Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda iShuffle på jobbet

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-12 13:18

Hur gör man om man vill använda sin iShuffle på jobbet om den är länkad till sitt musikbibliotek hemma? När man på jobbet stoppar in iShufflen i USB-porten får man meddelandet att enheten är länkad till en annan dator. Alternativt äter iTunes upp alla låtar... Kan man alltså bara använda en dator för sin iShuffle?? Jag vill inte ha min iShuffle länkad till någon specifik dator, jag vill kunna ladda den med låtar som en vanlig MP3-spelare.

Går det att använda något annat program än iTunes för att komma runt detta problem? Hur stänger man isåfall av autosynkningen av iPoden när man stoppar in den i datorn? Måste man slänga ut iTunes?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-13 07:32

Inte mycket hjälp, men…

Autosync kan stängas av i inställningar för iTunes, men det är inte mycket hjälp för dig. Betyder bara att du själv väljer vilka låtar du drar in i Shufflen.

Har fortfarande inte hittat någon metod att länka en Shuffle till mer än ett iTunes-bibliotek. Du får vad du betalar för…

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-09-13 18:53

Enligt deras hemsida ska du kunna använda YamiPod även till Shuffle.

  • Medlem
  • 2006-09-13 22:50

Doggy, att kunna stänga av autosync skulle vara ett bra steg på vägen. Inte bara en gång har jag råkat ut för följande: Jag skapar en mp3-fil, drar över den till iPoden, slänger orginalet från hårddisken, men oj då.. filen på iPoden finns visst inte kvar. Nu har jag visserligen lärt mig, men lite dåligt är det att man ska behöva förlora data för att lära sig den läxan.

Tyvärr har jag inte lyckats med konststycket att stänga av Autosync. Det närmaste som finns är "Only update checked songs", men det kanske är så man måste göra? Någon annan inställning liknande att stänga av autosync hittar jag inte. Kanske är det olika mellan olika iPod-modeller?

Tack för tipset Spyder. Jag ska kolla upp om det är ett alternativ.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-09-14 09:32

Jag har för mig att det inte går att stänga av autosync på Shuffle:n, Apple har helt enkelt tagit bort den möjligheten... av någon obegriplig anledning.

YamiPod är ju smidigt på det sättet att det kan ligga på ipoden och köras direkt därifrån, och det tar heller inte så stor plats. Dock tycker jag att det kan vara lite knöligt att använda, men som ett tillfälligt alternativ så duger det. Ett annat alternativ är ju annars Anapod, det kostar pengar (visserligen bara 200:-, men ändå) men är ett bättre och mer komplett program än YamiPod.

Ursprungligen av Spyder:

Jag har för mig att det inte går att stänga av autosync på Shuffle:n, Apple har helt enkelt tagit bort den möjligheten... av någon obegriplig anledning.

Autosynk på Shuffle går naturligtvis att stänga av.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-09-14 11:42

Tyvärr, det verkar inte så: http://www.99pod.se/ipod-shuffle/52845-shuffle-flera-datorer.html

Såvida inte Apple ändrat på detta nu.

  • Medlem
  • 2006-09-18 12:59
Ursprungligen av petern:

Autosynk på Shuffle går naturligtvis att stänga av.

Om det går, vänligen förklara hur. Enligt apples iPod tutorial ska det finnas en checkbox: "Manually manage songs and playlists". Någon sådan finns inte.

Ursprungligen av Spyder:

YamiPod är ju smidigt på det sättet att det kan ligga på ipoden och köras direkt därifrån, och det tar heller inte så stor plats.

Jag har laddat hem och testat YamiPod. Detta program är inget jag rekommenderar. Det gick bra att ladda in låtar och spela upp, men när jag försöker radera låtar kommer ett felmeddelande upp: "Error: (iPod shuffle) wrong inital header" varefter programmet avslutas. Dessutom saknar programmet, precis som iTunes, en mycket viktig feature, nämligen att kunna spela upp låtarna medan iPoden sitter i USB-porten och laddas.

Ursprungligen av Jory:

Om det går, vänligen förklara hur. Enligt apples iPod tutorial ska det finnas en checkbox: "Manually manage songs and playlists". Någon sådan finns inte.

Du måste manuellt dra över låtar till och slänga låtar från shufflen. Alternativt klickar du Autosynk-knappen när shufflen är inkopplad så plockar den från en spellista du valt.

  • Medlem
  • 2006-09-18 21:46
Ursprungligen av petern:

Du måste manuellt dra över låtar till och slänga låtar från shufflen. Alternativt klickar du Autosynk-knappen när shufflen är inkopplad så plockar den från en spellista du valt.

Det är inte detta som jag menar med autosynkning. "Fyll automatiskt" är ju en manuell knapp man måste trycka på för att få nåt att hända. Med autosynkning menar jag den automatiska process som utan förvarning sätts igång så snart shufflen sätts in i USB-porten och som helt fräckt raderar alla låtar vars motsvarighet ej finns kvar i biblioteket. (Eller alla låtar om man sätter in den i en främmande dator.)

Såvitt jag förstår finns en inställning att ta bort detta beteende hos andra modeller av iPoden men inte av modell iShuffle.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-09-18 13:28

Ok, bra att du berättar detta. Jag hade själv lite problem med YamiPod när jag testade det, men trodde att det var fixat nu eftersom det kommit flera versioner efter det. Du kan ju försöka kontakta killen som gör programmet och se om han ahr nåt tips, eller kan fixa det i en kommande version.
Annars kanske Anapod är ett vettigt alternativ, trots en mindre kostnad...

  • Medlem
  • 2006-09-18 15:04
Ursprungligen av Spyder:

Annars kanske Anapod är ett vettigt alternativ, trots en mindre kostnad...

Jag läste ditt utmärkta test av Anapod här på forumet. Verkar ju bra om man har en PC. Tyvärr sitter jag här med en mac. Förmodligen finns det gott om program som gör det jag vill göra men jag har ännu inte hittat någon standardlösning som gör allt dvs:

1. Förmågan att kunna använda iPoden på många datorer. (Manuellt dra filer fram och tillbaka.)

2. Förmågan att kunna ladda iPoden och spela låtarna samtidigt utan att behöva kopiera filerna till datorn.

3. Ej få alla låtar raderade så fort man sätter i iPoden i en dator annan än hemdatorn. (Vilket faktiskt är fallet fastän jag i iTunes har på att han inte ska öppna iTunes när man sätter i den.)

4. Ej få låtar raderade då man tar bort originalen från datorn då iPoden fortfarande sitter i.

Naturligtvis inser jag att man får vad man betalar för, men irritationsmomenten ovan är ju dåliga features som Apple implementerat till synes i onödan. Om man kan inte stoppa in sin iShuffle i USB-porten för att få musik genom sina högtalare eller för att ladda den blir det ju i stort sett omöjligt att använda iShuffle som en musikspelare att använda på jobbet.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-09-18 15:29

Nej, jag håller med dig om att Apple varit lite väl kinkiga när det gäller Shuffle, tyvärr. Dina punkter är ju vettiga allihop, och du är säkert inte ensam om att vilja ha det så.

  • Medlem
  • 2006-09-19 19:21

var stänger man av autosync?? asso gärna en exakt beskrivning...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2006-09-19 21:32
Ursprungligen av iNano:

var stänger man av autosync?? asso gärna en exakt beskrivning...

Det går inte på Shuffle - se mitt inlägg #7 ovan.

1
Bevaka tråden