Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTrip är fortfarande olaglig att använda i Sverige

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så på teknikmagasinets hemsida att iTrip är fortfarande olaglig att använda i Sverige utan tillstånd från Post- och Telestyrelsen (PTS). Produkten är dock CE-märkt och får köpas och innehas.

Jag undrar lite över det här med tillstånd. Betalar man en sorts månadsavgift eller vad gör man för att ha tillstånd? Om det skulle vara gratis så skulle ju alla använda iTripen i alla fall.

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2006-07-19 15:35

Eh? Det är ju bara att du andvänder den

Jag tippar att det är svårt och dyrt att skaffa ett sådant tillstånd, om du ens får nått! Så de flesta som använder iTrip idag kör säkert utan och räknar med att det är väldigt liten chans att åka fast, helt enkelt.

Bara en liten sak jag undrar över. Tänk om en polisbil kommer och ställer sig bredvid mig, säg tex. när det är rött ljus. Och tänk om den polisbilen har samma frekvens som min iTrip sänder på - då skulle ju musiken spelas upp på deras radio/stereo...eller hur? :rolleyes:

Ursprungligen av IlCapo:

Bara en liten sak jag undrar över. Tänk om en polisbil kommer och ställer sig bredvid mig, säg tex. när det är rött ljus. Och tänk om den polisbilen har samma frekvens som min iTrip sänder på - då skulle ju musiken spelas upp på deras radio/stereo...eller hur? :rolleyes:

Nämen gud! Tänk när det händer, för det lär ju garanterat hända! Kanske smartast att bränna ner all musik på skivor och ha i bilen, men då kanske Pontén stannar brevid dig i rödljuset och tror att det är nedladdad musik du lyssnar på..
Nej, det blir väl tyvärr så att du kommer få sjunga dina favoritlåtar istället då det finns uppenbara risker att åka fast.

:rolleyes:

  • Medlem
  • Köping
  • 2006-07-20 00:18

Dock bara 1 månad och nån vecka kvar tills de är "lagliga".
Från 1 september slipper man "oroa" sig över att polisen mot förmodan sitter med sin radio på en kanal som normalt inte har nån sändning och bara väntar på att hitta en olaglig fm-sändare.

Jisses vilken paranojja ni har!
Det är förbjudet att tanka hem och lyssna på upphovskyddad musik - men jag kan med större säkerhet garantera att mer än hälften av er har gjort der de senaste 24 h.

Varför skulle polisen lyssna på en frekvens som inte sänder något?
Det är just dessa frekvenser som du rattar in på iPoden. Skulle dock vara väldigt fascinerande om någon lyckades sända på en frekvens som polisen råkar lyssna på och att dom hamnar bredvid dig!

Jag använder min flitigt iaf! Haffa mig om ni kan!

Gaah daniels! Du måste väl ändå förstått att jag var ironisk?

Ursprungligen av femton:

Gaah daniels! Du måste väl ändå förstått att jag var ironisk?

Gaah femton!
Det var inte på ditt inlägg jag var ironisk, mer mot IlCapos.
Nästan inga inlägg förvånar mig längre på detta forumet.

Min poäng är att många tar i för hårt när det gäller förbudet av FM-sändare som t ex iTrip. Självklart skall rätt vara rätt, men den är ju trots allt inte klassad som ett vapen precis. Men visst, skulle ju inte se så tufft ut att hamna i nåt brottsregister på grund av en iTrip

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-07-21 11:58
Ursprungligen av iPerr:

Dock bara 1 månad och nån vecka kvar tills de är "lagliga".
Från 1 september slipper man "oroa" sig över att polisen mot förmodan sitter med sin radio på en kanal som normalt inte har nån sändning och bara väntar på att hitta en olaglig fm-sändare.

Tyvärr kommer ju detta enbart att gälla nya radiosändare. Gamla iTrip kommer fortfarande att vara olagliga att använda då dessa inte har någon CE-märkning som kommer att krävas för att få använda radiosändare.

Ursprungligen av Spyder:

Tyvärr kommer ju detta enbart att gälla nya radiosändare. Gamla iTrip kommer fortfarande att vara olagliga att använda då dessa inte har någon CE-märkning som kommer att krävas för att få använda radiosändare.

samma gäller väl där? åker du fast för ngt annat så påpekar de säkert den så ta inte med din gammla itrip om du planerar att åka dit :rolleyes:

jag skrattade bra nar jag laste dena disskution

1
Bevaka tråden