunde jag på ca. 5 minuter göra om en musikvideo till avi (på min iMac G4 1GHz). Sedan kunde jag som vanligt fixa sista steget i QuickTime.

  • Medlem
  • 2005-10-22 21:48
Ursprungligen av Timber:

Jag skrev tidigare i tråden om Forty-TwoDVD-VXPlus som finns på versiontracker... demoversionen räcker bra till musikvideos... Där kunde jag på ca. 5 minuter göra om en musikvideo till avi (på min iMac G4 1GHz). Sedan kunde jag som vanligt fixa sista steget i QuickTime.

Tack ska du ha.

den senaste version har dessutom stöd för det nya iPod formatet så man slipper en andra omkodning via QT.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-22 23:54
Ursprungligen av FIIZ:

Någon som vet om något program för MAc som kan kovertera mpg-filer så att de fungerar på ipoden utan att tappa ljudet.

ffmpegX (se längre upp i tråden)

Ursprungligen av FIIZ:

Någon som vet om något program för MAc som kan kovertera mpg-filer så att de fungerar på ipoden utan att tappa ljudet. Har använt mig av QT Pro för att få över mina homemovies skapade i iMovie och det fungerar utmärkt (tog jävligt lååång tid bara). Men när jag ska konvertera mpg filerna (har en del musikvideos i detta format) så försvinner ljudet.

Använder äver Mac The Ripper och Handbrake för att serier jag har på DVD men det programet fungerar inte på datafiler.

Någon som har samma problem eller en lösning?

QTconvert... upptäckte det just... verkar sjukt bra...

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22356

  • Oregistrerad
  • 2005-10-23 12:48

Måste filmerna/videoklippen/tv-serierna man lägger in "krympas" i upplösning? För jag trodde att man kunde köpa till någon kabel att koppla till tv:n och sen kolla där. Hade ju varit perfekt, kan man göra det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-23 18:25
Ursprungligen av genius:

Måste filmerna/videoklippen/tv-serierna man lägger in "krympas" i upplösning? För jag trodde att man kunde köpa till någon kabel att koppla till tv:n och sen kolla där. Hade ju varit perfekt, kan man göra det?

Beror ju på vilken upplösning du har dem i nu
Apple säger att iPoden stöder :

Citat:

H.264 video: upp till 768 Kbit/s, 320 x 240, 30 bilder per sekund, Baseline Profile upp till nivå 1.3 med AAC-LC upp till 160 Kbit/s, 48 KHz, stereoljud in i filformaten .m4v, .mp4 och .mov
MPEG-4-video: upp till 2,5 Mbit/s, 480 x 480, 30 bilder per sekund, Simple Profile med AAC-LC upp till till 160 Kbit/s, 48 KHz, stereoljud in i filformaten .m4v, .mp4 och .mov

Det ska gå att spela högre filmer med högre upplösning, men för bästa resultat ska man nog
följa riktlinjerna ovan.

Troligen måste du ändå konvertera filerna (om man inte redan har filerna i mpeg4 eller H.264).

Jag använder ett konverterings program för PSP, vet inte om det funkar än till podden men det är riktigt bra annars..

ImTOO PSP Video Converter, heter det..

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-23 23:16

Subs-filer till ny iPod?

Tjo, är det någon som vet om podden klarar av .srt eller .sub filer?
Eller måste man gå den långa vägen och lägga subsen direkt på .avi filmen och sedan konvertera den så att podden kan läsa den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-24 01:09
Ursprungligen av TheGun:

Tjo, är det någon som vet om podden klarar av .srt eller .sub filer?
Eller måste man gå den långa vägen och lägga subsen direkt på .avi filmen och sedan konvertera den så att podden kan läsa den?

Nej, och även om den kunde det skulle nog inte jag kunna läsa texten i alla fall

Ursprungligen av dezoe:

Nej, och även om den kunde det skulle nog inte jag kunna läsa texten i alla fall

"Reading the cast names that run by at the beginning of the episode was easily done and so I can only assume that watching videos with subtitles, i.e., Anime, can be done without much eye strain."

Tror nog inte det ska vara något problem att läsa subtitles på iPod skärmen.

Källa: ArsTechnica
http://arstechnica.com/reviews/hardware/video-ipod.ars/4

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-24 14:31
Ursprungligen av steehl:

"Reading the cast names that run by at the beginning of the episode was easily done and so I can only assume that watching videos with subtitles, i.e., Anime, can be done without much eye strain."

Tror nog inte det ska vara något problem att läsa subtitles på iPod skärmen.

Källa: ArsTechnica
http://arstechnica.com/reviews/hardware/video-ipod.ars/4

Hehe Läste där en stund efter att jag postat. Tror ändå att det blir svårt att läsa text, men snart vet jag(iPoden i Holland nu ). Huvudfrågan var ju dock om den kunde läsa in separata undertextfiler och det
är jag ännu mer säker på att det inte funkar

  • Medlem
  • 2005-10-26 13:03

Vilka är det mest optimala inställningarna i FFMpegX när man ska komprimera till iPoden?

Någon som vet eller har förslag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 15:26

Videora iPod Converter är gratis

http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-26 15:52
Ursprungligen av xtrem:

Videora iPod Converter är gratis

http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod

Finns det nått liknande till mac?

Jag kör med PQ-dvd to ipod (PC) Funkar skitbra...

Lyckades fixa en mpeg film till MPEG-4 med Videora, och det var skrämmande hur bra bilden var på iPodens skärm.

Däremot ville det inte fungera att använda Videora med en QuickTime-film och göra om till "rätt" format. Det enda jag fick var ljudet, men ingen bild...

Okej, jag erkänner, jag har för mycket fritid!

Har i alla fall lyckats rippa och konvertera en DVD nu. Valde Tim Burtons första animerade film Vincent, som är bonusmaterial på Nightmare Before Christmas...

Fixade med DVD Decrypter och Videora iPod Converter. Den färdiga filen blev c:a 34MB stor i MPEG-4...

Här är resultatet!
(Bilden är lite suddig, och på iPoden är den lika bra som på tv:n i stort sett, och tyvärr är den i svartvitt, så jag har inte kunnat se hur det blir med färger än. Men nu kan ni få en liten skymt av hur det kan se ut när man fixat och trixat kl 4 på natten/morgonen... :rolleyes:)

*Edit: Filmen är 6 minuter lång*

  • Medlem
  • 2005-10-27 21:17
Ursprungligen av Fritzo:

Okej, jag erkänner, jag har för mycket fritid!

Har i alla fall lyckats rippa och konvertera en DVD nu. Valde Tim Burtons första animerade film Vincent, som är bonusmaterial på Nightmare Before Christmas...

Fixade med DVD Decrypter och Videora iPod Converter. Den färdiga filen blev c:a 34MB stor i MPEG-4...

Här är resultatet!
(Bilden är lite suddig, och på iPoden är den lika bra som på tv:n i stort sett, och tyvärr är den i svartvitt, så jag har inte kunnat se hur det blir med färger än. Men nu kan ni få en liten skymt av hur det kan se ut när man fixat och trixat kl 4 på natten/morgonen... :rolleyes:)

*Edit: Filmen är 6 minuter lång*

Vilka är de optimala inställningarna att köra med i Videora? Är inte så high på sånt.
Har 50GB utrymme så helst så bra kvalitet som möjligt.

Ursprungligen av plake:

Vilka är de optimala inställningarna att köra med i Videora? Är inte så high på sånt.
Har 50GB utrymme så helst så bra kvalitet som möjligt.

Bra fråga... Jag testade bara för att se hur det fungerade (OM det skulle fungera). Jag gjorde inga inställningar i Videora utan tog de som är förinställda. Jag tror att de är bäst. Jag menar, min film såg skarp och bra ut, fint flyt osv...

  • Medlem
  • 2005-10-28 00:12
Ursprungligen av Fritzo:

Bra fråga... Jag testade bara för att se hur det fungerade (OM det skulle fungera). Jag gjorde inga inställningar i Videora utan tog de som är förinställda. Jag tror att de är bäst. Jag menar, min film såg skarp och bra ut, fint flyt osv...

Grejen är den att jag testat ett par inställningar, men när jag för över de via iTunes så säger det att spelaren inte stödjer den filmen. =/

Ursprungligen av plake:

Grejen är den att jag testat ett par inställningar, men när jag för över de via iTunes så säger det att spelaren inte stödjer den filmen. =/

Har varit lite problem med videora & h264 formatet, dom håller på och jobba på det, tills vidare kan ni ju följa den här guiden:
http://www.pspvideo9.com/forums/viewtopic.php?t=2232

  • Medlem
  • 2005-10-28 12:11

Jag har inte fått min Ipod än, men jag håller för fullt på att försöka konvertera film till rätt föromat. Jag testade nyss en film med xvid-format, men det uppstod ett problem. Filmen verkade vara i bra kvalitet, och ljudet fungerade, då jag kollade i real player, men allt eftersom filmen gick så verkade ljudet "släpa efter". På slutet av filmen så låg ljudet 1-2 sekunder fel. Någon som varit med om detta och vet hur man kan lösa det? Går det helt enkelt inte bra med xvid-formatet?

  • Medlem
  • 2005-10-28 12:49

Kan meddela alla hur långt jag har kommit i min utforskning av bästa codec och liknande till den nya iPoden.

Har konverterat både DVD och Avi filer.

Om vi först tar FFMpegX som är bästa alternativet för Avi eller liknande så har jag kommit fram till följande.

Xvid (.mp4) ffmpeg
Är den bästa codecen att använda. den fungerar (vilket inte h.264 gör på annat än QT pro)

Vilken kbit/s man väljer beroe lite på vad man ska använda filmen till. Ska du bara se filmen på iPoden räcker det med 3-500 där 500 är i överkant. Ska man koppla iPoden till TV:n eller se filmerna på datorn bör man överväga att gå upp mot 1000 (vilket dock påvärkar filstorleken mycket)

Även Video size bör övervägas beroende på användnings område. Ska du bara se på iPoden är 320*240 för 4:3 bild eller 320*176 för 19:9 bild det optimala eftersom det motsvarar iPodens bildskärm. Ska man kopplatill TV:n kan man använda ända upp till 480*480 pixlar = 230 400. Vilket betuder att man egentligen kan använda sig av vid 4:3 550*416.

Som ljudcodec använder man AAC och audiobitrate upp till 160. 96 eller 128 räcker utmärkt. Sampling sätter du till 44100.

På options så kryssa i High Quality och Two-pass ecoding. Gör att possecen tar längre tid men det är värt väntan.

Om du ska konvcertera DVD så är Handbrake det bästa alternativet.

Sätt bara i DVD skivan och välj den i det fönster som kommer upp när du startar programet. Som codec väljer det sedan mpeg-4 eftersom h.264 inte kommer att fungera på din iPod (ger dock strålande bild om du bara ska kolla på datorn.

Använd sedan ovanstående inställningar.

Hoppas att detta ska fungera bra för er och att det ska vara till någon hjälp.

OBS! Programen är för er med MAC

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-28 22:51

Två frågor:

1. Hur stor plats kommer en film att ta? Jag tänker mest på LOST, en timme brukar de programmen vara...

2. hur lång tid tar det att konvertera en film på 1h?

Tackar och bugar för svar.

Ursprungligen av Adzam 1:

Två frågor:

1. Hur stor plats kommer en film att ta? Jag tänker mest på LOST, en timme brukar de programmen vara...

2. hur lång tid tar det att konvertera en film på 1h?

Tackar och bugar för svar.

Som jag förstår det beror det på vilka inställningar du har när du rippar och konverterar, och beroende på format, men en timme kanske tar upp 500MB (en väldigt grov uppskattning som kan vara helt fel)... Men är ett avsnitt av Lost verkligen en timme? Är det inte mer 45 minuter bara, eftersom all reklam är borttagen?

Hur lång tid det tar beror väl också på inställningar och vilket program du använder?

Bevaka tråden