Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GRANSKNING: Palm Tungsten T

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Granskning av Palm Tungsten T

Min Tungsten T låg och väntade på mig när jag kom hem från jobbet i torsdags. Dustin hade ju lovat mig leverans den 11:e, men gav mig en glad överraskning lite tidigare. Några timmar senare under natten till fredagen blev jag sedan pappa , så därför har jag inte hunnit dela med mig av mina upplevelser med Tungstenen här ännu...

Det första intrycket var att den kändes lite plastigare än min gamla Palm m505, men det beror förmodligen på att den har rörliga delar. Den nya navigationsknappen känns lite ovan och jag har ännu inte lyckats lära mig att kontrollera maskinen med det nya entummesgreppet. Förmodligen är det en vanesak.

Det sämsta med Tungstenen tycker jag det nya displayskyddet är - En genomskinlig plastskiva som man snäpper fast över framsidan. Vill man sedan komma åt skärmen får man snäppa loss plastbiten och snäppa fast den på baksidan istället. Plastskivan har ett hål för navigationsknappen och tanken är väl att man med hjälp av den skall kunna sköta det mesta av informationshämtandet utan att behöva de andra knapparna eller skrivytan, men eftersom jag inte riktigt är vän med den nya knappen känns plastlocket som ett steg tillbaka.

Formatet är mycket behändigt. Med plastlocket monterat är Tungstenen ungefär lika tjock som en m505 med skinnlock, men eftersom man kan skjuta ihop den nya blir den nästan 2 cm kortare. Bredden är också samma och det är faktiskt samma docka som följer med bägge modellerna.

Den nya skärmen är fantastisk. Nu är jag iofs inte bortskämd, eftersom Palm kompromissade lite väl mycket med m505:ans färgskärm, men jag är imponerad! Den nya, högre upplösningen, de skarpare färgerna och den bättre bakgrundsbelysningen ger ett fantastiskt resultat. Nu kan man på allvar börja lägga familjefoton i Palmen istället för i plånboken...

Det jag annars har testat mest är kommunikationsmöjligheterna. Jag har suttit på BB och på patienthotellet i Lund sedan tidigt i fredags morse och efter att ha fuskat och skickat mail till alla vänner och bekanta under en snabbvisit hemma i fredags har jag skött korrespondensen och läst alla gratulationer med hjälp av min nya Palm, Bluetooth och en Nokia 6310. Den medföljande programvaran för webb och e-post fungerar alldeles utmärkt och det är egentligen vidareutvecklingar av äldre produkter (MultiMail och ProxiWeb) som har växt till sig och anpassats för PalmOS 5.

Jag hade en del pyssel innan jag lyckades para ihop telefonen med Palmen. Telefonen hittade aldrig Palmen och när jag försökte tvärtom hittade jag visserligen telefonen, men de kunde inte kommunicera. Så småningom fick jag ordning på det genom att först skapa en koppling som jag använde i en Network-inställning. Kopplade jag sedan upp mig via den inställningen hittade maskinerna varandra och jag kunde para ihop dem.

Det sista begrep förmodligen ingen, men kontentan var att Tungsten T och Nokia 6310 kan användas för att komma åt Internet via Bluetooth och GPRS. Been there, done that!

En annan liten detalj är att pennan (ja, jag vet att den kallas stylus, men det låter så fånigt...) har flyttat in i Palmens innandöme och ligger inte längs med ytterkanten som i tidigare modeller. För att få fram den och för att kunna få in en lika lång penna som tidigare i ett kortare chassi har Palms ingenjörer skapat en kulspetspenneliknande konstruktion så att man kan trycka ut och ihop pennan. När man stoppar in den trycker man ihop den så att den får plats och när man vill ha ut den trycker man fram den så att den sticker ut någon centimeter från ovankanten. Den nervöse konsumenten undrar hur länge den fjädern kommer att hålla...

Det får räcka som en första snabbrapport. Mer kommer efterhand som jag bekantar mig nämare med manicken. Nu måste jag nog gå och sova, eftersom nytillskottet tydligen föredrar att vara vaken på nätterna och sova på dagarna...

/Göran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-10 17:05

Gratulerar!

Vänligen, Ylan

Tilläggas bör att Göran skrev ovanstående granskning redan i november förra året.

/M

Bättre sent än aldrig brukar man väl säga

1
Bevaka tråden