Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyra datorväskor

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag köpte en CaseLogic NC1, kraftig nylon, stabil konstruktion, sväljer min pismo precis.
Praktisk snabblucka i ytterfacket för mobilen (lock i locket).
Dock gnisslar det i metallbyglarna/metallhakarna till axlelremmen ibland.
Lite papper och laddare + sladdar och en modul får plats i sidofacken.
NC1
Nästa väska blir nått som funkar som rygga också.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-27 19:40

Köpte en baron väska. Dyr som... men kalas att bära runt på. Behändig men saknar möjlighet att bära med sig pärmar.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-01-29 13:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mola:
Behöver man en datorväska som klarar att ta stryk så ska man skaffa en Boblebee ryggsäck av den stora modellen. Den har hårt skal i glasfiber och sitter som gjuten på ryggen.

Kan inte annat än hålla med. Bekvämare ryggsäck går nog inte att få, och jag kan också vittna om hållfastheten. Jag vurpade in i en stenmur med ryggen före på min Mountainbike och det enda som gick sönder var ett växelhandtag på cykeln. Sedan har dess prisbelönta design givit upphov till en hel del uppmärksamhet också. Folk kan liksom inte låta bli att fråga vad det är...
http://www.boblbee.com/

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 16:39

varför kan ingen göra riktigt SNYGGA datorväskor? Har förgäves letat efter en snygg väska, de flesta är ju riktigt fula..

Apple borde verkligen göra en egen serie och ta tillvara på sina designkunskaper. Det är lite frestande att ha apples logo på väskan, men kanske inte så smart med hänsyn till rånrisken... :/

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: -David-:
Själv har jag en Crumpler wack-o-phone till min iBook.

Hur skön som helst. Kanske i dyraste laget ($129) men vill man kvalité samt något unikt så... jag köper ju inte datorer från apple för att de är billigast

Köpte den från england så jag fick ett ganska juste pris i slutändan (tror det gick på drygt 1200 med frakt)

Lite mer info

Denna väska finns numera i Macotekets sortiment. Den kostar 995 kr exkl. moms, och finns i två olika färger. Utöver denna saluför Macotektet även den något större Crumbler Very Busy Man Messengerbag, som kostar 1095 kr exkl. moms.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-03 17:53

Måste givetvis komma med mitt tips. Mitt önskemål var en ryggsäck som ser ut som en ryggsäck. Inte som en datorväska. Och så ville jag att datorn skulle vara så skyddad som möjligt, samt ett bra pris. Valet föll på en Lundhags 25ccT Otroligt nöjd, stänger riktigt tätt. TiBooken sticker bara upp 1 cm ur fickan och väldigt skön att bära. Dessutom matchade färgen /finns i fyra olika) min mountainbike

  • Oregistrerad
  • 2003-02-04 17:38

Vill passa på att slå ett slag för en utmärkt datorryggsäck modell lätt, av märket Baron. Säcken finns här:
http://www.baron.se/products.asp?ptid=13&lang=sv

Jag har en modell 6228 för 895 kr (längst ner) och är supernöjd. Jag provade nog ett 30-tal olika säckar innan jag bestämde mig. Om man är ute efter en lätt säck med bra skydd för datorn, som dessutom sitter utmärkt på ryggen så är det här ett gott alternativ. Den har bra med fack och rymmer det väsentligaste. Datorn svävar fritt i ett vadderat fack. Saknar kanske en bra förvaring för laddaren om man ska hitta något minus.

Jag har själv insett värdet av bra datorväska, då både jag och min förra iBooken var med i en bilolycka. Jag klarade mig, men inte iBooken... Hade den visserligen i en datorryggsäck av namnlös variant, men skärmen spräcktes av att den slog i laddaren som låg i en ficka mitt emot.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: david_v:
Måste givetvis komma med mitt tips. Mitt önskemål var en ryggsäck som ser ut som en ryggsäck. Inte som en datorväska. Och så ville jag att datorn skulle vara så skyddad som möjligt, samt ett bra pris.

Kånken Computer!

Antagligen den coolaste väskan på marknaden. Dubbla fack, ett närmst ryggen för datorn och ett ytterst på ca 16 liter. Formatet på datorfacket är höjd 38cm och vidd 27 cm - räcker fint för en TiBook och borde räcka för en 17" as well? Priset ligger på ca 500 spänn, och det yttre facket borde rymma en tre-fyra dull dessutom med sitt djup på 25 cm

Länk någon? Bitte: hier!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2003-02-09 11:06

Läste testet och bestämde mig från att gå från min Trunk&Co till en Hedgren väska och jag kan bara säga att jag är 100% nljd med det valet.

Hedgren väskan är väldigt mkt skönare och bära när man lastar lite mer i väskan, + att den rymmer mer "prylar"

nu behöver jag inte känna längre att sakerna kläms sönder om jag lägger i för mkt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-09 11:12

Oj, va stolt jag blir!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-13 14:10

Min Haglöfs Tight Pro XL är utmärkt för dator + massa annat.

Bara och trycka ner pärmar, böcker och iBook. Jag skulle dock inte vilja trycka ner en oerhört stötkänslig PowerBook i den.

Hade tidigare en Samsonite D-Max Zython backpack.

Denna var dock för liten för mina behov. Visserligen ligger datorn bättre skyddad då detta är en avsedd datorväska. Dessutom är Haglöfs-säcken oerhört mycket skönare om man har väskan på sig hela dagen. Att kunna ha vätskebehållare i väskan skadar inte heller

.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-13 14:18

Haha, mycket bra! Kånken Computer har väl det tuffaste namnet av alla? (Jag väntar med spänning på Fjällrävens första dator med Kånken OS 1.0.)

[ 13. mars 2003, 14:21: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-13 15:37

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: apu:
[QB] "Jag är dock mer ute efter en löst vadderat fodral som man kan lägga datorn i. Jag har nämligen redan en axelväska som jag trivs med och som inte skriker ut att det ligger hemelektronik för 20 tusen i den

Någon som vet var man kan hitta ett sådant? Anpassat i storlek till den nya 12"aren förståss (man skall vara ute i tid)."

Kjell & company har sådana fodral och dessutom hyggligt billiga, tyvärr finns det väl inget fodral som passar PB12 exakt. Måtten på de två fodral som finns är 31,75 x 26,7 x 5 cm (279 kr och 26,7 x 20,3 x 5 cm (199 kr).

Länk nedan till Kjell & company:
web page

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-13 15:53

rk: AppleStore har Tucano Second Skin för 12" och 14" iBook, samt 15" PowerBook. Kolla under Tillbehör -> Väskor, om länken inte funkar. Borde väl komma för nya PB serien snart, om inte iBook fodralet passar.

Kan tyvärr medela att Computer Kånken inte går att använda med min 15"are. Väskan är uselt designad och man skulle skrapa sönder och samman tibooken om man använde den (ja jag har provat). Dock går det att köra ner tibooken i stora faket, men då har man ingen anledning att köpa en Computer Kånken utan bara en Kånken. Näe blir skin för mig...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fale:
Kan tyvärr medela att Computer Kånken inte går att använda med min 15"are. Väskan är uselt designad och man skulle skrapa sönder och samman tibooken om man använde den (ja jag har provat). Dock går det att köra ner tibooken i stora faket, men då har man ingen anledning att köpa en Computer Kånken utan bara en Kånken. Näe blir skin för mig...

Bullshit!

Faktum är att måtten för datorfacket är en centimeter större än tibooken, och den töjer sig på ett par användningar...

Min glider i hur lätt som helst numer!

Hmm. Med kudden också?

Har nu i lite mer än en månad studsat runt med min TiBook i en Hedgren-väska och jag är mer än nöjd. Klockren ryggsäck för dator samt allt annat skrot man bär runt på.

Det enda jag saknar är ett mindre ytterfack på sidan att pula ned småsaker i som man vill ha snabb åtkomst till, men annars är den som sagt perfekt.

Tack för ett toppenbra test!

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fale:
Hmm. Med kudden också?

Haha - nej den löjliga grejen slängde jag ut. Sedan tog jag rygginlägget/sittdynan (ni vet, den där gröna skumgummiplattan man satt på i skogen när man var på mulle som liten och som ingår som standard i kånken-väskor) från en gammal kånken och lade in i ryggen (det finns utrymme där som på alla kånken för en sådan). Så nu har jag vaddering mellan facken och mellan datorn och ryggen - tokbra! Och dessutom växer väskan efter tiBooken som passar bätre och bättre för var dag, även om jag skall erkänna att det var någon tajt första gångerna jag använde den och jag fick vara försiktig för att inte repa tiBooken med dragkedjan.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-08-31 18:00

Har läst testerna och en Hedgren verkar intresant. Dock blir jag inte klok på vilken modell det är ni testat då jag inte kan hitta den på deras hemsida.
Sen undrar jag om nån har en sådan och kan berätta hur den är att packa i. Jag kommer ha en 12" P ,2-3 tjocka böcker, kollegieblok, en mindre matlåda samt halsduk och liknande på vintern.

Går det ner i test modellen eller finns det en större model ??

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-01 10:43

Har en lite lyxigare version av Targusväskan till min PB12", och den är grymt bra. Det som är lite schysst i sammanhanget är att 12:an går in på tvären i väskan! detta gör att jag får plats med en sisådär 3-4 böcker, pennor, Palm, mobil, block, 4-5 CD/DVD-skivor, alla adapters och sladdar som behövs samt en hel del till. Just matlåda har jag iofs inte testat Rekommenderas varmt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-09-02 20:09

Någon som känner till Spire? De verkar ha bra väskor med livstidsgaranti. Även en modell till 17"
Någon som testat någon av deras väskor?
http://www.spireusa.com/products/ME3.html

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-09-03 07:46

Den heter Hedgren Extreme Profile.
Tja, den mängden pryler borde ju gå ner. Jag får ner massor i den. 2 datorer, kamera, handdator, laddare, å en massa småpryttlar. Dock är den inte _så_ himla töjbar, materialet är ganska fast, och eftersom man stoppar ner saer uppifrån kan man inte töja den hur mycket som helst.

jag hittade en på myrorna för 40:-
inte den snyggaste, men den funkar!

Då vill jag slå ett slag för den väskan jag tycker är klart stiligast hittills:

PowerSleeve på www.booqbags.com

Nån som känner till en svensk ÅF? Den här vill jag verkligen ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-26 19:49

Den finns på Macoteket sägs det.

Ursprungligen av Mondo:

Den finns på Macoteket sägs det.

Ja nu ja, efter att jag tokmejlat dem...
Tyvärr har jag börjat få problem med ryggen även vid lätt snedbelastning, så jag behöver en "rak" rygga som inte drar åt höger eller vänster, och den ursnygga BooqBagen verkar vara just en sådan, "cykelbudväska".

  • Medlem
  • Mark
  • 2004-02-26 20:55

Har köpt en Crumpler Base Toucher och testat den under ett par veckor. Vilken väska! Kvalité och stil helt igenom. Jag har den till en iBook 14" och var orolig att facket för datorn skulle vara för stor men så icke och den skall fungera upp till 17". Ryggsäcken är av modell L och volymen är 30 liter. Tack vare att själva dator väskan som sitter inne i ryggan går att ta loss fungerar den som en medelstor ryggsäck om man inte vill ha med sig datorn av någon outgrundlig anledning. Datorn är väl skyddad och det finns flera fack för olika grejer inne säcken. De två fack som man kommer åt från utsidan är rätt trånga men fyller sin funktion för rätt prylar. Väskan öppnas genom att vika bak bärselarna, en fördel om man snabbt vill flytta den utan att stänga den. Selarna drar ihop öppningen i motsats till traditionella ryggsäckar där öppningen viker upp sig.

Kontentan är att jag är helnöjd och rekomenderar den varmt. Jag hade tänkt köpa en Orange som ser helfräck ut men fegade ur och köpte en diskret svart men är ändå nöjd.

/c

Den oranga rockar.

Bevaka tråden