Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem behöver Microsoft Virtual PC?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte jag i alla fall!

Ciryon

Vanurå? Vad... Hur... Varför?

/j

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Vanurå? Vad... Hur... Varför?

/j

Med X11, ssh och en linuxburk med Wine så kan man åstadkomma mycket kul

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Med X11, ssh och en linuxburk med Wine så kan man åstadkomma mycket kul

Jajamensan!

Ciryon

• Avstängd
  • 2003-03-24 14:05

>>Ciryon
Jo om du skulle sakna följande.

http://www.hejbilist.nu/win.htm:)

http://www.winehq.com/

Berätta gärna mer, för du kommer få många frågor angående det här.

• Avstängd
  • 2003-03-24 14:10

http://www.hejbilist.nu/win.htm

Smiley la sig ivägen på adressen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-24 14:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jajamensan!

Ciryon

Så, nu är vi alla nyfikna. Kan du berätta hur du har gått tillväga för att få igång detta. Tror fler här skulle tacka ja till att kunna köra ett pc program då och då.

/glemme

• Medlem
  • 2003-03-24 14:30

är lösningen snabbare än vpc?
Du kör alltså en vanlig win-version?
Svårt att fixa?

intressant!

För att detta ska fungera behövs en PC-burk som är kapabel att köra Windows. Däremot behövs inte Windows självt; inga pengar till Microsoft alltså.

1. Se till att du har X11 installerat i OS X.

2. Installera en Linux distribution. Jag valde Debian eftersom den är enkel, stabil och trevlig. För de som har använt Fink i OS X är den extra enkel att sköta.

3. På OS X datorn skriv efter att ha startat X11: xhost +[ipnummer till linuxdatorn]

4. Inloggad via ssh till Linux datorn skriver du export DISPLAY='[macens ip]:0.0'

5. Installera wine och wine-utils paketen på Linux datorn. Skriv wine-setup för att automatiskt fixa konfigurering.

6. Skriv wine ettprogram.exe för att få upp programmet direkt i Mac OS X.

Prestandan blir nästan exakt likadan som i Windows eftersom x86 processorn inte behöver emuleras. Detta är ingen emulering över huvud taget, bara ett "kompatibilitets-lager".

Ciryon

• Medlem
  • 2003-03-24 15:20

Så istället för vpc kunde jag köpa en "gammal" pc-burk, installera win/linux på den och ställa den i skrubben. Sen kunde jag köra alla winprogram jag behöver "i maccen"?
Fördelen med detta är alltså att jag inte behöver någon skärm till win och att jag kan gömma bort fulburken + bättre prestanda än vpc?

Låter mycket intressant!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tit
Så istället för vpc kunde jag köpa en "gammal" pc-burk, installera win/linux

Linux/Wine

Citat:

och att jag kan gömma bort fulburken + bättre prestanda än vpc?

Ja, jag har min stående i garderoben.

Sen är det icke att förglömma att man kan använda en Linux burk till massor av roliga saker. Det finns en del grymt bra program som inte finns för OS X, t.ex. dc_gui (Direct Connect klon) och GnomeMeeting (videokonferens program). Sen kan man ju ha egen web/ftp/mail server och liknande.

Ciryon

Senast redigerat 2003-03-24 21:38
  • Avstängd
  • 2003-03-24 16:48

Nu blev jag impad av kunnandet.
Har en gammal PC i Garderoben med flera hundra bilder som jag inte kommer åt.
Ciryon kan kanske komma ut på en privatlektion
till Byen där jag bor.
Får väl bjuda på krogen.

www.brummerskrog.se

Citat:

Inte jag i alla fall!

Folk har alltid sett mot andra sidan kullen och undrat
vad finns bortom kullen.

rolloq

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-03-25 10:05

>>Ciryon
Hur har du klurat ut det här?Imponerande.Förhoppningsvis så har jag bredband snart och då ska jag ladda ner det som behövs.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
>>Ciryon
Hur har du klurat ut det här?Imponerande.Förhoppningsvis så har jag bredband snart och då ska jag ladda ner det som behövs.

Det här är inget nytt egentligen, men tack vare Unixgrunden i Mac OS X är sånt här är möjligt.

Wine projektet har för övrigt arbetat på att tolka windowsprograms anrop sedan 1993 (!) och de har nått långt. Man kan även spela moderna Windows-spel som t.ex. Battlefield 1942, Everquest, Sim City 4 m. fl. i full prestanda.

Ciryon

Jag har inte testat Wine själv (än), men jag har läst att det fortfarande är rätt många program som inte fungerar helt tillfredsställande.

Har en Compaq på 233Mhz med 64MB RAM som inte gör något för tillfället, ska nog testa själv..

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-03-25 10:33
Citat:

Det här är inget nytt egentligen, men tack vare Unixgrunden i Mac OS X är sånt här är möjligt.

Wine projektet har för övrigt arbetat på att tolka windowsprograms anrop sedan 1993 (!) och de har nått långt. Man kan även spela moderna Windows-spel som t.ex. Battlefield 1942, Everquest, Sim City 4 m. fl. i full prestanda.

Ciryon

Väldigt intressant,och Mac OS X slutar visst aldrig med att överaska positivt.

• Oregistrerad
  • 2003-04-03 18:28

Har jag fattat saken rätt? :

Installera WINE på en pc-dator, koppla in den till macen via ethernet(?), öppna X11 och kör? Borde det inte gå ganska segt att köra en annan datorns program via ethernet oavsett om det är pc eller mac? Vad är ssh?:cool:

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-03 19:10
Citat:

För att detta ska fungera behövs en PC-burk som är kapabel att köra Windows. Däremot behövs inte Windows självt; inga pengar till Microsoft alltså.

1. Se till att du har X11 installerat i OS X.

2. Installera en Linux distribution. Jag valde Debian eftersom den är enkel, stabil och trevlig. För de som har använt Fink i OS X är den extra enkel att sköta.

3. På OS X datorn skriv efter att ha startat X11: xhost +[ipnummer till linuxdatorn]

4. Inloggad via ssh till Linux datorn skriver du export DISPLAY='[macens ip]:0.0'

5. Installera wine och wine-utils paketen på Linux datorn. Skriv wine-setup för att automatiskt fixa konfigurering.

6. Skriv wine ettprogram.exe för att få upp programmet direkt i Mac OS X.

Prestandan blir nästan exakt likadan som i Windows eftersom x86 processorn inte behöver emuleras. Detta är ingen emulering över huvud taget, bara ett "kompatibilitets-lager".

Ciryon

allt ser så lätt ut när du skriver det =P
tror fler än jag skulle bli glada för en utförligare beskrivning

iofs borde jag klara detta.. ska nog prova

• Oregistrerad
  • 2003-04-03 19:18
Citat:

Vem behöver Microsoft Virtual PC?
Inte jag i alla fall!

Vem behöver det? http://www.axelweb.nu/wf/rdc.jpg
Kanske inte lika smidig lösning, men det funkar iallafall..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 22:03

Mycket imponerande Ciryon! Det där vill jag testa. Det verkar ju hur bra som helst! Men ta om det där med SSH. Jag vet ingenting om det. Om du har tid, skriv en liten lektion (tutorial) som visar steg för steg (på ett språk som till och med jag förstår) hur man gör!

• Medlem
  • Södertälje
  • 2003-04-03 22:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Mycket imponerande Ciryon! Det där vill jag testa. Det verkar ju hur bra som helst! Men ta om det där med SSH. Jag vet ingenting om det. Om du har tid, skriv en liten lektion (tutorial) som visar steg för steg (på ett språk som till och med jag förstår) hur man gör!

Yes! Yes! Yes!
Håller med. Jag vill också veta !!!!
Shoot, Ciryon

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-04-03 23:32

Oj det låter otroligt !
Men men via ethernet uppnår man max 100 Mbit.
Då kan det väl inte gå spela tunga spel som Battlefield ? ?
Intressant ! Berätta steg för steg för oss nybörjaren ! (även jag har en PC i samma rum)

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-04 07:48

var finns "wine och wine-utils paketen"
hittar inte på winehq

Det verkar som om vi pratar om två olika saker i den här tråden:

1. Att med hjälp av Wine och en separat Linux dator få upp Windows (och Linux-) program direkt i OS X. Det går via nätverket och, ja det blir nog för slött för att köra tunga spel.

2. Att på en Linux dator med hjälp av Wine köra Windows program och spel - alltså helt utan någon Mac inblandad.

Det fina med det här är att man inte behöver ha windows installerat alls.

Jag ska se om jag har tid att skriva ihop en lite mer utförlig beskrivning.

SSH står för Secure Shell och där använder man Terminalen för att logga in på en annan dator och där kunna utföra Terminalkommandon precis som om du satt vid datorn fysiskt. Med hjälp av SSH och X11 kan du från ditt skrivbord i Sverige använda en dator i USA eller Japan precis som om du hade kopplat en monitor, tangentbord och mus till den.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-04 12:05

Såg en liknande "demo" igår av en polare - fast hans var nästan mer imponerande...

Han satt hemma hos mig med sin iBook kopplad till BBB-nätet. Genom X11 kopplade han sig till UU.se:s sunserver och körde applikationer på samma sätt du gör, fast över internet! Detta är förståss helt unix (antar jag) baserade apps på Sun-servern, men det var lite koolt att han kunde köra ex. MATLAB på det viset utan problem. Det fungerar tom bättre genom hans iBook och OSX än många kursares Linux-burkar.

På datarvetarprogrammet han går har Mac och OSX hög status, minst sagt. Hela campus har WaveLan också så han har inte ens med sig nå sladdar till skolan. Väldigt, väldigt ballt! Intressanta nya marknader Apple ger sig in på... Med tanke på att X11 ligger på version 0.3 BETA så måste jag säga jag är impad av Apple beta-programvaror (Safari, X11 för att nämna ett par).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Med tanke på att X11 ligger på version 0.3 BETA så måste jag säga jag är impad av Apple beta-programvaror (Safari, X11 för att nämna ett par).

Fast X11 i sig är nästan helt baserat på XFree86 som väl har tio år på nacken och är uppe i version 4.x. Däremot har de gjort mycket bra jobb på att skapa en egen fönsterhanterare som ser ut precis som vanliga Aqua fönster.

Ciryon

• Oregistrerad
  • 2003-04-04 12:20
Citat:

...Det går via nätverket och, ja det blir nog för slött för att köra tunga spel.

Men om man som jag i min PBG4 har 1Gbit Ethernet? Borde väl gå lite bättre? (I vilken utsträckning finns detta i pc-datorer?)

Kan man köra Wine direkt i Windows eller är Linux ett krav?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-04 12:22

Ciryon, det här är ju super! Jag vill veta allt om det här. Det vore lysande om man kunde ha alla Windows-program man behöver på en Linux-burk och kunna använda dem dels från en annan Linux-dator, dels från en dator med Mac OS X, över internet om man så önskar.

Bevaka tråden