Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anmäl problem med 99mac v3 här!

Tråden skapades och har fått 147 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-03-27 10:58

Ett löjligt litet problem jag upptäckt. Om jag klickar på "senaste inlägget" kan man ibland komma till en annan tråd än den man önskar komma till. Ett exempel: Senaste inlägget under ibook, powerbook, ipod var nyligen "Svensk utmanar ipod" och då jag klickade på det kom jag till tråden "skall man skaffa Airport" (eller nåt liknande, jag minns inte riktigt). Hur kommer detta sig måntro?

Edit: Nåja, underavdelningen heter visst Powerbook, iBook, iPod - i just den ordningen...;)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-27 11:07

Längd på meddelande?

Jag skrev just ett privat meddelande, och enligt [check message length] var det 992 tecken, av max 1000, men när jag försökte skicka det fick jag beskedet att det var för stort för att sändas... Först när jag strippat bort nån mening gick det att sända.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Albert Åhs
Det ska du ha cred för Adrian, hoppas inte du slutar med det.

Tackar. Och närå, det ska jag inte sluta med. Tyckte bara det var synd (om än förklarligt) att gamla trådlänkningar nu inte fungerade.

Förövrigt så jobbar jag hårt på att vänja mig vid att javascriptet för att lägga in en länk (det som kommer upp när man trycker på "http://"-knappen) nu är i omvänd ordning. Förut var det URL först och länktext sen. Men nu är det text först och URL sen. Gissa om jag gör fel ofta...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
Längd på meddelande?

Jag skrev just ett privat meddelande, och enligt [check message length] var det 992 tecken, av max 1000, men när jag försökte skicka det fick jag beskedet att det var för stort för att sändas... Först när jag strippat bort nån mening gick det att sända.

Det kanske är så att svenska tecken kodas om och tar större plats? Bara en gissning...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
Längd på meddelande?

Jag har nu ökat gränsen för privata meddelanden till maximalt 5000 tecken.
Kan inte svar på varför du inte kunde skicka trots att räknaren visade under gränsvärdet.

/M

• Medlem
  • 2003-03-27 12:12

Hur gör man om man vill sluta bevaka en disussion?
Jag får mängdvis med mail som jag inte vill ha.
Obs, jag har ändrat i "min profil" för kommande diskussioner, det jag vill nu är att sluta bevaka pågående diskussioner som jag är med i.

/Z

• Medlem
  • 2003-03-27 12:19

Ups, ... säg ingenting.
Jag har hittat lösningen.
Man ska läsa sina mail ända till sista raden.

Sorry.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Hej - jag har inte något svar på din fråga spontant. Vad har du för browser och operativsystem på din dator? Har du samma problem med en annan browser?

När jag vet lite mer kan jag försöka hitta svaret på forum-tillverkarens supportsidor.

Jag har 10.2.4 och IE 5.2.2. Har aldrig haft problem med "gamla" versionen av 99.mac.
Nu får jag logga in varje gång jag lämnat forumet, eller stängt av datorn.
HJÄÄLP !!:confused:

Ok lite mer "buggar" och funderingar.

- Kan inte ändra min egna meddelanden.

- Den gråa ramfärgen bryter sig brutalt mot den bruna bakgrundfärgen. Likaså Aqua knapparna.
Pixlade knappar vore att föredra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Ok lite mer "buggar" och funderingar.

- Kan inte ändra min egna meddelanden.

- Den gråa ramfärgen bryter sig brutalt mot den bruna bakgrundfärgen. Likaså Aqua knapparna.
Pixlade knappar vore att föredra.

- Du kan nu ändra dina meddelanden. Jag flyttade alla fd moderatorer till en ny "user group" som råkade ha vissa inställningar som "default".

• Oregistrerad
  • 2003-03-27 18:50

Varför blir det så här när jag försöker accessa Nya förstasidan integrerad med forumet?

[nu frågar jag väl ändå i rätt forum:]

Var hittade du den länken - den diskussionen ligger ju i moderatorforumet...

• Oregistrerad
  • 2003-03-27 19:04
Citat:

Var hittade du den länken - den diskussionen ligger ju i moderatorforumet...

Den låg i listningen på "visa nya inlägg"

[letade lite i cachen]

Under senaste postade så ser jag en massa trådar som ligger i forumet Medarbetare, självklart kan jag inte läsa dom utan får nöja mig med att se rubriken och bli nyfiken (:

Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
Under senaste postade så ser jag en massa trådar som ligger i forumet Medarbetare, självklart kan jag inte läsa dom utan får nöja mig med att se rubriken och bli nyfiken (:

Tack för tipset

• Medlem
  • Lund
  • 2003-03-28 11:55

Går det inte att ställa om servern så att default tidszon är GMT +1? Alla som inte är inloggade får ju fel tidszon. Jag kan inte se logiken i att ha fel tidszon som default.

Det är oerhört irriterande att cookies inte funkar i IE. Jag måste logga in på nytt hela tiden.

• Medlem
  • 2003-03-28 12:04

Trots att jag har lagt ned lite tid på att inte få det, så får jag ibland mail om trådar någon postat i. Gamla trådar verkar automatiskt vara inställda på att prenumereras på, t ex.

Det vore en annan sak ifall man hade funktionen "svara till specifik person", och man då fick ett meddelande när något talat direkt till en. Nu fungerar det ju inte riktigt så i det här forumet, och man vill ju inte få mailen nedlusad med inlägg om "vem har snyggast avatar"... för att nämna ett exempel. Det känns lte som spam, och ett slöseri med bandbredd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Går det inte att ställa om servern så att default tidszon är GMT +1? Alla som inte är inloggade får ju fel tidszon. Jag kan inte se logiken i att ha fel tidszon som default.

Det är oerhört irriterande att cookies inte funkar i IE. Jag måste logga in på nytt hela tiden.

Nu har jag gjort inlägg, och anmält fel som jag tycker, sedan premiären på "nya" sidan. Ingenting händer med inloggningsproblemet. Min version på 

Jag får väl fortsätta här, eftersom jag kopplades ner i mitt inlägg (igen)
Jag har OSX 10.2.4 och IE 5.2.2.
Det kan väl inte vara en omöjlig kombination, för att slippa alla inloggningsproblem på 99.mac. Andra har ju tydligen också problem med detta.
En lösning vore tacksamnt snarast - tack !:mad:

Citat:

- Servern är default inställd på CET (GMT+1) för alla som registrerar sig.

- Vid importen ifrån UBB -> vBulletin fick alla medlemmar tidszonen GMT som standardvärde. Vi har inte ännu haft tid att ändra det i databasen men vi har för avsikt att göra det.

- Jag har ändrat på en cookies-inställning för att se om det hjälper.

Citat:

Skrevs ursprungligen av adress@mac
Jag får väl fortsätta här, eftersom jag kopplades ner i mitt inlägg (igen)
Jag har OSX 10.2.4 och IE 5.2.2.
Det kan väl inte vara en omöjlig kombination, för att slippa alla inloggningsproblem på 99.mac. Andra har ju tydligen också problem med detta.
En lösning vore tacksamnt snarast - tack !:mad:

Vi har noterat felet och söker efter en lösning - precis som jag har skrivit tidigare.

Förutom att vi alla jobbar gratis med 99mac för att vi tycker det är roligt så har både jag och Jon heltidsjobb att sköta så saker kan ta tid ibland. Idag jobbar jag dessutom med en serverflytt som tar lite mer tid än jag hade tänkt mig.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-03-28 12:30
Citat:

- Servern är default inställd på CET (GMT+1) för alla som registrerar sig.

- Vid importen ifrån UBB -> vBulletin fick alla medlemmar tidszonen GMT som standardvärde. Vi har inte ännu haft tid att ändra det i databasen men vi har för avsikt att göra det.

- Jag har ändrat på en cookies-inställning för att se om det hjälper.

Det är forfarande GMT som default om man inte är inloggad. Det är det jag stör mig på.

Jag har raderat alla (11 st!) cookies från 99mac, och hoppas på att det funkar bättre nu. Jag slapp iaf logga in på nytt när jag skulle kriva det här inlägget.

Jag har testat inloggningen med Mac OS X 10.2.4 med IE 5.2.2 nu. Har inte lyckats bli utloggad automatisk ännu, trots att jag har startat om IE, surfat in på andra sidor osv...

När uppstår ert problem? Är det efter en viss tid? Är det när ni besöker andra sidor? När blir ni utloggade?

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-28 12:39

Jag har ställt in att jag inte ska få meddelande via epost när det kommer nya inlägg, men likafullt bombarderas jag med meddelanden. Det vore bra om den funktionen gick att stänga av - och var avstängd som standard. Tack.

• Medlem
  • Lund
  • 2003-03-28 12:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Jag har testat inloggningen med Mac OS X 10.2.4 med IE 5.2.2 nu. Har inte lyckats bli utloggad automatisk ännu, trots att jag har startat om IE, surfat in på andra sidor osv...

När uppstår ert problem? Är det efter en viss tid? Är det när ni besöker andra sidor? När blir ni utloggade?

/M

Det händer hela tiden, även när jag bara surfar runt på 99mac. Varje gång jag ska göra något som kräver att jag är inloggad får jag upp rutan att jag måste logga in.

Men, dock verkar det fungera bättre nu. Jag har skrivit flera inlägg, och t.o.m. surfat till andra webplatser och ändå har jag kunnat skriva 3 inlägg i rad utan att bli utloggad. Så vad nu Mr. Björnström än gjorde så verkar det ha haft positiv effekt.

Citat:

Det händer hela tiden, även när jag bara surfar runt på 99mac. Varje gång jag ska göra något som kräver att jag är inloggad får jag upp rutan att jag måste logga in.

Men, dock verkar det fungera bättre nu. Jag har skrivit flera inlägg, och t.o.m. surfat till andra webplatser och ändå har jag kunnat skriva 3 inlägg i rad utan att bli utloggad. Så vad nu Mr. Björnström än gjorde så verkar det ha haft positiv effekt.

Jag ändrade "cookie root folder" till .99mac.com.

Citat:

Vi har noterat felet och söker efter en lösning - precis som jag har skrivit tidigare.

Förutom att vi alla jobbar gratis med 99mac för att vi tycker det är roligt så har både jag och Jon heltidsjobb att sköta så saker kan ta tid ibland. Idag jobbar jag dessutom med en serverflytt som tar lite mer tid än jag hade tänkt mig.

Ta inte illa upp Martin ! Det var inte menat så illa som det kanske lät. Du och ni gör ett jättejobb. som jag hoppas att alla uppskattar.
Men lite skäll hjälpte i alla fall. Sedan du gjorde senaste ändringen på cockies, så funkar allt perfekt ! Jag kan gå till andra sidor, och även starta om IE, och jag är fortfarande inloggad.
Nu är jag glad igen. Tack för allt !:D

• Medlem
  • Lund
  • 2003-03-28 14:16
Citat:

Jag ändrade "cookie root folder" till .99mac.com.

Det funkade fint...ett tag. Nu är det samma sak igen.

För mig funkar det fortfarande bra:p

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-03-29 11:26

Orkar inte läsa igenom åtta sidor för att kolla om frågan varit uppe tidigare.
Men...
När man klickar på "Maclänkar" på förstasidan så hamnar man på forumet.

Är det inte meningen att man ska komma till länksidan?

Bevaka tråden