Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Acard ATA-133 kost samt Seagate Barracuda disk

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Test Acard 6280M ATA-133 kort samt Seagate hårddisk.

Tillverkare: Acard
Beskrivning: ACARD AEC-6280M, ATA-133 pci-kort
Pris: 1 395 kr (1 743,75 kr inkl. moms)

Tillverkare: Seagate
Beskrivning: Seagate Barracuda V 120 GB, ATA-100 hårddisk
Pris: 1 699 kr (2 123,75 kr inkl. moms)

Testet har utförts på en PowerMac G4 400 MHz. Som jämförelse-disk användes en Western Digital 100 GB ATA-100 kopplad till det interna ATA-66 interfacet. Testet har huvudsakligen utförts i MacOS X.

Installationen av kortet är enkel, bara att sätta kortet i en ledig PCI-plats. Kortet behöver inga drivrutiner varken i MacOS 9 eller X.
IDE-kabel för att ansluta upp till två hårddiskar medföljer kortet, och dessutom en strömkabel.

Instruktioner för hur disken ska byglas i olika lägen finns angivet direkt på disken. För detta test byglade jag den som "single drive", varefter jag kopplade in den på ATA-133 kortet.

Både kort och disk syns direkt efter uppstart i Apple Systeminformation, men hårddisken är oformaterad och kommer inte upp på skrivbordet. Apples Skivverktyg fixar dock detta, och efter formatering har man en ny enhet på skrivbordet på ca 111 GB.

Det första testet bestod i att kopiera en mapp på 1,56 GB till Seagate-disken från Western Digital disken. Detta tog 2 min 26 sek. Samma kopiering åt andra hållet tog 2 min 19 sek. Då båda dessa test involverade båda diskarna kan hastigheten ha dragits ner av den långsammare disken. Därför testades också att duplicera samma mapp på båda diskarna. På Seagaten duplicerades mappen på 2 min 13 sek, inte så stor skillnad alltså. Men betänk att datorn då både läser och skriver på samma disk. På Western Digital tog samma sak 4 min 52 sek! Detta indikerar att Seagate-disken är ungefär dubbelt så snabb på dylika operationer.

Därefter följde lite mer kliniska test med programvara som mäter diskens prestanda. För detta använde jag Atto ExpressStripe för MacOS X, och i 9:an testade jag med HardDisk Toolkit.

Nedan följer resultatet av testet i Atto ExpressStripe:

Seagate Barracuda V:

Max Transfer Size: 32 kb

Max Transfer Size: 8 MB

Detta kan jämföras med Western Digital 100 GB:

Max Transfer Size: 32 kb

Max Transfer Size: 8 MB

Som ni ser är det ganska stora skillnader på diskarna. Liknande skillnader uppmättes även i MacOS 9. Nedan följer testet i HardDisk Toolkit:

Seagate Barracuda V:

Random Read/Write Performance:

Sustained Read: 36 143 KB/sec
Sustained Write: 46 034 KB/sec

Western Digital:

Random Read/Write Performance:

Sustained Read: 11 430 KB/sec
Sustained Write: 12 587 KB/sec

Siffrorna ovan uppnåddes med Seagate-disken kopplad till det snabbare ATA-133 kortet, medan Western Digital-disken var kopplad till datorns interna ATA-66 kedja. Vad händer då om man kopplar in Western Digital ATA-100 på ATA-133 kortet? Nedan följer resultaten från ExpressStripe.

Western Digital 100 GB ansluten till A-Card ATA-133:

Max Transfer Size: 32 kb

Max Transfer Size: 8 MB

Slutsats A-Card:
Har du en äldre dator och behöver bra prestanda på hårddisken är detta absolut något för dig, det blir som siffrorna ovan visar en markant skillnad. Men för att utnyttja det ska man antingen jobba med videoredigering eller liknande arbetsuppgifter som ställer stora krav på hårddisken, eller kopiera väldigt mycket filer. Om du bara använder datorn för att surfa, maila, och ett eller annat spel, så utnyttjas inte den extra prestandan.

En stor nackdel som jag upplevde med ATA-kortet, är att med det i datorn kan jag inte sätta den i vila, allt som händer är att skärmen slocknar men datorn spinner på. Problemet försvann så fort jag kopplade ur kortet.
Efter att testet slutförts fick jag reda på att detta problem är löst med en firmware-uppdatering, den ladda ner här: http://www.acard.com/eng/support/mac.html

Slutsats Seagate Barracuda:

Som siffrorna visar så är Seagate disken marginellt snabbare än en Western Digital kopplad till samma kort, men det som utmärker Seagaten är att den är tyst. Western Digital disken hörs över G4:ans fläkt, men med Seagaten ikopplad hörs bara fläkten. Det är alltid skönt att slippa så mycket surr som möjligt, så behöver du en ny hårddisk rekommenderar jag varmt Seagate Barracuda. Observera dock att den bara har 1 års garanti, de flesta andra tillverkare har 3 år, detta sänker betyget något.

Länkar
Produktblad (pdf) Seagate Barracuda V
Manual (pdf) ACARD AEC-6280M
Produktblad ACARD AEC-6280M

Fler diagram hittar du här.

Bra test!

Måste jag ha ett ATA-133 kort om jag vill stoppa in den Seagate´en i min G4 500 (AGP) ? Skulle vara skönt att kasta ut SCSI disken eftersom den låter som ett sågverk.

Ciryon

Visst är det roligt med test, fast det är roligast om de är av den lite vetenskapliga sorten:

Därför testades också att duplicera samma mapp på båda diskarna. På Seagaten duplicerades mappen på 2 min 13 sek, inte så stor skillnad alltså. Men betänk att datorn då både läser och skriver på samma disk. På Western Digital tog samma sak 4 min 52 sek! Detta indikerar att Seagate-disken är ungefär dubbelt så snabb på dylika operationer.

Detta beror på att Seagaten sitter på ett ATA-133 och WD på ett ATA-66, inte att Seagaten är snabbare utan att kortet är snabbare. Jag vet att det står en sammanfattning i slutet men det är ändå ett väldigt vilseledande påstående.

En annan sak jag undrar över är: Varför ett ATA-133 kort och en ATA-100 disk?
Det vore intressant med en jämförelse mellan ATA-133 & ATA-100 rakt över.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-09 20:49

sen va väll Western Digital disken inte helt tom?
fragmeterad information kan ju sänka prestandan rätt rejält

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Bra test!

Måste jag ha ett ATA-133 kort om jag vill stoppa in den Seagate´en i min G4 500 (AGP) ? Skulle vara skönt att kasta ut SCSI disken eftersom den låter som ett sågverk.

Ciryon

Du kan tjonga in Seagatedisken i din G4:a utan problem. Om disken däremot varit 160GB eller större, hade du inte kunnat formatera den till sin fulla kapacitet utan ett 133-interface. Men som sagt 120 GB - inga problem!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-20 23:46

Det är 128 GB HD som gränsen för ATA-100 bus.
Därför passar 120 GB HD för flesta Macar.
Ska du använda 160 GB eller mera då är det ATA-133 måste.

ATA133-kortet är ett klipp. Hade tidigare ett ATA66kort (flyttat till äldre mac - uppgradera går ju!). Framförallt att det går att stega upp till riktigt stora diskar. Provar nu IBMs Deskstar 180Gb. Uppstarten har blivit segare, men sedan går det fort att starta program. Utrymmesbrist känns inte längre som ett hot.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fv02:
sen va väll Western Digital disken inte helt tom?
fragmeterad information kan ju sänka prestandan rätt rejält

Jo, så var det ju iofs...
Som svar till ill_chrill kan ju tilläggas att detta var mit första test av denna typ, så visst gjorde man en del missar, man jag är rätt nöjd ändå...

1
Bevaka tråden