Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Wireless IntelliMouse Explorer for Bluetooth

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Test av Microsoft Wireless IntelliMouse Explorer for Bluetooth.

Tillverkare: Microsoft
Beskrivning: Optisk trådlös Bluetooth mus
Pris: 868,75 kr inkl. moms (695 kr exkl. moms)
Ytterligare (49 st!) bilder från testet!

Trådlösa datormöss har funnits på marknaden de senaste åren. Men denna nya mus från Microsoft är i särklass den mest avancerade som marknaden skådat. Den stora frågan på 99mac har varit huruvida musen är kompatibel med Mac. Svaret är tyvärr nej, inte i dagens läge. Men jag skulle bli mycket förvånad om Microsoft inte släppte drivrutiner till denna utmärkta mus. Detta test genomfördes av denna anledning på Windows-plattformen.

Installation
Microsoft musen levereras smakfullt förpackad i en snyggt designad box, själva musen och blåtandsadaptern syns genom den genomskinliga plasten. Innehållet i boxen består av musen, en Bluetooth-adapter, en USB-adapter, en docka för adaptern, manual, CD-skivor & samt 2 AA batterier.

Manualen är av den enklare typen. Den redogör i stort sett bara för hur man matar in CD-skivan, hur batterierna ska sättas in i musen samt hur Bluetooth-adapterns USB-kabel ska anslutas till datorn. De som har lite datorvana behöver knappast öppna manualen, då den inte tillför något nytt. De medföljande CD-skivorna innehåller installationsfiler, samt Microsofts drivrutin för musen. Drivrutinsprogramvaran kallas IntelliPoint, för Windows är senaste versionsnummret är 4.9.

Den medföljande Bluetooth mottagaren är en snyggt designad, lackad i mörkblå metallic. Mottagaren är ca. 7 cm lång. Mottagaren är försedd med en blå diod som lyser med fast blått sken när enheten är ansluten till datorn. Nu undrar säkert många varför det följer med en USB-adapter. Själva Bluetooth-mottagaren är försedd med USB anslutning av typen USB-mini B (hona). Denna USB-port förekommer på bl.a. på många digitalkameror, exempelvis vissa Sony-kameror. För att kunna ansluta denna mottagare direkt till Macens eller PC’ns ”vanliga” USB-port, (typ A hona), måste den medföljande adaptern användas. Adaptern är designad i samma stil som själva mottagaren, den är till och med en förlängning på mottagarens form och linjer. Sätts mottagare och adapter ihop bildar dessa tillsammans en ca. 12 centimeter lång enhet. Det gäller alltså att man har plats på baksidan av datorn! Det kanske är av denna anledning som Microsoft har valt att skicka med en ”dockningsenhet” till mottagaren. Denna dockningsenhet skulle kunna liknas med dockan för Logitech nya digitala penna, dvs. utseendet påminner om ett förvuxet pennställ. Denna ansluts till en ledig USB-port (”vanlig port”) på datorn via en ca 1,5 meter långa kabel. Men egentligen kan jag inte se vilket syfte denna dockningsenhet har. Bluetooth-mottagaren är väl ingenting som man har med sig när man går, det är väl inte en pryl som ska synkroniseras. Nej, jag förstår ärligt talat inte vilken funktion denna pryl har. Microsoft borde ha satsat mer energi på att utveckla en mindre mottagare som smidigt skulle kunna anslutas till en vanlig USB-port, de borde skippat omvägen via USB-adapter eller dockningsenhet.

Själva installationsprocessen på PCn är som vanligt inte helt enkel. Jag matar in medföljande CD-skiva och startar setup.exe enligt instruktioner. Installationen utförs, och datorn startar om. Jag provar om musen fungerar, ingenting händer! En titt i enhetshanteraren för maskinvara visar att Bluetooth-drivrutinerna installerats, men drivrutinerna för musen (IntelliPoint-programvaran) saknas. Jag matar in CD-skivan ånyo, denna gång visar sig installationen bli fullständig. Problemen kan ha berott på att drivrutinerna krockade med de ursprungliga mus-drivrutinerna från Logitech. När väl all mjukvara är på plats är det relativt enkelt att på Bluetooth-vis ”para” musen och mottagaren. Genom ett tryck på en knapp på musens undersida blir den sökbar, vilket gör att PCn kan identifiera den. Efter denna procedur kan sedvanliga ”mus-inställningar” göras i IntelliPoint-programvaran. De olika musknapparna kan programmeras, scrollhastigheten, pekarens hastighet osv. kan ställas in.

Design
Tidigare hade jag en optisk Logitech mus som jag tyckte var ruskigt snygg. Det var modellen med en lysande blå Logitech-logotyp, på själva musen. Denna mus påminner väldigt mycket om just den musen. Fast denna är båda snyggare och inger ett högre kvalitetsintryck. Microsoft har verkligen lyckat bygga en ursäkta uttrycket; skitsnygg mus. Den passar visserligen inte speciellt väl, med Apples-designprogram som går i vitt, kromat och genomskinligt. Men som en fristående pryl, så är musen väldigt trevlig att se på. Ovansidan består av plast, lackat i mörkblåmetallic. Sidorna är också plast, men inte samma av samma hårda typ, utan en mer gummiaktig-variant. Dessa ytor är mörkblå, fast saknar någon metalliclack. Scrollhjulet är tillverkat i någon form av gummimaterial. Runt hjulet sitter en kromfärgad skiva, det är vårt att avgöra om denna består av plast eller aluminium. Musens undersida består lättgenomskinlig röd plast. Det röda skenet från den dioden på undersidan syns inte på sidorna av musen. Inte ens i mörker lyser det rött från någon springa på musen. Den övergripande kvalitetskänslan är hög.

Ergonomi
Mitt första intryck är att musen är relativt stor, betydligt större än min nuvarande IntelliMouse 1.0, men även något större än Logitech Cordless MouseMan Optical. Har man små händer bör man kanske tänka sig för innan man köper en så pass stor mus. Arbetar man mycket med datorn, och musen tycker jag att man ska bege sig till närmaste datorbutik och prova hur de olika mössen känns. Det är viktigt att man tycker att musen man använder känns helt rätt. Både höger, vänster och scrollhjulet sitter där det ska. På vänster sida, ovanför tummens placering i viloläge finns något nytt. Två knappar avsedda för navigering på webbsidor. En knapp för framåt och en för bakåtnavigering. Dessa knappar känns lite ovana för mig, men ju mer man får använda musen, desto naturligare blir knapparnas placering och funktion. En viktigt sak att poängtera är att musen är designad för högerhänta, musen är inte symmetrisk och lämpar sig inte alls för vänster hand.

Funktioner & hantering
Musen är försedd med fem stycken knappar som individuellt kan programmeras i IntelliPoint-programvaran. Även scrollhjulets kan programmeras, du kan bl.a. välja hur många rader eller sidor ett ”knäpp” ska motsvara. Scrollhjulet rullar inte steglöst utan har tydliga lägen, vilket jag personligen uppskattar.

Musen är drivs med två AA-batterier, de medföljande batterierna är inte uppladdningsbara. Hur lång tid batterierna räcker är svårt att säga. Under testet hade jag ingen möjlighet att prova detta. Jag kan dock nämna att det finns en inbyggd batteristyrke-mätare i IntelliPoint programvaran. Av erfarenhet vet jag att batteriet behöver bytas relativt ofta i trådlösa möss (Logitech Wireless MouseMan Optical), vilket kan kännas rätt frustrerande. Istället för den onödiga dockan till Bluetooth-mottagaren tycker jag Microsoft borde ha utvecklat en docka åt musen! Sådana lösningar finns redan, exempelvis Logitechs senaste trådlösa mus. När man inte använder datorn skulle musen kunna ställas i dockan, för laddning av batterierna.

Bluetooth-kompatibilitet & räckvidd
Många har säkert undrat om den medföljande Bluetooth-mottagaren kan användas för kommunikation med andra Bluetooth-enheter. Med hjälp av adaptern går det bra att identifiera andra enheter, men att upprätta någon kommunikation är svårare. Adaptern (eller om det är drivrutinerna?) stödjer i dagens läge endast s.k. HID (Human Interface Device) - kommunikation. Detta innebär att seriell-Bluetooth-kommunikation inte är möjligt. Det går inte att synkronisera mobiltelefon eller handdator. På Microsofts supportsidor har redan livliga diskussioner blossat om när Microsoft kan tänkas släppa nya drivrutiner som kan möjliggöra seriell-kommunikation. Men en så länge är det förutom Microsoft ingen som har svaret på frågan. Under testet provade jag även om musen fungerar med andra Bluetooth-adaptrar, exempelvis ”BlueSmart”-adaptern. Dessvärre fick jag inte heller detta att fungera.

Musens räckvidd visade sig vara identisk med Logitech Cordless MouseMan Optical. Det rör sig om ca. 8 – 11 meter beroende på hur den aktuella miljön ser ut. Väggar, möbler osv. försämrar räckvidden. Vi kan dock konstatera att räckvidden är långt bättre en för en vanlig sladdförsedd mus, och fullt tillräcklig för vanlig användning.

Liknande produkter
Jag har tidigare nämnt konkurrenten Logitechs mus Cordless MousMan Optical. Men faktum är att även Microsoft sedan tidigare har liknande produkter i sortimentet. Microsoft musen heter Wireless IntelliMouse Explorer, denna mus är till utseendet identisk med Bluetooth-musen, förutom den blåa metallicfärgen. Det som skiljer dessa likartade produkter från den nya Bluetooth-musen är att de arbetar med egna radiostandarder. Bluetoothstandatden är ett öppet protokoll för trådlös dataöverföring. Tack vare detta kan den medföljande sändaren användas för annan Bluetooth-kommunikation, med upp till 7 olika samtidiga enheter. Några andra möss som använder Bluetooth-standarden finns ännu inte på marknaden. Det har dock länge spekulerats huruvida Apple’s framtida ApplePro-möss kommer, om dessa kommer så kommer det med största sannolikhet bli ett hett alternativ till Microsoft musen.

Mac OS kompatibilitet
Denna mus är som tidigare nämnts inte kompatibel med varken Classic eller OS X. Det som händer när den medföljande Bluetooth-adaptern ansluts till Macen (OS X v.10.2) är följande; Bluetooth-inställnings alternativet dyker upp i Systeminställningarna, precis som när en vanligt USB Bluetooth-adaptern ansluts till datorn. Sökning efter parkopplingsbara Bluetooth-enheter går bra, jag fick upp både min Ericsson T68 och Microsoft-musen! Men det är här det tar stopp. När man väljer att man vill para Macen och Microsoft-musen frågar datorn sedvanligt efter en s.k. passkey, dvs. en nyckel för att kunna para enheterna. Dessa nycklar finns av säkerhetsskäl, för att obehöriga inte ska kunna kontrollera andra Bluetooth-enheter utan tillstånd. I ”vanliga” fall, exempelvis vid parning av mobiltelefon och Mac, så skriver man in en valfri passkey på datorn. Därefter frågar telefonen efter nyckel, för att parningen ska lyckas måste samma passkey skrivas in på telefonen. Enheter som exempelvis möss has fasta passkeys, (det går ju inte att skriva verifiera passkeyen genom att skriva in den på musen). Musens fasta passkey är okänd, den står varken på undersidan av musen eller i manualerna. Faktum är att inte ens Microsofts-support känner till den. Observera att denna passkey inte behövs vid PC-installationen, då drivrutinsprogramvaran automatisk sköter parningen, det går således inte att den vägen ta reda på nyckeln. Det trista är att inte ens den medföljande Bluetooth-mottagaren går att använda, inte ens mot andra enheter än musen, utan någon passkey. Men det är i och för sig inget som säger att musen skulle fungera med Macen trots att någon lyckas komma på vilken passkey som måste skrivas in. Det är inte säkert att datorn förstår vad den ska göra med den inkommande Bluetooth-trafiken. Det bästa vore helt klart om Microsoft släppte drivrutiner för musen till Mac OS. Jag skulle bli mycket förvånad om så inte skedde. Alla tidigare möss från Microsoft har försetts med Mac-drivrutiner, även de trådlösa. Så förhoppningsvis är det bara en tidsfråga innan vi Macanvändare kommer att kunna använda denna mus.

Slutsats
Idén är strålande, att integrera Bluetooth-tekniken i en mus (och tangentbord). Mina förväntningar var höga, främst för att jag ville/trodde att musen skulle fungera med Mac OS X, men också för att jag trodde att jag skulle få en mus på köpet när jag köper en Bluetooth-adapter. Med facit i hand blev jag nästan lite besviken på denna produkt, inte för att den är dåligt på något sätt, utan för att den inte fungerar som jag från början hoppades. Jag kan inte förstå varför Microsoft inte släppt Mac-drivrutiner från början, jag kan inte förstå varför Microsoft inte valt att använda Bluetooth-standarden fullt ut. Vi bör dock ha en sak i åtanke, alla dessa brister kan troligen åtgärdas med en enkel mjukvarauppgradering. Den dagen Microsoft väljer att åtgärda dessa brister, den dagen kommer denna mus enligt mig bli den bästa på marknaden. Nu är den dock bara, en bland många trådlösa möss. Visst, den är vacker att se på, och den ligger perfekt i handen, men någon mer fördel har den inte.

Betygsättning

Användarvänlighet: 4/5 Inga större problem.
Storlek & form: 4/5 Snygg, fast stor.
Funktioner: 3/5 Inget generellt Bluetooth-stöd.
Prisvärde: 3/5 Kostar som andra trådlösa möss.

Omdöme
+ Positivt:
Snygg design
Ligger skönt i handen

– Negativt:
Saknar Mac-kompatibilitet
Skrymmande mottagare
Ingen seriell-Bluetooth-kommunikation

Länkar relaterade till testet
Tillverkarens hemsida: http://www.microsoft.com/mouse
Apples svenska site om Bluetooht-tekniken: http://www.apple.com/se/bluetooth/
Bluetooths officiella site: http://www.bluetooth.com/

Produktblad i .pdf-format.

[ 26 November 2002, 19:11: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Intressant. Logitech lär komma med nåt liknande snart. De har ju redan digitala pennan Io (som tyvärr ännu inte finns för Mac).

Edit: de har redan en bluetooth-mus för presentationer också.

Ciryon

[ 15 November 2002, 19:51: Meddelandet ändrat av: ciryon ]

Cool, måste titta på en sådan irl för att se om det kan ändra min inställning till MS möss...

Några av dina produktbilder är så snygga att du borde kunna sälja dem till MS.

Mycket bra test!
(igen)

[ 15 November 2002, 20:03: Meddelandet ändrat av: mannen ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Några av dina produktbilder är så snygga att du borde kunna sälja dem till MS.

Mycket bra test!
(igen)

Kul att du gillar testet och bilderna!

Måste erkänna att jag själv är förvånad över hur bra bilderna blev!

För övrigt har jag inställningen att bilder kan det aldig bli för mycket av. Personligen älskar jag tester med massor utav bilder, speciellt om jag funderar på att köpa produkten...

/M

edit: meningsbyggnad

[ 15 November 2002, 20:22: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Intressant. Logitech lär komma med nåt liknande snart. De har ju redan digitala pennan Io (som tyvärr ännu inte finns för Mac).

Edit: de har redan en bluetooth-mus för presentationer också.

Ciryon

Logitech har nyligen lanserat Logitech MX 700 Cordless . Den verkar grym... 800 dpi upplösning, 4,7 Megapixlar per sekund läses av. Den har en laddningsdocka. Och det bästa av allt; den fungerar med Mac!

Vem vet det kanske blir nästa produkt som testas i testlabbet. Finns det något intresse för det?

/M

[ 15 November 2002, 21:29: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Klart intresse finns.

Trevligt med ett sådant bra test! Det var inte många dagar sedan jag först läste om (och startade en tråd om) denna mus och nu har vi redan ett mycket uttömligt test här, bra jobbat!

Det skulle naturligtvis vara klart intressant om du/ni även jämförde den med den nya från Logitech!

Angående framåt-/bakåtknapparna så är det ytterst beroendeframkallande faktiskt, när man vant sig.

Citat:

quote:Logitech har nyligen lanserat Logitech MX 700 Cordless . Den verkar grym... 800 dpi upplösning, 4,7 Megapixlar per sekund läses av. Den har en laddningsdocka. Och det bästa av allt; den fungerar med Mac!

Jag har testat MX700 ett par dagar och den är helt klart värd ett test...
Personligen tycker jag att trådlösa möss blir för tunga pga batterier och skulle vilja påpeka att du samtidigt borde testa MX500 för att jämföra "känslan" och hur tyngden spelar in.
(jag vet inte hur ni tänkt er med tester av slaget en produkt mot en annan)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mannen:
Jag har testat MX700 ett par dagar och den är helt klart värd ett test...
Personligen tycker jag att trådlösa möss blir för tunga pga batterier och skulle vilja påpeka att du samtidigt borde testa MX500 för att jämföra "känslan" och hur tyngden spelar in.
(jag vet inte hur ni tänkt er med tester av slaget en produkt mot en annan)

Ok, då får vi väl se till att skriva ett test om MX700 också. Vikten är mycket riktigt en ergonomisk faktor som spelar stor roll. Jag har i efterhand vägt musen, och resultatet visar att både Microsoft Bluetooth-mus och Logitech Cordless MouseMan Optical väger 150 g, medan en vanlig grå plastig (sladdförsedd) ADB mus väger 75g. Det är en betydande skillnad.

Angående test av flera produker mot varandra, så tycker jag det låter som en utmärkt idé. Konsumenter som står i köptankar, väljer ofta bland flera liknande produkter. Om ett jämförelsetest kan göra valet lättare för konsumenten så känns ett sådant test helt motiverat.

/M

edit: stavning

[ 16 November 2002, 13:57: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-11-16 13:43

Synd att inte MX 500-700 teste kom tidigare, köpte min ogår..

måste säga.. GRYMT skön mus..
askass drivisar från Logitech, så jag kör nu med USB overdrive, men den ser "programbytar knappen" som Wheel Up, villket är störigt..

anars.. mycket fin mus

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-11-26 17:49

Tja, mus är ett passerat stadium för mig. Efter ett elakartat anfall av musarm köpte jag på vinst
och förlust en M$ Intellipoint Trackball Explorer. Faktum är att jag har inte saknat musen (eller musarmen). Ergonomin är lysande och utrymmesbesparingen på skrivbordet är rätt stor. Dessutom är ju sladden inget problem eftersom den ligger still.
Att spela spel typ Ghost Recon funkar också lysande.
4 knappar med fram/back-funktion finns naturligtvis.

Trackballs kräver viss tillvänjning precis som trackpads men ger (tycker jag) ett betydligt lyft i ergonomi och faktiskt även funktion.

Sidenote: Trackpads finner jag betydligt sämre än IBM:s Trackpoint som har en fullkomligt lysande ergonomi och funktion, jag skulle väldigt gärna se en trackpoint på PB:n, hellre än nuvarande trackpad.

Sidenote 2: Bluetooth känns ju också överflödig på en trackball

http://www.macintouch.com/bluetooth.html#dec04

På Macintouch har användare rapporterat att Pro-varianten (Wireless Optical Desktop Pro) fungerar på Mac.

Vore kul att se någon här testa det, och se priser i Sverige.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
http://www.macintouch.com/bluetooth.html#dec04
På Macintouch har användare rapporterat att Pro-varianten (Wireless Optical Desktop Pro) fungerar på Mac.
.

Japp, men det är Wireless Optical Desktop Pro han testat, Inte Optical Desktop Bluetooth.
Han som skrivit inlägget på Macintouch verkade dock tro att det var Bluetooth varianten han testat (vilket ej var fallet).
Så MS bluetooth prylar fungerar fortfarande inte på Mac (än så länge).

Jag skulle gissa på att skälet till att det inte finns till Mac är att Bluetooth profilen för tangentbord och möss inte är klar ännu. Microsoft som brukar ha sin egen väg har hittat på en egen tgb/mus profil.

Så när Bluetooth profilen för inmatningeenheter kommer så får vi nog drivrutiner till Macarna oxå.

Två detaljer med denna mus som jag själv har upptäckt:

1. Den fungerar endast med Windows XP - inte med Windows 2000 etc.

2. Drivrutinerna finns INTE för nedladdning ifrån Microsoft, dom ingår endast med förpackningen. Gissa om jag fick panik när jag upptäckte att jag slängt förpackningen...

På macintouch skrev en kille om bluetooth och "profiler". Enligt honom så saknas stödet för inmatningsenheter i 10.2. Så felet kanske är Apples och inte MS i det här fallet. Då löser det sig kanske med en uppdatering från Apple.

There´s a likely reason Microsoft´s Wireless Optical Desktop for Bluetooth doesn´t work with a Mac -- my understanding in speaking with Apple is that Jaguar does not currently support the Bluetooth "profile" for input devices. It will sync Palms and allow phones to function as modems via Bluetooth connections but NOT permit Bluetooth keyboards or mice to work. Microsoft has a different approach -- It supports input devices such as its own keyboard and mouse, plus phone-modem use, but NOT Palm syncing. Weird, huh?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
På macintouch skrev en kille om bluetooth och "profiler". Enligt honom så saknas stödet för inmatningsenheter i 10.2. Så felet kanske är Apples och inte MS i det här fallet. Då löser det sig kanske med en uppdatering från Apple.

Sant, finns inget stöd för HID-profilen, human interface devices, i OS 10.2. Att Apple inte implementerat den gissar jag beror på att HID-profilen som sagt EJ är klar. Den är uppe i version 0.95c för tillfället. Apple kommer med nog utan tveckan stödja HID-profilen så fort den blir klar, med tanke på allt annat Bluetooth stöd Mac OS X har.

Jag har testat en Logitech cordless presenter (Bluetooth) och den har faktiskt viss macstöd även om det inte står skrivet någonstans. Kopplar man in den fugerar musfunktionen perfekt. Installerar man mjukvaran från logitech identifieras den rätt. T.o.m. med rätt bild. Det som inte fungerar är när man väljer presentationsfunktionen på musen så gör det ingen skillnad. Detta är en så liten del (men avgörande) så jag kan inte förstå varför de inte fått den att fungera.

Kontentan av detta är alltså att det inte finns något tekniskt hinder eller hinder i MacOS X för att få bluetooth möss att fungera. Bara en brist på drivrutiner, som vanligt alltså.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 15:09

Jag har den musen som nyss testats till min Powerbook. Den funkar hur bra som helst, både rörelse och scroll. Visst kan inte se batteristatus och liknande, men visst funkar det.

Jag tycker den är strålande skön att använda dessutom.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-09 17:09
Ursprungligen av Ian.C:

Jag har den musen som nyss testats till min Powerbook. Den funkar hur bra som helst, både rörelse och scroll. Visst kan inte se batteristatus och liknande, men visst funkar det.

Jag tycker den är strålande skön att använda dessutom.

Vad kostar den nu för tiden? EDIT: Pris på dustin: ca 600 kr + moms
(Ditt inlägg var det första på 2,5 år i denna diskussion... )

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-05-09 17:57
Ursprungligen av Ian.C:

Jag har den musen som nyss testats till min Powerbook. Den funkar hur bra som helst, både rörelse och scroll. Visst kan inte se batteristatus och liknande, men visst funkar det.

Jag tycker den är strålande skön att använda dessutom.

Grattis, du har precis bumpat en 2½ år gammal tråd. Inte konstigt om problemet blivit fixat sedan dess...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 00:21

Haha vilken hjälte man är. Missade den infon helt, kom in i tråden genom "se även" funktionen..

Aja e man rookie så får man lära sig..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 17:02

Jag sitter med denna mus nu, jag tycker att den går något ryckigt. Finns det några drivrutiner att tanka hem till den som förbättrar prestandan?

1
Bevaka tråden